Gå til innhold

Fortsetter på Noroff, eller søke på UIB?

Nabaal

Anbefalte innlegg

Hei. Studerer 3D Design & Animasjon hos Noroff, og til sommer så skal jeg videre på Spilldesign.

Men utifra det jeg har lest og hørt, så er spillmarked veldig kompetetivt og ustabilt. Og det koster meg endel å gå på Noroff, og med tanken på gjeld som jeg ligger på, ca 280,000 kroner, så vurderer jeg å slutte og studere på UIB eller annet for å bli ferdig, få meg jobb og nedbetale gjelden.

Foreløpig så virker Bachelorprogram i informasjonsvitskap veldig fristende, men jeg trenger å høre hva folk har og si før jeg tar valget mitt.

Takk for at dere lytte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Men jeg må da si at snittet mitt er ikke noe å skryte av, og utifra det jeg har lest og vet om, så trengs det bare generelle studiekompetanse for å komme meg inn på det faget jeg har valgt.

Så jeg trenger ikke å bekymre meg veldig om plass? Og er det veldig mye mattematikk og sånt?

Takk!

Lenke til kommentar

Takk for svar! Men jeg må da si at snittet mitt er ikke noe å skryte av, og utifra det jeg har lest og vet om, så trengs det bare generelle studiekompetanse for å komme meg inn på det faget jeg har valgt.

Så jeg trenger ikke å bekymre meg veldig om plass? Og er det veldig mye mattematikk og sånt?

Takk!

Du kan sjekke hva opptakskrav på samordnaopptak er. Ville anbefalt deg å søke høgskolen i gjøvik de har mange bra IT-studier med ingen penggrenser...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Men jeg er ikke så positiv på å reise vekk med tanke på at gjelden min er alllerede høy. Men jeg har et spørsmål til, har det noe å si hvilken karakter jeg har for å komme meg in? Jeg ligger på 2,6 i snitt om jeg husker det riktig og bestått vitnemål.

Eller er det slik at de tar inn dersom de har plass?

Takk

Lenke til kommentar

Sant det at det ikke kreves snitt, alle kvalifiserte søkere kommer som regel inn ja, men det er en ganske så vanskelig linje. (snakker om spillprogrammering på høgskolen i gjøvik, er ingen andre linjer som omhandler spill, så antar du mener den?)

Mye matte, mye programmering. Er en av de linjene hvor flest folk finner ut at "åja, man må faktisk jobbe ræva av seg, ikke bare sitte å game hele dagen lang..." hehe.

Men er sjukt mye anna bra der også da, informasjonssikkerhet, programmvareutvikling, drift av nettverk og datasystemer =)

Edit:

men ja angående det med Noroff, av alle jeg kjenner som har gått der, hehe, det fører ingen vei. En droppa ut av noroff videregående, de som har fullført noroff institutt greiene (2årig) sitter i kassa på kiwi, og verdens høyeste gjeld sett opp mot hva man sitter igjenn med :p

Endret av Valkyrex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott! Nei jeg har ikke så veldig lyst å studere spilldesign. Vil ha litt mer realistisk utdanning og få noe ut av det.

Men er det slik at jeg har GENS (generell studiekompetanse), og at jeg har sjanse på å komme inn med et snitt på 2,6? Eller er jeg doomed?

Hehe sant det, å sitte med høy gjeld etter 2 årig er noe jeg ikke vil falle for. Hyggelig for at du svarer! Setter stor pris på hjelp her på diskusjon! =)

Lenke til kommentar

Nå er det andre gangen det her blir nevnt as, minst. DET ER IKKE NOE SNITT, for å komme inn... Alle kvalifiserte søkere kommer inn, det er færre søkere enn det er plasser, hvordan nå enn man skal si det... Så lenge du har de fagene som kreves for å komme inn, og denne trenden med få søkere fortsetter, kommer, du, inn...

Men ja, du er doomed, fordi det studiet har kravkode MATRS.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Edit: Merker at jeg svarer relativt sent. Men lar innlegget stå til eventuelle interesserte.

Brotip: Informasjonsvitenskap (og lignende studier) ved universiteter er i større grad research-rettet enn lignende studier ved høyskolene. Klart, på bachelor-nivå vil en i stor grad sitte og lese om teorier innenfor ulike fagfelt, skrive mer eller mindre akademiske oppgaver om disse, og gjøre mer eller mindre praktiske oppgaver. Det er vel helst på master at man begynner med faktisk research. Høyskolene derimot er langt mer praktisk rettet og kutter ut de mer teoretiske og akademiske oppgavene. Om målet er å få seg jobb som en standard programmerer kan høyskolen være et minst like godt alternativ som universitetet. En bachelor-grad fra universitetet er heller ikke verdt veldig mye lenger. Du vil antageligvis klare å finne jobb, men du må kanskje gå i trainee-stilling en stund eller lignende. Det er mye enklere å få jobb om du kommer fra en master. Hvordan det fungerer med høyskole-utdanning vet jeg ikke (mtp. antall år, jobbutsikter ol).

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...