Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] MR-undersøkelse

Marbash

Anbefalte innlegg

Heisann, lurer litt på om det er noen her som kan hjelpe meg. Kjenner noen som har blitt innkalt til MR-undersøkelse av ryggen pga. mistanke til prolaps. Han har aldri tatt noe undersøkelse i MR maskin før, og har rotet litt rundt på nettet, men ikke funnet noe skikkelig svar. Her er mine tre spørsmål:

• Ca. hvor lang tid tar en slik undersøkelse?
  • Under selve "fotograferingen; må ha ligge med hodet først inn i maskinen, eller er dette valgfritt? (Ben/hode)
  • Når man skal undersøke ryggen, må man da ligge på magen for at det skal bli gjennomført, eller er dette uten betydning?

Takker så mye for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, lurer litt på om det er noen her som kan hjelpe meg. Kjenner noen som har blitt innkalt til MR-undersøkelse av ryggen pga. mistanke til prolaps. Han har aldri tatt noe undersøkelse i MR maskin før, og har rotet litt rundt på nettet, men ikke funnet noe skikkelig svar. Her er mine tre spørsmål:

• Ca. hvor lang tid tar en slik undersøkelse?
  • Under selve "fotograferingen; må ha ligge med hodet først inn i maskinen, eller er dette valgfritt? (Ben/hode)
  • Når man skal undersøke ryggen, må man da ligge på magen for at det skal bli gjennomført, eller er dette uten betydning?

Takker så mye for svar! :)

Heisann, jeg fikk sjekket ryggen i en MR-maskin ifjord og her er min erfaring:

- Det føltes ut somom det tok en time men realiteten var et kvarters tid ca. :p

- Jeg lå med hodet først slik jeg fikk beskjed om

- Jeg lå på ryggen, også det jeg fikk beskjed om

Men dette er sikkert ikke universalt.

-frank

Lenke til kommentar

En kvalifisert gjetning fra min side er at han ligger med hodet først på ryggen og at undersøkelsen tar rundt 15-25 minutter. Vil han ha helt riktige svar på dette er det ikke værre enn å ta kontakt med sentralbordet der han skal behandles.

Lenke til kommentar

Når jeg tok MR av hodet, var det da hodet inn først. Undersøkelsen tok ca. en halvtime, men det føles lenger. Maskinen bråker en god del, og man ligger veldig i eget tankeland mens man ligger der, da det ikke er spesielt avslappende, som får tiden til å gå litt tregere.

Om du har klaustrofobi, evt. ikke liker trange plasser, så tar de hensyn til det og har egne løsninger for det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom en sånn maskin i forbindelse med brudd i håndleddet.

Jeg hadde hodet først, og det tok ca. et kvarter.

Fikk beskjed om å ligge HEEEEELT stille. Jeg prøvde, men fikk litt småkrampe i hånda som lå i en ubehagelig gips.

Dermed måtte de prøve på nytt noen ganger.

Jeg fikk hodetelefon med musikk pga. støy fra maskinen.

Sykepleieren spurte om jeg hadde noen musikkønsker. Endte opp med søttitallsrock.

Ikke noe å være redd for.

Men det er viktig at du ikke har noe løst av metall med deg inn i maskinen, som ørering o.l.

Maskinen er en veldig kraftig magnet, og vil kunne flytte på metallgjenstander, eller ta uskarpe bilder på grunn av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...