Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?


Anbefalte innlegg

Sånn helt på slutt. Et helt konkret spørsmål.

 

 

Synske Magda driver en spåtelefon hvor hun tar 59,60,- i minuttet for å hjelpe Eldbjørg (76) som er knust av sorg etter å ha mistet sin mann.

Magda kan formidle at neida, mannen har det så godt der han i himmelen, og videreformidler beskjeder som tilfeldigvis (!) alltid dreier seg om arv og uoppgjorte ting.

 

Dette er selvsagt god business for Magda da folk rett og slett ikke slutter å dø! Et produkt av dette er at det finnes mange etterlatte som er knust av sorg og som desperat søker måter å finne trøst på.

 

Hurra! Dette kan synske Magda tilby for kun 59,- i minuttet. (Noe som forøvrig tilsier en timelønn på 3540,-)

 

 

Magda har da en annonse hvor hun påstår at hun er synsk og at hun i tillegg tar betalt for sine tjenester.

Når det pr dags dato ikke finnes et fnugg av bevis på at et menneske kan snakke med de døde, er jeg i en posisjon der jeg må bevise min påstand om at Magda er en kynisk sjarlatan som utnytter folk i en vanskelig situasjon?

Eller ligger bevisbyrden helt og holdent på Magda sin side?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Med så mange folk med mobilkameraer i lomma er det svært usannsynlig, på grensen til umulig at slike hendelser IKKE blir fanget på "film", enten fotografert, eller filmet med god kvalitet.

Spesielt hvis det er så "dageligdags" for enkelte individer, har de virkelig ingen grunn til ikke å ha kameraet klart, det er også gode sjanser for gjentatte fotosjanser.

 

På Åndenes makt var det et spisested der stolene var flyttet på ganske ofte. Der ville det vært en smal sak å montere et hemmelig, skjult kamera som filmet etter stengetid. Man trenger ikke sjekke opptaket med mindre stolene faktisk ble flyttet på.

 

Kameraet kunne til og med monteres etter avtale med f.eks kun eieren, for å utelukke juks og fanteri.

Vips ville man hatt en rimelig opplagt sak. Enten flytter stolene seg på magisk vis i løpet av natten, eller så står de urørt neste morgen.

 

Det er en enkel og billig ting å gjennomføre, hvorfor ble det ikke gjort?

Kanskje de ville beholde seerne sine? ;)

 

Slike ting blir også gjort, og man har mange slike opptak. Problemet er at når andre ser det så dukker det alltid opp påstander om juks, at det er redigert, filmtriks, osv. Det ender derfor i 99% av tilfellene kun opp som et artig bevis for den som har filmet det og vet det ikke er juks.

Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119
Folk som opplever dette opplever også fysiske ting inne, som f.eks at ting kastes rundt. En skjære på taket vil ha problemer med å få til slike ting.

 

Ser ingen grunn til å stole på at det du beskriver her i det hele tatt har hendt slik du fremstiller det, ser derimot svært mange grunner til å tro det motsatte.

 

Sakene jeg har vært borti, har de sjekket og dobbelt sjekket og trippelsjekket alt så mange ganger og de har utelukket alle naturlige forklaringer. Det er IKKE sånn at de kontakter åndenes makt ved første lyd de hører.

 

Sakene du påstår å ha vært borti, ja. Folk påstår mye rart, og når folk kommer med såpass oppsiktsvekkende påstander som at de har opplevd fenomener som ikke er bekreftet å i det hele tatt eksistere, har de sannsynligvis ikke opplevd det de påstår i det hele tatt. Men godt mulig de av ulike grunner tror de har opplevd det slik de beskriver det.

 

Er ingenting som tyder på at det faktisk finnes spøkelser i huset slik de/du påstår, eller at det finnes spøkelser i det hele tatt for den saks skyld.

 

Hadde det blitt observert slike fenomener i på langt nær så stor grad som "Åndenes Makt" gir inntrykk av, forutsatt at de hadde artet seg nogenlunde likt, hadde eksistensen av spøkelser - eller i allefall forekomsten av noen av de overnaturlige fenomenene de påstår å ha opplevd i programmet - enkelt latt seg dokumentere på en skikkelig måte og fjernet enhver tvil hos forskere/skeptikere for lenge siden.

 

De fleste som opplever dette vil ha voldsomme negative konsekvenser. De ønsker f.eks å kvitte seg med huset, men ingen vil kjøpe pga det som skjer.

Folk taper masse penger på enten å selge med tap, eller dra fra det bare for å slippe unna. Kjenner til tilfeller hvor folk har gitt vekk hus gratis hvis folk orker å bo der, men selv det er ikke nok.

 

Gratis spøkelseshus? Ja takk. Er forøvrig svært mange som ikke tror på spøkelser i det hele tatt, så å få solgt et hus det påstås at det spøker i lar seg fint gjøre.

 

Selv hadde jeg ikke nølt med å kjøpe et "spøkelseshus" i det hele tatt, hadde tvert i mot blitt storfornøyd om jeg hadde fått sjansen til å få "spøkelsesrabatt" i forbindelse med mitt neste boligkjøp.

 

Til slutt brenner enkelte ned huset i fortvilelse:

http://www.ba.no/nyh...icle5827224.ece

 

Ja, men neppe som følge av at det faktisk spøker der. Sjekk hva de skriver i kilden du akkurat linket til:

De sakkyndige slo fast at 33-åringen hadde fungert psykotisk, men at psykosen var utløst av rus, og at han ikke har noen grunnleggende psykoselidelse fordi de psykotiske symptomene forsvinner dersom han ikke ruser seg.
Mannen hadde ikke sovet på lang tid før for brannen, og at han hadde et kraftig rusmisbruk.

 

Gjør man det samme over en uke er man oppe i 1680 timer. Ikke mange orker å sette seg ned for å se gjennom 1680 timer film, for å oppdage de 5 sekundene som man ønsker å fange opp.

 

Ja, ikke sant... Det finnes automatiserte systemer man kan bruke til silkt, systemer som er programmert til å reagere på bevegelse og lagre kun opptakene fra de aktuelle tidspunktene slik at man kan kvalitetssikre dem manuelt etterpå.

 

Ja, slike systemer finnes (og brukes) men da kommer det alltid anklager om juks fordi man ikke ser hva som skjedde i forkant. Skal det være godtatt som bevis så krever mange å se absolutt alt, selv når det ikke skjer noe.

 

Utover det så klarer jeg aldri å overbevise deg før du eventuelt selv opplever det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Åndenes makt er bare tull og fanteri. Om det ligger noe bak det der som kan foråsakes av paranormale fenomener så får de jaggu meg få det på film, og helst ikke på en nokia fra 2005. Det eneste man ser på åndenes makt er folk som klager over underlige fenomener som skjedde "senest i går", dette gjerne satt i stil med mystisk musikk som skaper en overnaturlig stemning over det hele. De klarsynte valser rundt og "kjenner" på energien, snakker om historien til stedet og drar opp noen særdeles vanlige navn som "Oddvar, eller iallefall noe med Odd" - sånn bare for å forsikre seg om at dette treffer blink. For det første tar det ikke mye tid å lete opp historie rundt et sted, og å lyve på tv for å tjene penger er vel heller ingen sak.

 

Om disse paranormale hendelsene var så vanlig som man blir lurt til å tro skulle man da for bare pokker forvente å se noe av dette på film? Jeg ser støtt og stadig paranormal investigators med high-tech utstyr som fanger opp såkalte "stemmer" på tv. Man skal jaggu meg legge godvilja til for å få frem noe som kan tilnærmes det de mener det sies.

 

Nei, jeg tror på det jeg kan se, ta og føle på. Med mindre jeg opplever et fenomen som ikke kan forklares med det jeg vet av naturlige årsaker så har jeg ingen grunn til å tro på en fantasiverden. Jorda og livet er fantastisk nok som det er uten å legge til spøkelser og kornsirkler.

 

Et av hovedproblemene er at få sitter klare med kamera for å fange opp når noe skjer. Det gjelder ikke bare slike fenomener, men hvor mange klarer å fange opp den aller første gangen ungen sier mamma, den aller første gangen barnet tar sine første skritt? Hvem står klar med kamera når noen mister mobilen på sjøen, eller filmer hendelser akkurat når de skjer. Det er stort sett over før man rekker å fiske frem kamera.

 

Skulle man fanget opp noe så ville andre bare sagt at det var juks eller feil på utstyret, fordi det ville vært umulig å bevise at det var ekte.

 

Ett annet problem er jo at fenomenene må fanges opp der de skjer, og derfor må man ofte sette opp mange kamera som filmer over lang tid. Setter man opp f.eks 10 kamera som filmer 24 timer så har man plutselig 240 timer med film å gå gjennom. Gjør man det samme over en uke er man oppe i 1680 timer. Ikke mange orker å sette seg ned for å se gjennom 1680 timer film, for å oppdage de 5 sekundene som man ønsker å fange opp.

 

Hadde du kjent mer til EVP så hadde du visst at slike opptak rangeres etter kvaliteten på opptaket. Det finnes massevis med dårlig kvalitet som du tydeligvis har hørt, men det finnes også massevis med god kvalitet.

Den vanligste klassifiseringen deler dem opp i A,B,C og R.

A -Svært tydelige opptak som alle som lytter til opptaket vil høre hva som blir sagt

B -Mer utydelige opptak, som man enten må være trent for å høre eller kjøre opptaket gjennom lydbearbeidingsutstyr som fjerner støy og gjør opptaket mer tydelig

C -Stemmer det ikke er mulig å tyde, utover at det er stemmer

R -Opptak som er tydelige når de spilles i Revers,

 

Ønsker du å lære mer om det kan du f.eks se på denne linken:

http://atransc.org/t...e_paper-evp.htm

Side 6-9 kan du også lese om endel teorier til fenomenet

 

 

Med tanke på hva de greier å få med seg på Americas funniest videos, så er det meget rart at ingen hittil har greid å fått et opptak av spøkelseaktivitet.

 

Det finnes utrolig mye slike opptak, men knapt noe fra noen som rakk å fiske opp mobilen og filme når noe skjedde. Det som finnes er stort sett enten fra de som setter opp kamera og filmer hva som skjer hele tiden, fra overvåkingskamera, eller fra de som bruker spesielt utstyr for å spesifikt jakte på slike fenomener.

 

Det hjelper lite med å ha noe på film elelr bilde, når alle påstår at det må være juks, manipulert, iscenesatt, feil på utstyret, feil bruk av utstyret osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

IT mannen Knut driver en supporttelefon hvor han tar 59,60,- i minuttet for å hjelpe Eldbjørg (76) som er knust av sorg etter å ha mistet internett-tilgangen.

Knut kan formidle at neida, internett er ikke slettet, og videreformidler beskjeder som tilfeldigvis (!) alltid dreier seg om støpselet er plugget i og om PCen er påslått.

 

Dette er selvsagt god business for Knut da PCer rett og slett ikke slutter å krasje! Et produkt av dette er at det finnes mange etterlatte som er knust av sorg og som desperat søker måter å finne trøst på.

 

Hurra! Dette kan IT mannen Knut tilby for kun 59,- i minuttet. (Noe som forøvrig tilsier en timelønn på 3540,-)

Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sammenligner du virkelig de to eksemplene opp mot hverandre? I såfall har du misforstått noe helt vesentlig i poenget mitt.

Men hvis det å miste noen er like ille som å miste internett i din bok, be my guest. Du slutter aldri å overraske.

 

Poenget mitt var at slike telefonsupportsystemer finnes overalt. Kjøper man en router og kontakter support, eller man får en pcfeil og sitter timesvis på support så går tusenlappene. Nok av svindlere på itsupport også.

Lenke til kommentar

Sammenligner du virkelig de to eksemplene opp mot hverandre? I såfall har du misforstått noe helt vesentlig i poenget mitt.

Men hvis det å miste noen er like ille som å miste internett i din bok, be my guest. Du slutter aldri å overraske.

 

Poenget mitt var at slike telefonsupportsystemer finnes overalt. Kjøper man en router og kontakter support, eller man får en pcfeil og sitter timesvis på support så går tusenlappene. Nok av svindlere på itsupport også.

 

Det er nok av svindlere overalt! Men i mine øyne er det litt forskjell på å ringe et dyrt telefonnummer som hjelper en med pc problemer enn et dyrt nummer som tar kontakt med de døde!

Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

 

Det var ikke sånn ment. Mente bare på generelt grunnlag at det er tullinger som ringer slike tjenester, ikke den spesifikke i illustrasjonen ( eller var det tatt fra en virkelig hendelse?)

Men enhver har også et ansvar selv lære seg være kritiske til tvilsomme ting.

 

De svindler ikke.. De går gjennom enkle prossesser først fordi det er mange som er enkle idioter når det kommer til PC.

 

Min feil sorry

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at slike telefonsupportsystemer finnes overalt. Kjøper man en router og kontakter support, eller man får en pcfeil og sitter timesvis på support så går tusenlappene. Nok av svindlere på itsupport også.

Timesvis? Tusenlappene? Hva har du røyket..

Det er helt andre grunner til at det stilles slike enkle spørsmål. Førstelinje skal vurdere alvorlighetsgraden av problemet og filtrere ut alt som ikke krever tilstedeværelse av en kar som koster disse tusenlappene du klager over. De vet ikke ditt kunskapsnivå og må derfor anta at du er Magda på 75 år som såvidt kan lese sin egen mail, og hvor ledningene bak maskinen kun er for show. Hadde alle kunder fått sine ønsker hos support ville det blitt jævlig dyrt, jævlig fort, for kunde. Da hadde du atter en gang klaget, dog da for det.

Endret av Vizla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

 

Det var ikke sånn ment. Mente bare på generelt grunnlag at det er tullinger som ringer slike tjenester, ikke den spesifikke i illustrasjonen ( eller var det tatt fra en virkelig hendelse?)

Men enhver har også et ansvar selv lære seg være kritiske til tvilsomme ting.

 

De svindler ikke.. De går gjennom enkle prossesser først fordi det er mange som er enkle idioter når det kommer til PC.

 

Feil sorry

 

Ja. Det er akkurat hva jeg svarte på. Man kan le av det å kalle folks om ringer synske telefonlinjer for tullinger, men det er egerntlig bare trist at det skjer i 2012 og det kan Åndenes makt ta en stor del av æren for, siden de sprer dritten i beste sendetid.

Eksemplet var kun fiksjon, satt litt på spissen.

 

Ja! Alle har et ansvar, men alle er ikke like. Og derfor må slike ting stoppes! Gjenninnfør kvakksalver loven, spør du meg.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

 

Det var ikke sånn ment. Mente bare på generelt grunnlag at det er tullinger som ringer slike tjenester, ikke den spesifikke i illustrasjonen ( eller var det tatt fra en virkelig hendelse?)

Men enhver har også et ansvar selv lære seg være kritiske til tvilsomme ting.

 

De svindler ikke.. De går gjennom enkle prossesser først fordi det er mange som er enkle idioter når det kommer til PC.

 

Feil sorry

 

Ja. Det er akkurat hva jeg svarte på. Man kan le av det å kalle folks om ringer synske telefonlinjer for tullinger, men det er egerntlig bare trist at det skjer i 2012 og det kan Åndenes makt ta en stor del av æren for, siden de sprer dritten i beste sendetid.

Eksemplet var kun fiksjon, satt litt på spissen.

 

Ja! Alle har et ansvar, men alle er ikke like. Og derfor må slike ting stoppes! Gjenninnfør kvakksalver loven, spør du meg.

 

Jooo.. men da kan man spørre seg hvor skillelinjene skal gå. Med en slik premisse kan man strengt tatt forby all religon og forkynnelse også. Forby f.eks Islam?

Det der skal bli vanskelig du. Det vil neppe bli enighet om hva som er kvakksalver og hvem som skal aksepteres. Der vil bli masse argumentasjon om at folk "må få lov å tro på hva de vil", enten det er spåkjerringer eller Imaner.

 

Forslår at foreldre blir flinkere å oppdra barne sine til å passe seg også for alt slikt, og at det spres infomasjon og opplysning. Vi får vel satse på et fritt land også i forsettelsen, eller? l

Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

 

Det var ikke sånn ment. Mente bare på generelt grunnlag at det er tullinger som ringer slike tjenester, ikke den spesifikke i illustrasjonen ( eller var det tatt fra en virkelig hendelse?)

Men enhver har også et ansvar selv lære seg være kritiske til tvilsomme ting.

 

De svindler ikke.. De går gjennom enkle prossesser først fordi det er mange som er enkle idioter når det kommer til PC.

 

Feil sorry

 

Ja. Det er akkurat hva jeg svarte på. Man kan le av det å kalle folks om ringer synske telefonlinjer for tullinger, men det er egerntlig bare trist at det skjer i 2012 og det kan Åndenes makt ta en stor del av æren for, siden de sprer dritten i beste sendetid.

Eksemplet var kun fiksjon, satt litt på spissen.

 

Ja! Alle har et ansvar, men alle er ikke like. Og derfor må slike ting stoppes! Gjenninnfør kvakksalver loven, spør du meg.

 

Jooo.. men da kan man spørre seg hvor skillelinjene skal gå. Med en slik premisse kan man strengt tatt forby all religon og forkynnelse også. Forby f.eks Islam?

Det der skal bli vanskelig du. Det vil neppe bli enighet om hva som er kvakksalver og hvem som skal aksepteres. Der vil bli masse argumentasjon om at folk "må få lov å tro på hva de vil", enten det er spåkjerringer eller Imaner.

 

Forslår at foreldre blir flinkere å oppdra barne sine til å passe seg også for alt slikt, og at det spres infomasjon og opplysning. Vi får vel satse på et fritt land også i forsettelsen, eller? l

 

Veldig enig i alt du skriver her igrunn. Og jeg ser problemstillingene,men jeg er faktisk mer på den siden at man burde få fjernet religion og, nettopp fordi man hjernevasker barn fra fødselen.

 

For at jeg skal virke helt idiot og bak mål så vet jeg at dette ikke er realistisk.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

 

Det er ikke noe problem for hvem som helst å kalle seg medium og sette opp en dyr teletorg tjeneste osv.

Har bl.a en venn som lot tilfeldige sjekke om det var spøkelser på hytta si, og alle fant "noe" de kunne fjerne for x tusenlapper, og et halvt år senere var det jammen meg enda flere. Idag fikser han det selv.

Som nevnt tidligere i tråden er bransjen stappfull av svindlere, kriminelle, torpedoer, mafiagjenger og alt mulig rart som har kastet seg over muligheten til å tjene raske penger på å skremme folk. Folk tør ikke klage på torpedoen som vaser rundt og skal true ut spøkelset, når resultatet av klagen er knekte fingre og knuste kneskåler.

 

Jeg har møtt MASSEVIS av healere, medium, husrensere, og mange mange andre. Noen har imponert voldsomt, noen tar det meg 5 sekunder å avsløre som ren svindel, noen er ok uten å imponere, og andre igjen er en ren trussel og absolutt livsfarlige. For folk som ikke kjenner bransjen er det ren gambling hvem man treffer, og forstår veldig godt at mange blir skuffet av slike møter.

 

På den annen side er det mulig å sjekke ut litt på forhånd, bruke tid på å gjøre seg kjent med både folk og teknikker, sjekke ut hvem som er seriøse, sjekke referanser osv. Det er heller ikke noe problem å bli med på husrenser og lignende, enten via kurs eller privat, for å se fenomenene på egen hånd.

 

For min egen del så vet jeg at de finnes, og jeg har studert ulike teorier om hva det er. Jeg har sett på hvordan ulike husrensere bruker ulike teknikker på det og studert hvordan teknikkene samsvarer med teoriene. Jeg har sett på effekten av ulike ting, og kombinert mange ting for å forstå hva det er.

 

Teknisk utstyr har bekreftet og avkreftet enkelte teorier, og spisset enkelte definisjoner. Jeg har også forandret synspunkter på enkelte ting opp gjennom tidene, og hatt mange og lange prinsippielle diskusjoner om enkelte forklaringer.

 

MIN forståelse og kunnskaper av dette er min egen, og vil aldri klare å overbevise andre med mindre de selv har opplevd noe av dette eller satt seg inn i dette med åpent sinn og akseptert at enkelte ting ikke er oppdaget av vitenskapen ennå.

 

Jeg er også overbevist av at på samme måte som dagens smarttelefoner er en selvfølge idag, men at man ville blitt brent på bålet om man snakket om det på 1600 tallet, så vil spøkelser og andre fenomener være like selvfølgelig om 50 år selv om man blir "brent på bålet" om man snakker om det idag.

 

På samme måte som man idag ler av hvor primitive man var for endel år siden, som for eksempel it utviklingen, så vil man om 50 år le av hvor primitive vi var i aksepteringen av disse feneomenene.

 

Jeg ser også tydelig hvordan ulike religioner vil kjempe med nebb og klør mot denne utviklingen, fordi det strider mot dems feilaktige verdensbilde. Når milliarder av troende og religionens ledere må innse at det de har trodd på var feil og at ting ikke var som det var, så blir det bråk.

Lenke til kommentar

Slike ting blir også gjort, og man har mange slike opptak. Problemet er at når andre ser det så dukker det alltid opp påstander om juks, at det er redigert, filmtriks, osv. Det ender derfor i 99% av tilfellene kun opp som et artig bevis for den som har filmet det og vet det ikke er juks.

Det er i såfall ikke dokumentert riktig fremgangsmåte og kan ikke telle som noen form for bevis unntatt for de mer lettlurte.

 

Man kan benytte fremgangsmåten jeg beskrev først for å fastslå om det er grunnlag for videre, mer seriøse forsøk, eller ikke.

Hittil har ingen kunne vise til noe slikt. Hadde de det, ville det vært i alle aviser og forskningspublikasjoner rimelig fort.

 

Det ville vært en sensasjon ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ytterste konsekvens må du det ja.

 

Når det gjelder det eksempelet, er jeg enig i at det er all grunn til å stille denne Magda i tvil. Bare tullinger ville betalt for en slik tjeneste.

 

I utgangspunkter er selvsagt bevisbyrden på henne. Men idet du anklager eller kanskje anmelder/saksøker henne kan det bli en egen byrde på dine skuldre.

 

Det er snakk om tullinger som har mistet sine nærmeste og blir utnyttet. Du sier at jeg kommer med personangrep?

Det er ikke snakk om tullinger. Det er snakk om mennesker som ikke er kritiske til ting. Som er naive og godtroende.

Dette blir utnyttet av disse såkalte mediumene. Ankh vil sikkert komme med en anekdote om det er sorte får i enhver bransje, men det føler jeg blir totalt feil da medium-bransjen er udokumentert i sin helhet.

 

Anmelde noen for løgn. Det skulle jeg likt å sett bar frukter.

 

Det er ikke noe problem for hvem som helst å kalle seg medium og sette opp en dyr teletorg tjeneste osv.

Har bl.a en venn som lot tilfeldige sjekke om det var spøkelser på hytta si, og alle fant "noe" de kunne fjerne for x tusenlapper, og et halvt år senere var det jammen meg enda flere. Idag fikser han det selv.

Som nevnt tidligere i tråden er bransjen stappfull av svindlere, kriminelle, torpedoer, mafiagjenger og alt mulig rart som har kastet seg over muligheten til å tjene raske penger på å skremme folk. Folk tør ikke klage på torpedoen som vaser rundt og skal true ut spøkelset, når resultatet av klagen er knekte fingre og knuste kneskåler.

 

Jeg har møtt MASSEVIS av healere, medium, husrensere, og mange mange andre. Noen har imponert voldsomt, noen tar det meg 5 sekunder å avsløre som ren svindel, noen er ok uten å imponere, og andre igjen er en ren trussel og absolutt livsfarlige. For folk som ikke kjenner bransjen er det ren gambling hvem man treffer, og forstår veldig godt at mange blir skuffet av slike møter.

 

På den annen side er det mulig å sjekke ut litt på forhånd, bruke tid på å gjøre seg kjent med både folk og teknikker, sjekke ut hvem som er seriøse, sjekke referanser osv. Det er heller ikke noe problem å bli med på husrenser og lignende, enten via kurs eller privat, for å se fenomenene på egen hånd.

 

For min egen del så vet jeg at de finnes, og jeg har studert ulike teorier om hva det er. Jeg har sett på hvordan ulike husrensere bruker ulike teknikker på det og studert hvordan teknikkene samsvarer med teoriene. Jeg har sett på effekten av ulike ting, og kombinert mange ting for å forstå hva det er.

 

Teknisk utstyr har bekreftet og avkreftet enkelte teorier, og spisset enkelte definisjoner. Jeg har også forandret synspunkter på enkelte ting opp gjennom tidene, og hatt mange og lange prinsippielle diskusjoner om enkelte forklaringer.

 

MIN forståelse og kunnskaper av dette er min egen, og vil aldri klare å overbevise andre med mindre de selv har opplevd noe av dette eller satt seg inn i dette med åpent sinn og akseptert at enkelte ting ikke er oppdaget av vitenskapen ennå.

 

Jeg er også overbevist av at på samme måte som dagens smarttelefoner er en selvfølge idag, men at man ville blitt brent på bålet om man snakket om det på 1600 tallet, så vil spøkelser og andre fenomener være like selvfølgelig om 50 år selv om man blir "brent på bålet" om man snakker om det idag.

 

På samme måte som man idag ler av hvor primitive man var for endel år siden, som for eksempel it utviklingen, så vil man om 50 år le av hvor primitive vi var i aksepteringen av disse feneomenene.

 

Jeg ser også tydelig hvordan ulike religioner vil kjempe med nebb og klør mot denne utviklingen, fordi det strider mot dems feilaktige verdensbilde. Når milliarder av troende og religionens ledere må innse at det de har trodd på var feil og at ting ikke var som det var, så blir det bråk.

 

Ja tenkte på det, nevne noe om at det grunn til å ikke bedømme alle slike over en kam. Men her er man så firkantet, at man mener alle må være like mye svindlere. Så det blir bare en masse plynder utav det.

Kanskje alle er svindlere, men er ganske sterkt i tvil om det, selv om man ikke har dette berømte beviset enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...