Aetius Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Still spørsmål til en av verdens beste makrofotografer Nettmøte: Nettmøte med Thomas Shahan Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Facinerende bilder den karen "lager"! Kunne fortjent et eget program à la "Pimp my bug" eller noe sånt!! Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Jeg har fulgt ham en stund på flickr, og er utrolig hva han får til med det som her ville blitt kalt "middelmådig" utstyr. Hjemmelagede softbokser, gamle blitser, eldre reverserte fastobjektiver, mellomringer/belg og et rimelig speilreflekskamera. På en del bilder på flickr-siden har han beskrevet fremgangsmåte og utstyr (http://www.flickr.com/photos/opoterser/). Ingen tvil om at fyren må jobbe ekstremt nøyaktig og systematisk. I tillegg er han en dyktig kunstner, og har en egen flickr-side for tresnitt og malerier: http://www.flickr.com/photos/panbasket/ Lenke til kommentar
lashrasch Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Lett at jeg skal prøve dette i sommerferien. Må skaffe meg en reverse lens overgang først. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Viser vel bare klart at dyrt utstyr som mange av oss etterstreber ikke er løsningen,Mannen/kvinnen bak kamera her mye mer å si , en dyktig fotograf med masse kreativitet og muligheten til å se enkle løsninger som fungerer er ti ganger viktigere enn utstyret .. 1 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg har også fulgt han på Flickr. Denne mannen er skyld i at jeg kjøpte macroobjektiv i fjor, selv om han ikke bruker noe sånt selv. Her er en video han laget. http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60&feature=related 1 Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Nice video! Han bruker en reversert 28mm med extension tubes, hvordan blir det å bruke en 50mm e.l. Øker eller minker man arbeidsavstanden da? Fikk lyst til å prøve dette. Har en billig blits, billig softboks på samme størrelse og kamera. Trenger bare extension tubes, reverseringsring og en billig 28mm evt. 50mm. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Øyh! La nå noen spørsmål være igjen til nettmøtet da folkens! 1 Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Reverseringsring får du til $6 på ebay, husk å sjekke hvilken filterdiameter objektivet du skal benytte har. Det vanligste for eldre fastobjektiver er vel 52 mm (Nikon i hvert fall). Har også kjøpt inn div. for å teste dette, bildet under er tatt med bellows og reversert 28 mm. Dette var innendørs, for å få nogenlunde ok resultat må man nesten ut i dagslys, og fokus stacking er et must. Når det gjelder foretrukne brennvidder så kan vi jo spørre Thomas om det Untitled by kristians, on Flickr Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Men er ikke det slikt at alle de insekter frosen eller er satt i ett slags dvale?.. Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Godt poeng. Med alle bugsa tatt opp fra fryser'n, er motivene enklere å få has på. Se likevel på lyssetting og kontroll av dybdeskarphet. Dette er gjort av en dyktig fyr, selv om utstyret likner det jeg brukte på ungdomsskolen for å ta bilder av mekaniske urverk... Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Han manipulerer ikke insektene med kulde eller kjemikalier, men kan ta dem innendørs i kortere perioder. Enda mer honnør til fyren. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 if i have a ratio - it's embarrassingly bad.I may go weeks or even months without taking a single shot I want to show anyone. It's not uncommon for me to go out every afternoon for weeks, taking hundreds of shots each day, and come back without a single shot being one I find usable. If I had to guess - it's only 10% keepers for me. Er de "10%" en tastefejl? Det lyder da som helt vildt højt sammenlignet med teksten før!! Sagde han mon 1/10 %??? Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Reverseringsring får du til $6 på ebay, husk å sjekke hvilken filterdiameter objektivet du skal benytte har. Det vanligste for eldre fastobjektiver er vel 52 mm (Nikon i hvert fall).Har også kjøpt inn div. for å teste dette, bildet under er tatt med bellows og reversert 28 mm. Dette var innendørs, for å få nogenlunde ok resultat må man nesten ut i dagslys, og fokus stacking er et must.Når det gjelder foretrukne brennvidder så kan vi jo spørre Thomas om det Untitled by kristians, on Flickr Har bestilt en slik ring adapter, micro43's til 52mm. Har også bestilt stativ til blitsen. Nå må jeg bare kjøpe optikk. Kan huske at Pentax 50mm f/1.7 hadde 49mm filtergjenger. Fant en 50mm f/1.7 med 52mm gjenger; Horusbennu 59USD inkl. frakt. Funker sikkert greit, den har fått grei omtale på pentaxforums. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 if i have a ratio - it's embarrassingly bad.I may go weeks or even months without taking a single shot I want to show anyone. It's not uncommon for me to go out every afternoon for weeks, taking hundreds of shots each day, and come back without a single shot being one I find usable.If I had to guess - it's only 10% keepers for me.Er de "10%" en tastefejl? Det lyder da som helt vildt højt sammenlignet med teksten før!! Sagde han mon 1/10 %??? Hehe, satt og lurte på det samme. Han mente kanskje å skrive 10 promille? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Hmm - finnes det en overgang EF-fatning til filtergjenger, tro? Edit: Jo - jeg vet - Novoflex's bældyre EOS-RETRO, som gir overgang til 58mm filtergjenger (og så er det bare å kjøpe step up/down-ring til ønsket diameter), og som også gir full kontroll på blender. Endret 23. mai 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg vil forsøke meg med blitz, men er usikker på denne bracketen jeg trenger. Noen tips til bracketer som fungerer? Jeg har søkt på Ebay, men de jeg finner er så ulike at jeg ikke vet hvilke som duger. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Et interessant og spennende nettmøte! Dette er noe jeg håper akam fortsetter med, og gjerne enda oftere Lenke til kommentar
Schnapps Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Veldig bra artikkel / Q&A. Også moro å se at artikkelen bekrefter det mange gearheads vet innerst inne; nemlig at å vite hva du gjør er langt viktigere enn å ha det nyeste og dyreste utstyret. PS folkens: Ikke glem at det er veldig mye annet man kan gjøre med ekstrem makro enn å ta bilder av insekter. Makro er (dessverre?) for mange synonymt med å krabbe rundt i blomsterengen etter småkryp. Endret 23. mai 2012 av Schnapps Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 if i have a ratio - it's embarrassingly bad.I may go weeks or even months without taking a single shot I want to show anyone. It's not uncommon for me to go out every afternoon for weeks, taking hundreds of shots each day, and come back without a single shot being one I find usable.If I had to guess - it's only 10% keepers for me.Er de "10%" en tastefejl? Det lyder da som helt vildt højt sammenlignet med teksten før!! Sagde han mon 1/10 %??? Fikk inntrykk at han mener at han beholder ca 10% av bildene, men at det langt mer sjeldent han tar noen som har høy nok kvalitet til at han ønsker å dele/vise med andre. To forskjellige ting. Imponerende bilder er det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg