Gå til innhold

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?

Anbefalte innlegg

Betyr heller ikke at det er feil. Selv om sitatet er tatt ut av sammenheng så regner jeg med at du ser sammenhengen i det som er postet før og etter, og på den måten klarer å forstå meningen.

Hvis du ikke kan forklare det, hvordan kan du da forvente at jeg skal forstå det?

Hvis din forklaring ikke trenger å være korrekt, trenger da heller ikke min forståelse å være korrekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har allerede delt min forklaring på hvordan det oppleves, og jeg kan lage et lydspor med frekvens og desibel som tydelig viser hva jeg "hører". Problemet med å forklare oppstår først når det ikke lenger er snakk om lyd (her glimret alternativene med sine fravær). Hvis jeg blir fortalt at det jeg oppfatter ikke er en lyd, jo, jeg skjønner forskjellen mellom nervesignaler og lydbølger, men lyd er likevel den beste måten å forklare effekten på.

Greit nok at det er midt på natten, men jeg har ingen anelse om hva du fabler om når det gjelder korrekt forklaring. Det står veldig greit forklart gjennom flere poster at det er forskjell på skade og effekt, opplevd lyd og faktisk lyd. Så jeg velger: om du ikke forstår det - eller la oss si at alle de som ikke kan lese norsk ikke forstår det - så går det faktisk helt greit.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Om det ligger noe i det? Kanskje noe bak? Klart det gjør!

Et dårlig skript er vel den umiddelbare synderen jeg kan tenke på...

Lenke til kommentar

(..)men lyd er likevel den beste måten å forklare effekten på(...)

I mangel av bedre forklaring velger du den forklaringen som er mest behagelig for deg, ikke noe galt i det for deg privat men du kan ikke bruke det som argument i en diskusjon.

Mulig du har et poeng et sted, så jeg spiller ball en stund for å se.

Jeg velger den eneste forklaringen jeg vet om som kan gi mening for andre. Venter fortsatt i spenning på alternativ. Kommer det bedre og mer forklarende forslag vil jeg lytte med spisse ører.

Det er tydeligvis nok for en hel legestand å basere en diagnose på, du kan selvsagt si at empiriske resultat ikke er verdt noe som helst, eller du kan si at det trolig er noe i det veldig mange sier. Du velger den forklaringen som er mest behagelig for deg, og du prøver å bruke den som et argument i en diskusjon.

Lenke til kommentar

Og er ligger mye av "problemet" med ting som åndenes makt, er gis en "forklaring" som er god nok for endel mennesker, men som selvførgelig ikke er basert noe som som helst bevis.

Tror ikke noen i denne tråden har sagt noe i nærheten av at en forklaring er et bevis. Men ser nå litt bedre hva du prøver å hinte til lenger ned.

Jeg sier ikke at en forklaring er bevis. Jeg sier at når det gjelder tinnitus, med en effekt som ikke kan bevises, så er det vid aksept for det som oppfattes. Derimot når det gjelder det "overnaturlige" - som ikke nødvendigvis er så "overnaturlig" - er det snever aksept. Begge deler umulig å bevise, begge deler forklares ved å bruke terminologi folk flest er kjent med. Ingen hevder det i seg selv er bevis - da hele poenget er at det som forklares ikke kan bevises per i dag.

Litt spent på hvor denne forklaring = bevis påstanden kommer fra.

Lenke til kommentar

Begge deler umulig å bevise, begge deler forklares ved å bruke terminologi folk flest er kjent med.

Slutt å si at det er umulig å bevise tinitus, det har allerede blitt forklart deg to ganger tidligere at er mulig.

Har også kommet hvertfall et alternativt forslag til "lyd".

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hessdalen har jeg nevnt fordi de har konkludert med at lysene der er energi, altså bare et eksempel på at vi har energi rundt oss i ulike former.

Det har ikke blitt konkludert en døyt. Det er mange forskjellige hypoteser hvorav de mest trolige er fata morgana, skandium-støv fra dalbunnen, lang regle som involverer radon-stråling og plasma, og piezoelektrisitet.

Feil. Her er en konklusjon: http://www.hessdalen.org/rapporter/hprapport84.shtml

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Feil. Her er en konklusjon: http://www.hessdalen...rapport84.shtml

Det er en konklusjon, men langt fra en endelig en.

Konklusjon

Hva er dette fenomenet? Hva vet vi om det?

Vi har ikke funnet ut hva dette fenomenet er. Det kunne vel neppe forventes heller. Men vi vet at fenomenet, hva det nå enn er, - kan måles.

Men i motsetning til Det har ikke blitt konkludert en døyt.

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Åndenes makt - Bare tull eller ligger det noe i det?

Joda - ligge noe i dèt....

Penger - penger er drivkraft til det meste.

Forsåvidt kjenner jeg fra barndommen av en som var med i dette programmet - han røk fort ut.

Ikke overraskende, selv vurderer jeg ham såpass dårlig, at jeg kan se for meg at han kan ha store problemer for å finne sin ega ræv.

Langt mindre samtaler med døde, finne døde osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det har bodd folk i norge i noe slikt som 12 - 15 000 år og de har jo også død, så det rare er at disse mediene burde sett, hørt, følt disse døde også så og si OVERALT hvos disse mediene ferdes. Sikkert noen av de på den tiden som led og fryktet og som en skulle tro at disse steinalder menneskene også ville gå igjen i all evighet også (med mindre det er noen tidsfrist innblandet her da...), men jeg sitter igjen med inntrykket at spøkelser så og si alltid kommer fra noen få århundrer tilbake, de er aldri i kontakt med steinaldermenn foreksempel, kledd i skinn og skjeggete og ville... De menneskene som levde i steinalderen hadde like stor kognitiv sans og samme intelligens (gitt tiden de levde i) som vi har i dag, så hvorfor er det aldri snakk om en steinaldermann som klager over et hus som er bygget over graven hans forsksempel? Blir liksom så... snevert...

Unnskyldningen jeg har hørt for at såkalte klarsynte IKKE kan tippe 7 riktige på lotto er at de ikke kan bruke evnene til egen vinning... he he... Som om det ikke er nettopp rikdom, ære og berømmesle de søker når de stiller opp i åndenes makt liksom... Eller alle de som sitter i lumgubre campingvogner rundt om på alternativ messer og skal ha 250,- pluss for å "spå" deg...

Hindsight bias, etterpåklokskap, er det disse menneskene håper på, for det er det de selger når de fritter ut en stakkar som i utgangspunktet VIL tro at det disse mediene sier er en sannhet og de ikke forstår at de blir utsatt for coldreading... Skulle likt å blitt spådd en gang og ikke gitt spåersken en eneste tilbake melding og sett hva jeg ville fått ut av det.... he he

Skal slikt humbug noensinne få aksept MÅ de bevise at det virker og holde seg LANGT vekk fra programmer som åndenes makt, da det ikke akkurat styrker troverdigheten deres...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har bodd folk i norge i noe slikt som 12 - 15 000 år og de har jo også død, så det rare er at disse mediene burde sett, hørt, følt disse døde også så og si OVERALT hvos disse mediene ferdes. Sikkert noen av de på den tiden som led og fryktet og som en skulle tro at disse steinalder menneskene også ville gå igjen i all evighet også (med mindre det er noen tidsfrist innblandet her da...), men jeg sitter igjen med inntrykket at spøkelser så og si alltid kommer fra noen få århundrer tilbake, de er aldri i kontakt med steinaldermenn foreksempel, kledd i skinn og skjeggete og ville... De menneskene som levde i steinalderen hadde like stor kognitiv sans og samme intelligens (gitt tiden de levde i) som vi har i dag, så hvorfor er det aldri snakk om en steinaldermann som klager over et hus som er bygget over graven hans forsksempel? Blir liksom så... snevert...

Unnskyldningen jeg har hørt for at såkalte klarsynte IKKE kan tippe 7 riktige på lotto er at de ikke kan bruke evnene til egen vinning... he he... Som om det ikke er nettopp rikdom, ære og berømmesle de søker når de stiller opp i åndenes makt liksom... Eller alle de som sitter i lumgubre campingvogner rundt om på alternativ messer og skal ha 250,- pluss for å "spå" deg...

Hindsight bias, etterpåklokskap, er det disse menneskene håper på, for det er det de selger når de fritter ut en stakkar som i utgangspunktet VIL tro at det disse mediene sier er en sannhet og de ikke forstår at de blir utsatt for coldreading... Skulle likt å blitt spådd en gang og ikke gitt spåersken en eneste tilbake melding og sett hva jeg ville fått ut av det.... he he

Skal slikt humbug noensinne få aksept MÅ de bevise at det virker og holde seg LANGT vekk fra programmer som åndenes makt, da det ikke akkurat styrker troverdigheten deres...

Ja der var en del poenger her. Men nå er det jo alltid snakk om slike som har hatt en tilknytning til de spesifikke eiendommene og bygningene det dreier seg om da, og det er alltid noen som var der etter at de ble bygget, gjenstander og slikt som har stått der en stund. Og det var jo ikke steinalderfolk som bodde i de husene og hadde et forhold til de, som gjorde at de ikke har villet forlate det helt enda.

Det har forresten forekommet at langt eldre personer og hendelser er blitt registrert ( eller påstått registrert da) i nærhet. Halshugginger, kamper fra middelalder og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...