Cookiemonster25 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Surfet litt på nettet her om dagen også når nettsiden lastet inn ble det blå skjerm, og pcen skrudde seg av. Når jeg skrudde den på igjen kom opp "lesefeil på disken" og lengre kom jeg ikke. Hva skal jeg gjøre for å få tilbake det som er inne på harddisken? Er redd den har gått til helvete. Takk :-) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Det beste er om du kan sette disken inn i en annen maskin og feilsøke den der. Alle diskprodusenter har diagnoseverktøy som du kan laste ned og kjøre og sjekke for feil. Alternativt kan du brenne en bootbar Ubuntu dvd og boote fra den og se om du kan fa tak i filene dine derfra. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Hei, jeg vil foreslå at du kjøper følgende programvare http://www.grc.com/intro.htm http://www.grc.com/sr/spinrite.htm Ellers kan DinSide.no sin artikkel være artig lesning http://www.dinside.no/895625/er-det-verdt-10000-kroner-aa-reparere-en-harddisk Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) Surfet litt på nettet her om dagen også når nettsiden lastet inn ble det blå skjerm, og pcen skrudde seg av. Når jeg skrudde den på igjen kom opp "lesefeil på disken" og lengre kom jeg ikke. Hva skal jeg gjøre for å få tilbake det som er inne på harddisken? Er redd den har gått til helvete. Takk :-) Tror ikke det finnes mer grundig verktøy enn SpinRite som er laget av Steve Gibson SpinRite vil på det mest avanserte nivået og den tregeste modusen forsøke å "massere" ut dataene fra disken (Kan ta over et døgn) Når programmet har gjort jobben, så klon harddisken din ASAP. Kloningen skal du altså gjøre i tillegg. Fordi om disken kun er mildt skadet, så vil SpinRite markere av de skadde områdene slik at harddisken ikke leser og skriver dit noensinne igjen, og forflytte de dataene som den kunne lese (massere ut) til andre steder på samme skadde harddisk som for øyeblikket er av friskere kvalitet. Diagnosen gjør programmet automatisk. Alt du gjør er å brenne programmet til en CD-R som du kan boote fra. Krever ørlite med BIOS fikling dersom PC'en din ikke allerede er satt til å teste for bootbare media i det optiske drevet. Men er det verdt pengene og tidsbruken, eller er det bedre å kjøpe ny harddisk og reinstallere fra bunnen av? Det svaret er det kun DU som vet. SpinRite 6.0 koster 89 dollar Endret 21. mai 2012 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Surfet litt på nettet her om dagen også når nettsiden lastet inn ble det blå skjerm, og pcen skrudde seg av. Når jeg skrudde den på igjen kom opp "lesefeil på disken" og lengre kom jeg ikke. Hva skal jeg gjøre for å få tilbake det som er inne på harddisken? Er redd den har gått til helvete. Takk :-) Kan hende du vil få opp samme lesefeil dersom du forsøker å redde Windows-innstallasjonen også, men det kan være verdt det dersom du har uerstattelige filer. Disken din kan være alt fra fysisk skadet til kun skade på enkelte filer. Ved sistnevnte burde det la seg gjøre å få ut personlige filer, men ved førstnevnte så kan ting bli verre og verre over tid. Om disken er ubrukelig/skadet og dataene er uerstattelige så bruk proff hjelp, men om du vil leke og lære så kan du forsøke forskjellige fremgangsmåter. Lenke til kommentar
Cookiemonster25 Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Har foresten kjøpt ny PC for noen dager siden før feilen. Vil gjerne ha noen filer fra gammel til ny harddisk. Kan jeg prøve å bytte den gammle harddisken med den nye og se om den funker på den nye maskinen? Hvis ikke det går så er den vel enten helt ødelagt eller så er det noe annet. Veldig gammel maskin foresten ;-) Gidder foresten ikke å kjøpe programmer som kan redde den. Må være gratis hvis den skal være til hjelp. Men som jeg sa. Det hadde vært fint å fått ut noen filer fra gammel harddisk til ny :-) Noen ulemper med det? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Gjør som vidarkri sier. Last ned og brenn en bootbar Ubuntu DVD. Fra denne Live-dvd'en går du inn i filbehandleren og henter ut filene dersom disken ikke er fysisk ødelagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå