Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei! Lurte på om oppsettet mitt passer? (Ja har ikke harddisk, har det allerede, samt OS). Det jeg bekymrer meg for er da egentlig vannkjøleren, men kan godt gå til en mindre en (noen dere kan anbefale?) Her er det: Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 De passer godt sammen, kun 2 ting: 1. PSU'en har jeg ikke kjennskap til, men olestokk og andre her inne holder seg bedre oppdatert på PSU'er enn meg og kan si om den er noe å satse på. 2. Ta et søk på Google etter Corsair H100 og "noise". Pumpa har et rykte på seg for å bråke mer enn det smaker. -Deluze Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 De passer godt sammen, kun 2 ting: 1. PSU'en har jeg ikke kjennskap til, men olestokk og andre her inne holder seg bedre oppdatert på PSU'er enn meg og kan si om den er noe å satse på. 2. Ta et søk på Google etter Corsair H100 og "noise". Pumpa har et rykte på seg for å bråke mer enn det smaker. -Deluze Hmm, så det med pumpa nå. Noen andre vannkjølere du kan anbefale, siden jeg har en ivy som blir varm? Helst ca 500, mest bang4buck! Takk for svar btw Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 H100 er den eneste vannkjøleren som er verdt noe. En Noctua NH-D14 eller Phanteks PH-TC14PE vil gjøre en like god jobb. Ivy blir ikke varmere enn Sandy på stock klokk. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) H100 er den eneste vannkjøleren som er verdt noe. En Noctua NH-D14 eller Phanteks PH-TC14PE vil gjøre en like god jobb. Ivy blir ikke varmere enn Sandy på stock klokk. Nei, men jeg skal overklokke en liten grann. Og hver Hz hos IB er jo bedre enn SB vil jeg tro. Edit: Men hva synes du om de vanlige viftene sammenliknet med vannkjøleren H100? Og hva synes du om PSUen jeg har valgt? Endret 21. mai 2012 av Elvis Plesly Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) Det er snakk om at du kommer over 4.2 GHz med en Cooler master Hyper 212 Evo. Bortsett fra at tallene som vil vises er forskjellig fra H100 til Phanteks vil du merke et Phanteks lager mindre lyd i forhold til kjøleevne. Tallene vil være så lite forskjellig at du egentlig ikke merker noen praktisk forskjell. H100 er egentlig veldig lik Phanteks PH-TC14PE, forskjellen er at den bruker væske (olje?) istedet for kobber til å frakte varmen. PSUen er veldig god, Seasonic rebrand. Endret 21. mai 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) Det er snakk om at du kommer over 4.2 GHz med en Cooler master Hyper 212 Evo. Bortsett fra at tallene som vil vises er forskjellig fra H100 til Phanteks vil du merke et Phanteks lager mindre lyd i forhold til kjøleevne. Tallene vil være så lite forskjellig at du egentlig ikke merker noen praktisk forskjell. H100 er egentlig veldig lik Phanteks PH-TC14PE, forskjellen er at den bruker væske (olje?) istedet for kobber til å frakte varmen. PSUen er veldig god, Seasonic rebrand. Flotters, da blir det heller en Phanteks på meg Og kabinettet er ganske bra kjøling, så da slipper jeg og fylle på de ekstra vifteplassene, om du kan noe om det? Eller har et annet og anbefale. Siden jeg har en ssd bulk, så trenger jeg nesten et kabinett med plass til 2,5"... Noen forslag? Jo billigere jo bedre, liker stille og bra kjøling, kanskje en mix av begge, at den ikke er HELT stille, men likevel nokså bra kjøling sånn at det ikke blir klamt og varmt inne i kabinettet. Edit: Må man ha kjølepasta? Endret 21. mai 2012 av Elvis Plesly Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Flott at du tok over olestokk! Termisk pasta følger med kjøleren. HAF er kjent for å ha god kjøling, med et greit støyniva (fra kabinettviftene vel og merke). Selv hadde jeg sett etter et støyisolert kabinett av typen Fractal Design Define R3 eller Corsair Obsidian 550D. Disse har mest fokus på støyisolering, men de er ikke stekeovner av den grunn. Når det kommer til plassering av SSD'er er ikke det noe problem. Jeg har teipet fast min i 3,5" skuffen, andre har brukt dobbelsidet teip bak hovedkortveggen (motherboard tray). -Deluze Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Når det kommer til plassering av SSD'er er ikke det noe problem. Jeg har teipet fast min i 3,5" skuffen, andre har brukt dobbelsidet teip bak hovedkortveggen (motherboard tray). -Deluze Haha, så det går an og teipe den fast osv? Men vil ikke teipen evt brenne og smelte? Når det kommer til kjølepasta, hvor mye skal man bruke osv? Instrukser takk? ^^ Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 SSDer blir ikke varme bare lunkne. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Informasjon om termisk pasta er utrolig enkelt å finne på egen hånd og et søk etter "how to apply thermal paste" på Google ga meg 1,3 millioner resultater. -Deluze Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 SSDer blir ikke varme bare lunkne. Joda.. Men det vil vel gå utover teipen? Men det går altså an å teipe den fast? Har en 550 ssd som er dyr, vil ikke riske noe. Men en cm haf x fulltower vs fractal r3 fulltower, hvem ville dere valgt? Tenker sånn overall verdt, jeg liker best kjøling og ikke bråkete. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Over lang tid med 20-25 *C kan det vel tenkes at teipen påvirkes på en eller annen måte (vanlig pakketeip), uten at det vil være noe problem. Jeg ville ikke nølt med å teipe den bak hovedkortbrettet, om ikke stoler på det kan du teipe den i enne HDD-skuffen. R3 er et miditower, Define XL er fulltower. Jeg hadde valgt Fractal Design over HAF, og jeg har et HAF 932 i dag. Det er av støymessige og estetiske grunner. HAF'en vil nok kjøle hakket bedre, men ikke ha støyisolering overhodet. Define R3 har god kjøleevne med tanke på veldig god støyisolering. -Deluze Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Over lang tid med 20-25 *C kan det vel tenkes at teipen påvirkes på en eller annen måte (vanlig pakketeip), uten at det vil være noe problem. Jeg ville ikke nølt med å teipe den bak hovedkortbrettet, om ikke stoler på det kan du teipe den i enne HDD-skuffen. R3 er et miditower, Define XL er fulltower. Jeg hadde valgt Fractal Design over HAF, og jeg har et HAF 932 i dag. Det er av støymessige og estetiske grunner. HAF'en vil nok kjøle hakket bedre, men ikke ha støyisolering overhodet. Define R3 har god kjøleevne med tanke på veldig god støyisolering. -Deluze Meb siden define xl(den jeg skal ha) er fullt lyddempet, da vil vel mindre støv komme inn? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Mja, oppsamling av støv i kabinetter har med flere ting å gjøre, men det er klart at færre åpninger i kabinettet vil si at det er færre plasser som støvet kan komme inn. Hvis du i tillegg har et overtrykk i kabinettet (mer luft inn enn ut) vil det bli mindre støv enn et undertrykk som vil suge inn støv. I tillegg kommer det an på hvor luftinntaket ditt er, hvis det er på bunn av kabinettet vil mer støv komme inn enn om inntaket er på en av sidene eller foran. Inntaket på Define XL er i utgangspunktet foran med et støvfilter montert, så støv i det kabinettet bør ikke være et problem. Men støv er egentlig ikke noe stort problem uansett, synes jeg. Den forrige plassen jeg bodde var veldig støvete, men så lenge du holder et øye med det og fjerner støv ved behov er det ikke noe å bekymre seg over. Fjern støv med trykkluft, på kjølefinne kan du bruke q-tip om du ikke har trykkluft (luft på boks). Ikke bruk støvsuger i maskinen. -Deluze Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Ok, da har jeg et valg å ta. Takk for svar:) Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Men siden du allerede vurderer et kabinett i 1000 kronersklassen ville jeg også ha sett på Corsair Obsidian 550D. Det er i likhet med R3 et kabinett med fokus på støyisolering, men det har (i mine øyne) bedre funksjoner/løsninger enn R3. Jeg kommer selv til å kjøpe det kabinettet i løpet av sommeren. -Deluze Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Men siden du allerede vurderer et kabinett i 1000 kronersklassen ville jeg også ha sett på Corsair Obsidian 550D. Det er i likhet med R3 et kabinett med fokus på støyisolering, men det har (i mine øyne) bedre funksjoner/løsninger enn R3. Jeg kommer selv til å kjøpe det kabinettet i løpet av sommeren. -Deluze Det midtoweret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå