Gå til innhold

mere støy basert på hvilket objektiv man har brukt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er litt overbekymret og ser litt for mye på bilder i 100% crop, men dette er ikke snakk om bilder som er særlig undereksponerte. Hvis jeg feks drar luminance slidern til 100 og sammenligner med 0, så ser jeg stor forskjell i mørke partier i bilde, selv ved iso 100-200.

Men dette gjelder ikke alle bilder, virker som om det først og fremst gjelder motiver på litt avstand(feks skyggen til en person)

Ble bare overrasket, siden jeg aldri har lagt noe særlig merke til dette ved 18-55mm IS og med det objektivet undereksponerer jeg relativt ofte når jeg skyter landskap.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt overbekymret og ser litt for mye på bilder i 100% crop, men dette er ikke snakk om bilder som er særlig undereksponerte. Hvis jeg feks drar luminance slidern til 100 og sammenligner med 0, så ser jeg stor forskjell i mørke partier i bilde, selv ved iso 100-200.

Men dette gjelder ikke alle bilder, virker som om det først og fremst gjelder motiver på litt avstand(feks skyggen til en person)

Ble bare overrasket, siden jeg aldri har lagt noe særlig merke til dette ved 18-55mm IS og med det objektivet undereksponerer jeg relativt ofte når jeg skyter landskap.

Noen eksempler hadde jo vært fantastisk (100% crop på områder som er "dårlig", samt fullversjon i lavere oppløsning).

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noen eksempelbilder på du kan poste i tråden?

(Edit: Ser ut som jeg var litt sen i avtrekkeren der... ;) )

Men apropos skygger på avstand....så fant jeg et par eksempler som kanskje kan vurderes? Blir det for mye støy i skyggepartier på disse bildene?

Original:

post-226353-0-47002900-1337618073_thumb.jpg

100% crop

post-226353-0-56606700-1337618188_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Støy har du, men ikke noe som plager meg her. Forøvrig er det revnende likegyldig støymessig om man tar bilder av ting på avstand eller ikke. Sensoren genererer støy, ikke optikken.

Men kan opptikken være avgjørende for hvor mye støy sensoren genererer? Optikken vill jo på en måte "påvirke" sensoren eller utnytten den forskjellig?

Lenke til kommentar

Men kan opptikken være avgjørende for hvor mye støy sensoren genererer? Optikken vill jo på en måte "påvirke" sensoren eller utnytten den forskjellig?

Nei, det er ingen sammenheng. Støy er kun avhangig av sensor (og prosessering), men det er ofte lettere å se støy på områder som er helt ute av fokus.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen sammenheng. Støy er kun avhangig av sensor (og prosessering), men det er ofte lettere å se støy på områder som er helt ute av fokus.

ok, så da er det mest sannsynlig innbilling fra min side at jeg opplever mere støy i mørke partier med 100mm makro, kontra 18-55mm IS?

Syntes jeg også har lest om dette temaet på et utenlandsk forum tidligere, at de dro inn støy kvaliteter på forskjellige objektiver? Tenkte også at viss opptikk krever mere av sensoren og derfor også kan gi lettere støy eller avsløre andre svakheter?

Eller det det motsatt, at det alltid er sensoren som avslører svakheter hos opptikken,?I så fall, så burde jo i hverfallt ikke senoren i 450d avsløre noe som helst svakheter hos 100mm makro, skiulle jeg tro?

Lenke til kommentar

Har du noen eksempelbilder på du kan poste i tråden?

(Edit: Ser ut som jeg var litt sen i avtrekkeren der... ;) )

Men apropos skygger på avstand....så fant jeg et par eksempler som kanskje kan vurderes? Blir det for mye støy i skyggepartier på disse bildene?

Original:

post-226353-0-47002900-1337618073_thumb.jpg

100% crop

post-226353-0-56606700-1337618188_thumb.jpg

Beklager et lite avbrudd her...

Tenkte å ha med dette eksemplet også vedr. støy i skygge..., men det blir kanskje for mye cropping?

260% crop

post-226353-0-45390100-1337620172_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Men jeg tror det blir lite konstruktivt å vise eksempler fra Nikon D7000 når TS, som har problemet, bruker en Canon 450D som har en helt annen karakteristikk i skyggeregionene.

Lurte på om det var bare meg som lurte på poenget med eksempler fra annet kamera, andre bilder og andre linser enn det TS har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager at jeg høres ut som en surpomp. Men jeg tror det blir lite konstruktivt å vise eksempler fra Nikon D7000 når TS, som har problemet, bruker en Canon 450D som har en helt annen karakteristikk i skyggeregionene.

Neida, men vi er veldig klar for å "se" Canon 450D eksempelbilder?

Jeg tolker en klar sammenheng mellom trådstarters tema: "mere støy basert på hvilket objektiv man har brukt?" og i hvilken grad dette FAKTISK kan forekomme eller ikke, ref. den rykende ferske debatten om objektivene som er tilgjengelige i markedet ved lanseringen av Nikon D800/D800E holder høy nok teknisk kvalitet?

De fleste av oss har vel erfart at kvaliteten på kamerahus/sensor avgjør "potensialet" for et objektiv. Såkalte "drittobjektiver" leverer bedre resultater med nyere teknologi....?

Eller...?

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil hen. Vi har vel foreløpig vært vant til at objektiver som virket bra på eldre sensorer (med lavere oppløsning) blir dårligere på bedre sensorer. F.eks. Nikons 18-70mm var populær når Nikon hadde 6Mpx på DX, men den var plutselig ikke like god på 12Mpx.

Hvis din teori stemmer, så kan det jo være at det TS sitt første objektiv er såpass uskarpt at det maskerer støy.

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil hen. Vi har vel foreløpig vært vant til at objektiver som virket bra på eldre sensorer (med lavere oppløsning) blir dårligere på bedre sensorer. F.eks. Nikons 18-70mm var populær når Nikon hadde 6Mpx på DX, men den var plutselig ikke like god på 12Mpx.

Hvis din teori stemmer, så kan det jo være at det TS sitt første objektiv er såpass uskarpt at det maskerer støy.

Prøver du å si at siden 18-55mm IS er mindre skarp en 100mm makro, så gir det mindre støy? I så fall, så er det akkurat det den samme tanken jeg har vært innom!

Lenke til kommentar

Prøver du å si at siden 18-55mm IS er mindre skarp en 100mm makro, så gir det mindre støy? I så fall, så er det akkurat det den samme tanken jeg har vært innom!

Prøv "nei".

Og - som har vært foreslått flere ganger, og som jeg også skrev i en av de første postene i tråden:

"Prøv samme lukkertid, samme blender og samme ISO på samme motivet i det samme lyset."

At bedre optikk leverer mer detaljer på gode sensorer? Helt klart. Mengde støy? Neppe.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er årsaken.

Denne generasjonen digitalkameraer tegner mere støy i mørke og undereksponerte partier. Hvis ikke eksponeringen er lik på begge objektivene blir det garantert forskjell i støyen.

Jeg har aldri tatt i et Canonkamera. Men har opplevd litt forskjellig eksponering med forskjellige objektiv til Nikon. Det er jo alltid morsomt å prøve ut og sammenligne optikk og jeg får faktisk av og til forskjell i eksponeringen på samme motiv med forskjellige objektiver.

Reflekterer ikke spesielt over dette da jeg pleier å kompensere litt om nødvendig for å treffe riktig med eksponering på hvert motiv. (Dvs. jeg sjekker histogrammet for å ha kontroll på riktig eksponering.)

Lenke til kommentar

Men har opplevd litt forskjellig eksponering med forskjellige objektiv til Nikon. Det er jo alltid morsomt å prøve ut og sammenligne optikk og jeg får faktisk av og til forskjell i eksponeringen på samme motiv med forskjellige objektiver.

Hvilke kamerahus opplever du dette med?

Lenke til kommentar

Men har opplevd litt forskjellig eksponering med forskjellige objektiv til Nikon. Det er jo alltid morsomt å prøve ut og sammenligne optikk og jeg får faktisk av og til forskjell i eksponeringen på samme motiv med forskjellige objektiver.

Nevner for ordensskyld T-stopp, forskjellige F2.8 objektiv har forskjellig lystap. Dette må påvirke eksponering siden lysmåleren oppfatter lyset etter at det har vært gjennom optikken

Lenke til kommentar

Forskjellige.

Dette er bare noe jeg har observert, og konkluderer derfor med at forskjell i støy kan skyldes forskjell i eksponering ved forskjellig optikk. Det omtalte kameraet er av en generasjon som raskt øker støyen ved litt undereksponering, eller generelt i mørke partier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...