Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg gammel.

Da jeg gikk på ungdomsskolen, hadde vi kun en stasjonær datamaskin i hvert klasserom. Tror den kjørte Windows 2000 eller noe sånt.

Jeg har egentlig ikke peiling på hva slags "sikkerhets"-funksjoner elevenes skole-laptoper er befengt med.

Broren min kjøpte en HP-laptop med Windows Vista gjennom skolen, og såvidt jeg kunne se, var det "rein" Windows uten noe tull.

Bootloaderen tillater også å legge inn Linux.

Jeg kunne ikke finne noen begrensninger.

Men fetteren min, på samme alder som brutter´n, fortalte en helt annen historie.

Maskinen hans hadde vært utstyrt med filter som blokkerer enkelte websider, og spyware som rapporterer til skolens ledelse.

Det gikk så langt at de som hadde installert visse programmer mistet tilgangen til skolens nettverk. De måtte slette disse "hacke-programmene" for å få tilbake tilgangen.

Såvidt jeg forstod, kunne skolens IT-administrator se hvilke programmer eleven hadde installert, gjennom nettverket.

Bootloaderen var visstnok også ødelagt, så eleven ikke skulle bli fristet til å installere "rein" Windows eller Linux.

Hva er egentlig sannheten her?

Hva slags begrensninger kan skolelaptoper bli utstyrt med?

Hva hindrer eleven i å bruke en annen laptop, eller mobilt bredbånd fra mobilen, når han vil bruke Facebook i skoletiden?

Denne problemstillingen ble aldri aktuell for meg, men jeg blir nysgjerrig.

Eleven overtar den slitte laptopen når skoleåret er slutt.

Blir maskinene da "låst opp" så eleven får full tilgang til bootloaderen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hørtes noe rart ut det der. om eleven har kjøpt pc til odel og eie, så har skole administrasjonen ingen verdens ting å gjøre inne på andres eiendommer med spionprogrammer.

ingen som har lov til å hente ut logg eller andre ting.

at maskinen er "krøket" for at man ikke ska klare å legge inn ny os eller programmer høres rart ut. i mine øyne så skal det ikke være vansklig å ordne seg en administrator konto på sin egen pc. om det er slik eg har forstått deg at eleven får bare tilgang til en "gjestekonto". men igjen så er maskinen til odel og eie, dermed har ikkje skolen rett til å administrere denne maskinen.

det skolen kan gjøre er å sette på filter på sitt eget nettverk og blokkere ut valgte nettsider og mulighet til å blokkere en oppkobler til nettverket på skolen eksempelvis denne elevens pc siden fleste slike nettverk krever innlogging med elevens skole ID.

men da har man mulighet å koble seg til internett gjennom kabel, slipper man noe innlogging stortsett,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...