Gå til innhold

Gainward GTX 680 "Phantom" 2 GB vs ASUS GTX 670 DirectCU II TOP - Hvilket kort skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt grafikkort i forbindelse med 120 Hz skjerm.

Vurderte GTX 690 en god stund, men det utgår pga manglende SLI-støtte i diverse spill.

Det står mellom:

Gainward GTX 680 "Phantom" 2 GB - Bekreftet 22.05

ASUS GTX 670 DirectCU II TOP 2 GB - Bekreftet 22.05

MSI GTX 680 Twin Frozr III 2 GB - Bekreftet 23.05

Jeg har allerede en ordre inne på Phantom-kortet, men jeg ble usikker etter å ha lest review av ASUS GTX 670 DirectCU II TOP 2 GB hos TechPowerUp. W1zzard påstår at kortet har svært lite støy ved idle og last, faktisk mindre støy ved last enn andre kort har ved idle. Dette fikk meg interessert i kortet, men de lave støymålingene virker nesten for gode. Dersom det eksepsjonelt lave støynivået viser seg å ikke stemme i praksis så har det lite for meg å gå for et kort med 192 avskrudde shader-enheter.

Et tredje alternativ er MSI GTX 680 Twin Frozr III 2 GB.

Gode kort alle 3, men jeg skal kun velge étt kort og det er lettere sagt enn gjort. Blir ikke enklere av at jeg har kort tid å bestemme meg på.

Vanligvis hadde jeg valgt Zotac AMP! men jeg synes ikke Zotac har lyktes med GTX 680 AMP!

Hadde vært taknemmelig for innspill som hadde gjort valget enklere. Kanskje noen har erfaringer med overnevnte kort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, 670 TOP yter omtrent som standard GTX 680, men Phantom får boost-frekvens oppunder 1200 MHz med 1536 shader-enheter og yter noe bedre.

Har greid meg ganske bra med Zotac GTX 480 AMP!, men det er med FPS-cap på 60 og 50-80% GPU-last. Det blir i tyngste laget for 480-kortet når det skal rendre 120 FPS.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Selv er jeg såpass imponert over ASUS GTX 670 DCUII at noe annet ville ha vært uaktuelt, men siden det er snakk om en 120Hz skjerm ville jeg muligens ha gått for mest mulig smell, altså et av GTX 680 kortene. Av GTX 680 er jo "Phantom" unektelig et meget pent kort.

Så med andre ord, Phantom hadde jeg valgt til en 120Hz skjerm.

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg hadde opprinnelig tenkt å velge det kortet, men det er lang leveringstid og kortet er 30 cm langt.

Hei,

hva med dette kortet ASUS GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "DirectCU II TOP"

Har selv bestilt dette, så bare kom med input ang. dette kortet... :)

Enkelt og greit; Stort, tungt, stille, kjølig og ikke på lager.

Hmm....langt og lang levering tid ja....kanskje GW Phantom korte er noe tenke på, kan ikke være så stor forskjell ? kom gjerne med innspill...

Lenke til kommentar

http://www.guru3d.co...i-top-review/10

25db under load hørtes jo usannsynlig lavt ut, noe det også var. Men kortet er likevel bemerkelsesverdig stille. Faktisk så stille at det er ikke usannsynlig at viftene på kabinettet vil plage deg mer enn kortet...

Hva du bør velge? Ingen aning. Tror jeg hadde gått for 670'en siden ytelsen er identisk med 680 referanse fra fabrikk. Får du plass til et til i sli om et år eller to?

Edit: http://www.komplett....=749045#reviews

En bruker klager over høyfrekvent viftestøy på 680 phantom, noe som er verdt å tenke på.

I mine øyne ville dette vært diskvalifiserende for dette alternativet.

Her kommer min påstand inn i bildet at man må ikke bare se på tall angående lyd, man må også vurdere kvaliteten av støyen man hører :)

Endret av tommytoa
Lenke til kommentar

beepbeep:

Jeg har et Phantom-kort reservert i partiet som kommer i morgen, men det kommer et nytt parti 29. mai.

Er fristet til å gå for ASUS GTX 670 DirectCU II TOP 2 GB, men kommer ikke bort fra at Phantom-kortet har litt mer å gå på.

Det er ikke veldig mange tester av Phantom-kortet og de som er går ikke spesielt dypt. Virker likevel som det skal være akseptable temperaturer og akseptabelt nivå på viftestøy. Kortdesignet ser brukbart ut, Det blir iallefall ikke den versjonen med 4 GB pga den har 8 "memory chips" på baksiden av PCB og kortet yter generelt dårligere enn den overklokkede versjonen på 2 GB selv i spill som sluker teksturminne.

Har hørt fra 2 kilder at det ikke er merkbar "coil whine" på 670-kortet.

"Asus satsar på att kombinera Geforce GTX 670 med en ny revision av företagets DCII-kylare, och resultatet imponerar. Jämfört med referensmodellen handlar det om förbättringar på alla plan, med bättre utrymme för höga frekvenser och tystare drift som resultat. Borta är också allt "coil whine", vilket plågar standardvarianten från Nvidia."

Aner ikke om det er "coil whine" på Phantom-kortet, men det er isåfall ikke akseptabelt dersom det er hørbart. Har hatt hørbar "coil whine" på to kort jeg har hatt tidligere og det skal jeg aldri ha igjen.

Tror jeg gir Phantom-kortet en sjanse med mindre magefølelsen sier noe annet i morgen. Dersom det er for mye viftestøystøy eller "coil whine" har man alltids angrefristen.

tommytoa:

SLI-utgår pga flere av de spillene jeg spiller mangler SLI-støtte. Hvis ikke hadde jeg kjøpt GTX 690 i forrige uke.

De fleste støymålingene til TechPowerUp på diverse grafikkort ligger i området 30-40 dB, altså noe lavere enn andre sider som gjerne oppgir at viftestøyen ligger mellom 30-50 dB. De som tester måler på forskjellige måter slik at det er vanskelig å sammenligne på kryss av nettsider som publiserer tester, 25 dB er likevel meget lavt i forhold til andre kort testet av TechPowerUp. Ser ikke bort ifra at kortet kan ha lite viftestøy med tanke på at det ikke trekker mer enn 150-160W men 10 dB under ASUS DirectCU II TOP som TechPowerUp målte til 35 dB er usedvanlig mye. Når de abdre GTX 680 kortene er testet til 37-43 dB av samme side er 25 dB på GTX 670 litt for godt til å være sant selv om effektbruken er noe lavere. Sweclockers har også kommet frem til at ASUS GTX 670 DirectCU II TOP støyer mindre enn andre kort, men de har litt mer jordnære støymålinger der kortet slår andre kort med noen få dB.

Spørsmålet er om støynivået er så eksepsjonelt mye bedre på ASUS GTX 670 DIrectCU II TOP at det er direkte dumt å gå for Gainward GTX 680 Phantom. Regner med at det i praksis er marginale forskjeller på støy og at det uansett kan fikses ved hjelp av egendefinert vifteprofil.

På den ene siden så ønsker jeg så kraftig kort som mulig når jeg først skal ha kort, på den andre siden så er jeg ikke glad i støy.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at den faktiske forskjellen er veldig stor ettersom det er en relativt enkel vitenskap å lage vifter som er støyeffektive. Den enkle kunnskapen er jeg helt sikker på at alle custom-teamene kjenner inn og ut. Man kan på et generelt grunnlag si at det som koster mest sannsynligvis er det som har de mest avanserte og påkostede løsningene. Med tanke på den knallharde konkurransen mellom de forskjellige custom-kortene både på pris og ytelse vil jeg våge å påstå at det egentlig er ganske likt mellom alle sammen i de samme prisklassene.

Forskjellen mellom kortene er mer sannsynlig større på design, størrelse og diverse forskjellige funksjoner enn ytelse, både med tanke på strømforbruk, varme og lyd, ettersom det er disse tingene man gjerne ser etter uansett hvilket kort man velger.

På bakgrunn av dette synes jeg det er dårlig av alle disse tech-sidene å ikke ha en test med bare custom-kort for å skille mellom dem på en enkel og oversiktlig måte.

Lenke til kommentar

Selv er jeg såpass imponert over ASUS GTX 670 DCUII at noe annet ville ha vært uaktuelt, men siden det er snakk om en 120Hz skjerm ville jeg muligens ha gått for mest mulig smell, altså et av GTX 680 kortene. Av GTX 680 er jo "Phantom" unektelig et meget pent kort.

Så med andre ord, Phantom hadde jeg valgt til en 120Hz skjerm.

-Deluze

Du har nok rett. GTX 670 DC2T er det beste kjøpet, men det får aldri de siste 12,5% ytelse som kan være priceless med120 Hz skjerm.

Jeg synes det er verd 750 kr mer for 12,5% bedre ytelse. 750 kr tilsvarer 21,13% av ytelsen i 670 DC2T. Man får ikke like mye som man betaler for ekstra, men det er langt ifra så ille som folk skal ha det til.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ser ut som GTX 680 er gull verd over GTX 670. 19 FPS er mye. 670 DC2T klokker selvsagt høyt, men det gjør også Phantom-kortet og vil gi en fordel samme hvordan man snur og vender på det.

1920x1200 - Gaming Performance - Diablo 3

Da blir det GTX 680. For tilfeldig å satse på at 670 leverer nok juice. Jeg ønsker 120 FPS med god margin slik at jeg kommer lengst mulig under 100% GPU-last og har litt å gå på i krevende områder i spillene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har ikke bestemt meg for gpu enda... men personlig mener jeg msi sin kjøler er bedre enn asus sin støymessig.

Testet selv? Morsomt vite andres resultater.

Jeg merket at Asus sin støyt mindre.

Ja jeg kjøpte asus sin 6950 med DC2 og syntes den hadde en lavfrekvent brum. Naboen kjøpte samme og jeg hørte samme der. Returnerte mitt og kjøpte msi sin istedet og har vært fornøyd siden. Skal sies at jeg benytter afterburner også for viftestyring. Msi sin kjøler virker også mer "solid"... :)

Lenke til kommentar

En ting verdt å merke seg om Asus' DCUii-kjølere er at de er stillegående, men langt i fra lydløse.

Mitt neste kort blir enten Asus 680 DCUii eller et custom EVGA-kort. I begge tilfellene kommer jeg til å demontere medfølgende kjøler og erstatte med Thermalright Shaman.

Én 140mm vifte vil alltid være bedre enn to på 80mm. Selv om man kjører DCUii-viftene på 10% gjennom Asus' GPU-tweak er de ganske hørbare om man har kvalitetsvifter ellers i kabinettet, og få eller ingen mekaniske harddisker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde mye "coil whine" i starten men det ble helt eller nesten borte etter jeg byttet til en Seasonic M12D 850W PSU

Vifteprofilen i kortet medfører en del viftestøy. Dette er fordi boost-funksjonen stadig øker kjernefrekvensen slik at temperaturen øker slik at turtallet på viftene øker.

Dette har jeg løst ved å bruke MSI Afterburner til å sette en egendefinert vifteprofil.

I spill som greier 60 / 120 FPS med grei margin slik at FPU-lasten varierer mellom 50-100% er det ikke noe problem å ha lavt turtall på viften.

Førsteinntrykket av kortet var veldig dårlig. Etter litt tweaking er jeg meget godt fornøyd. Drar de fleste spillene jeg er interessert i med samme vifteturtall som ved desktop bruk, altså 1200 RPM.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...