Gå til innhold

Real Money Auction House - Diablo 3 er 100% Pay2Win.

Anbefalte innlegg

Det som er den største forandringen i Diablo 3 kontra tidligere spill er Auction-House. Hele spillet er balansert og bygget rundt denne funksjonen, for det er denne som skal generere inntekt for Activision-Blizzard i årene som kommer.

Mens du i tidligere Diablo-spill kunne du farme bosser og finne bra loot, item-sets og lignende til deg selv er det mange som er skuffet over at det ikke er slik i Diablo 3.

I Diablo 3 er alt balansert rundt auksjonshuset, og da mener jeg alt - det er til og med årsaken til at spillet ikke har offline-play. Hvis alle tvinges til å være online vil alle også være nærmere auksjonshuset.

Hadde dropraten vært høy nok til at spillere kunne farme sitt eget gear ville du komme deg videre uten å bruke markedet og markedet ville blitt oversvømt med items til en billig penge. Hvorfor skal du kjøpe hvis du kan skaffe ting på egenhånd?

Derfor er dropraten ikke balansert rundt at du og vennene dine skal farme gear selv - det er balansert slik at gode items skal være sjeldne og vanskelige og få tak i selv med millioner som leter etter dem. Gode items skal ikke ta mange timer å grinde fra en boss, de skal være i "short supply" på markedet.

Skal du geare opp på en seriøs måte må du grinde gull og kjøpe items på markedet eller bruke ekte penger på å kjøpe items du vil ha. For de beste itemsene vil ikke bli solgt for gull, men for ekte penger.

Alt i Diablo 3 er gjort på denne måten for å gjøre gode items så sjeldne at prisene blir så høye som mulig og dermed generere mer inntekt.

Itemsene er heller ikke "soulbound" men kan selges fritt videre, på denne måten kan en enkelt god gjenstand selges om og om igjen og generere inntekt med hvert salg.

Dermed kan du bare glemme å farme gearet ditt, eller å crafte det. Du kommer til å farme gull... Og kjøpe items på markedet, og vil du ha items fra øverste hylle må du ut med ekte penger.

Diablo 3 er det første spillet i historien som er fullstendig Pay2Win. Du kan bare gå til en person med bedre items enn deg og spørre hva han vil ha for de og vips - en transaksjon senere er du sterkere enn han.

Alt dette er grobunn for noe som minner mest om et Facebook-spill med forbedret grafikk men Activision-Blizzard har pønsket ut en vanvittig genial forretningsmodell hvis det går slik de planlegger.

Diablo 3 ble ofret for RMAH - alle som spiller det er prøvekaniner i et eksperiment.

Jeg digger denne forretningsmodellen, mens andre spill er Play2Win (den som spiller flest timer har en fordel) trives jeg mye bedre med Pay2Win. Jeg har brukt flere titusener på blant annet World of Tanks og World of Warcraft og digger at jeg kan bli sterk i spillet uten å spille så mye. Jeg har mer penger enn jeg har tid så dette ser jeg frem til!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen som tvinger deg til å bruke auksjonshuset?

Vær heller glad for at det er der! Tenk over hvor mange hundretusen du kan tjene på auksjonshuset, og hva skal man ellers med gull? I Diablo 2 så var gull en helt ubrukelig valuta, og det er det stikk motsatte i Diablo 3, noe jeg elsker. Føler jeg for det kommer jeg til å utdype innlegget mitt mer etterpå, men nå har jeg time.

Lenke til kommentar

Hvordan kan noe være Pay 2 Win i et PvE-spill? Det blir PvP senere, men det er bare en veldig liten del selv ikke Blizzard prioriterer. Om du vil bruke flere tusen i ekte penger på bra utstyr gjør det meg ingenting. I verste fall gjør det at du hjelper meg å overleve. Det sier jeg ikke nei takk til. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trådstarter: Pay2Win er ikke noe nytt. Slik er det i de fleste MMO'er allerede. Bare hos Bnet er det uten risiko for banning av konto.

Jeg har både solgt og kjøpt "gull" fra såkalte "farme selskaper" i flere MMO'er, hovedsaklig pga jeg ikke alltid har like mye spilletid som andre kanskje har.

Håper Blizzard får mye innteker fra AH. Da kan de viderutvikle spillet med mer content :)

(Off Topic: Var du virkelig så lite og gjøre på jobben din at du må opprette en QQ tråd hver eneste dag om et eller annet?)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da kan de viderutvikle spillet med mer content :)

hahahahahahahaha ja de kan viderutvikleaahahahahaha sorry jahaha..

aaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.

aah

phew

*pust*

AAHAHAHAHAHA.

osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Trådstarter: Pay2Win er ikke noe nytt. Slik er det i de fleste MMO'er allerede. Bare hos Bnet er det uten risiko for banning av konto.

Jeg har både solgt og kjøpt "gull" fra såkalte "farme selskaper" i flere MMO'er, hovedsaklig pga jeg ikke alltid har like mye spilletid som andre kanskje har.

Håper Blizzard får mye innteker fra AH. Da kan de viderutvikle spillet med mer content :)

(Off Topic: Var du virkelig så lite og gjøre på jobben din at du må opprette en QQ tråd hver eneste dag om et eller annet?)

Helt enig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Temmelig naivt å tro at de ikke kommer til å videreutvikle spillet. Om det ikke blir nytt content per se så vil de ha balansepatcher, legge til nye items etc.

Anyway, jeg er ambivalent til RMAH. Jeg tror det kommer til å gjøre gold AH obsolete, for det er ingen vits å selge ting der når man kan få ekte penger for det. På en annen side tar Blizz 1 dollar av earnings, så det er mulig at bare gode items finner veien til RMAH.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Anyway, jeg er ambivalent til RMAH. Jeg tror det kommer til å gjøre gold AH obsolete, for det er ingen vits å selge ting der når man kan få ekte penger for det. På en annen side tar Blizz 1 dollar av earnings, så det er mulig at bare gode items finner veien til RMAH.

Jepp. De tar 2 avgifter. én for å plassere ut Itemet i AH, og én når itemet er solgt (sikkert % av hva du solgte for).

Så om folk legger ut et item med høy pris som ingen vil betale for, så mister de penger på det. Det vil hjelpe på at prisene holder seg lavt nede iallefall.

A nominal fixed transaction fee will be deducted from the seller for each item listed in the auction house. This fee consists of a fixed charge to list the item, which is assessed whether or not the item is successfully sold, and an additional fixed charge that is assessed only if the item is sold.

Lenke til kommentar

Se på den positive siden, du lever i et land der en time bak kassa på den lokale bensinstasjonen gir deg mest epixx ;P

Skulle jeg starta med spilling igjen hadde det vært Diablo3, bare siden jeg kunne ha kjøpt meg bedre opp enn de fleste.

Lenke til kommentar

Så du mener at du ikke kan finne bra items når du spiller alene eller med venner? Lurer da på hvor alle items som ligger på AH kommer fra? :hmm:

Artig at folk klager over at de ikke kan geare opp med beste utstyret i spillet i løpet av en knapp uke. De finner utstyr på AH som er bedre enn det de har funnet sålangt, og dette er tydeligvis hårreisende.

Hele poenget med Diablo er jo å finne bedre gear, om det er igjennom kjøping, bytting, crafting eller jakting spiller vel ingen rolle. Flere muligheter er jo bare bra.

Om du selv har lyst til å betale ekte penger for å geare opp raskt på RMAH når det aktiveres så får du jo fint lov til det. Det har lite å si for andre folk og du selv har en morsommere spillopplevelse som resultat, så alle vinner jo.

Lenke til kommentar

Se på den positive siden, du lever i et land der en time bak kassa på den lokale bensinstasjonen gir deg mest epixx ;P

Ulempen er at med et så lavt skill-tak i Diablo 3 så vil kamper avgjøres av gear. Hvis en middels erfaren spiller med bra items møter en av verdens beste spillere med litt dårligere gear så har den verdens beste spilleren ikke en sjanse.

Det blir en konkurranse i å bruke mest RL penger på Auction House. En som har brukt 10,000kr vil knuse en som bare har brukt 5,000kr f.eks.

Er vel mere Pay 2 get better gear.. Er ikke så veldig mye å vinne, er det vel?

Gear har alt å si i Diablo 3, du kommer ikke langt uten.

Så du mener at du ikke kan finne bra items når du spiller alene eller med venner? Lurer da på hvor alle items som ligger på AH kommer fra? :hmm:

Artig at folk klager over at de ikke kan geare opp med beste utstyret i spillet i løpet av en knapp uke. De finner utstyr på AH som er bedre enn det de har funnet sålangt, og dette er tydeligvis hårreisende.

Hele poenget med Diablo er jo å finne bedre gear, om det er igjennom kjøping, bytting, crafting eller jakting spiller vel ingen rolle. Flere muligheter er jo bare bra.

Problemet er at det å bruke ekte penger er den eneste måten å komme seg til topps på. I andre spill kan du nå toppen uten å bruke så mye penger - det bare tar lenger tid.

Er enig med at hele poenget er å finne bedre gear, men det å campe en Auction House har aldri vært en del av Diablo eller sjangeren generelt.

Selv så har jeg mye erfaring med Auction House fra WoW men det er ikke mange som har brukt så mye tid, energi og penger på spill som meg.

Lenke til kommentar

Virker ikke som Pycnopodia har så ekstremt gode kunnskaper når det kommer til Diablo, eller spilling generelt :p men men la han holde på. underholdene.

Pycnopodia: For ordenskyld. Jeg kjøpte 'det beste av det beste' av Diablo 2 Gear til min Paladin på nett. Så problemet er ikke AH.

Alle spill hvor det er mulighet for trading så kan man kjøpe ting "svart". Sånn er det bare.

Endret av Merko.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt. Det blir ingenting forskjell. hadde det ikke vært RMAH, så hadde noen folk kjøpt gold\items direkte fra "farmerene" mot ekte penger.

Bare nå er det vi selv som får pengene istedet for at de selskapene skal tjene penger på det. Win win heter det :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

RMAH er noe som revolusjonerer ikke bare genren men online-spilling generelt.

At du tror det ikke vil gjøre noe forskjell er et godt tegn, det bare viser at du har fokusert på andre ting i livet enn spill.

Blir gøy å se når det kommer en expansion og et sverd til 100€ plutselig blir utklasset av helt vanlige items ^.^

Lenke til kommentar

Ulempen er at med et så lavt skill-tak i Diablo 3 så vil kamper avgjøres av gear. Hvis en middels erfaren spiller med bra items møter en av verdens beste spillere med litt dårligere gear så har den verdens beste spilleren ikke en sjanse.

Har sett du skriver dette flere plasser, men har sagt tidligere, D2 var heller ikke stort mer komplisert. Og for å ta et eksempel, jeg drepte ofte andre i PvP med dårligere gear enn de hadde, fordi jeg var flinkere med karakteren min.

Så lenge forskjellen i gear ikke er alt for stor (en lvl 60 char med gear fra normal mot en lvl 60 med gear fra inferno) så er skill>gear.

Problemet er at det å bruke ekte penger er den eneste måten å komme seg til topps på. I andre spill kan du nå toppen uten å bruke så mye penger - det bare tar lenger tid.

Er enig med at hele poenget er å finne bedre gear, men det å campe en Auction House har aldri vært en del av Diablo eller sjangeren generelt.

Selv så har jeg mye erfaring med Auction House fra WoW men det er ikke mange som har brukt så mye tid, energi og penger på spill som meg.

Hvor får du den ideen om at eneste måten å få tak i bra gear på er å bruke ekte penger? Diablo 2 hadde også veldig VELDIG lav drop rate på gode items, men greide da selv og lage flere karakterer som lett håndterte hell og kunne slå greit fra seg i PvP. Når jeg til slutt begynte med trading, kunne jeg skaffe enda bedre items selv uten å bruke penger. Vanlig trading i D2=AH, men du slipper alt rotet med å lete etter en person som vil kjøpe itemsene dine, og noen ganger bruke timer på det. RMAH=tredje persons sider som selger items for ekte penger, bare at du nå slipper shady nettsider der man ikke veit hvem/hva man har med å gjøre.

Med alt det sagt, så har jeg full tro på at man kan farme seg vei opp, og jeg skal faktisk greie å bevise det. Har fortsatt ikke brukt AH, og akter ikke bruke den på en god stund, det samme gjelder RMAH. Med andre ord, jeg går tilbake til slik jeg spilte D2, i hvertfall fram til jeg finner ut at jeg har gått nogenlunde lei farming, og deretter begynner med trading.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...