Gå til innhold

Trenger tips til trening og kost.

Anbefalte innlegg

Hei og god dag!

Jeg er 26 år veier 95 kg og er 192 høy. Jobber veeeeldig forskjellig siden jeg jobber 5 skift. Kostholdet mitt er alt jeg kommer over fra hamburger til knekkebrød..

Jeg har ikke så mange å trene med, som kan gi meg tips til kost og bra treningsprogram som kan ha bra uttelling for meg.

Har da fått flesk på overkroppen, det er helst det jeg vil ha vekk (få ned fettprosenten), eventuelt forvandle det til muskler. Jeg finner liten motivasjon og interesse for trening, men er villig til å gi det ett forsøk. Har tilgang til trenings senter på jobben.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg kan spise og hvordan jeg kan trene jogging, vekter, apparater osv for å få resultater?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.tn.no

RYP ( PDF)

Last ned , les.

Det er norsk, forklarer kost og trening og regner ut alt for deg og det følger med øvelsesguide.

Brukte den fra 75-95kg.

Det er lettere om du leser den, så spør mer konkret.

Lenke til kommentar

RYP har greit oppsett, men det blir kanskje for masse trening og mas om proteinshake. Drit i det.

Prøv å legg inn tre treningsøkter hver uke med varighet på en time pr økt. I tillegg kan du prøve å spise hver 3. time. Da mener jeg ikke stapp mett. Og til slutt, spis sunt, rekner du vet hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Spise sunt, mat med lite fett og karbohydrater? Eller bare ris, kylling og brokkoli? Er ikke helt sikker.

Om jeg tar 3 dager i uken med 15 min jogging, 3 sett med forskjellige hantler, og apparater? lett, tyngre og tungt? Er det noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lite sukker og lite usunt fett (mettet fett). En grei pekepinn kan være å se på KCAL innholdet. Du finner kalkulatorer på nett som regner ut hvor mye du trenger pr. dagen. Jeg sier ikke at du skal telle kaloriene, men det er greit å vite sånn sirka.

Ang. trening så hjelper alt! Jeg liker å tenke at så lenge jeg gjør noe, om jeg bare går en tur så er det mye bedre enn å sitte på ræva.

Hvis du vil miste fett er jogging bra.

Lenke til kommentar

Spise sunt, mat med lite fett og karbohydrater? Eller bare ris, kylling og brokkoli? Er ikke helt sikker.

Om jeg tar 3 dager i uken med 15 min jogging, 3 sett med forskjellige hantler, og apparater? lett, tyngre og tungt? Er det noe?

Det er ein bra start. Sikt på å gå ned ca 3kg i månad. Om du mister mye mer vekt - spis meir.

Om du mister mindre vekt - spis mindre.

Jogging er heller: gå 5min, jogge 20min, gå 5min.

Etter kvar, begyn å øke. Ta eine økta til 25min. Så 2 økter i uka i 25min. osv osv. Progresjon er viktig;)

Lenke til kommentar

Lite sukker og lite usunt fett (mettet fett). En grei pekepinn kan være å se på KCAL innholdet. Du finner kalkulatorer på nett som regner ut hvor mye du trenger pr. dagen. Jeg sier ikke at du skal telle kaloriene, men det er greit å vite sånn sirka.

Ang. trening så hjelper alt! Jeg liker å tenke at så lenge jeg gjør noe, om jeg bare går en tur så er det mye bedre enn å sitte på ræva.

Hvis du vil miste fett er jogging bra.

Høres ikke dumt ut det der. Vil miste fett så skal prøve på det her. Har du no tips til hva man kan ete hver 3 time?

Lenke til kommentar

Hvor ofte du spiser er forøvrig helt likegyldig. Det er strengt tatt også ganske uviktig hva du spiser, så lenge totalt antall kalorier ligger 500kcal under dagsforbruket ditt. Dette er alfa og omega. Kalorier inn vs kalorier ut.

Regn ut forbruk med kalorikalkulator.

Regn ut daglig inntak på diett.no http://www.diett.no/.

Tall nr. 1 skal være 500 høyere enn tall nr. 2. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvor ofte du spiser er forøvrig helt likegyldig. Det er strengt tatt også ganske uviktig hva du spiser, så lenge totalt antall kalorier ligger 500kcal under dagsforbruket ditt. Dette er alfa og omega. Kalorier inn vs kalorier ut.

Helt likegyldig vil jeg da ikke tro det er? Har hørt at man burde la magen ha noe å gjøre innimellom de store måltidene for å holde forbrenninga ordentlig. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen få tips som kan få deg godt i gang. Først og fremst, må du sette deg spesifikke mål om hva du vil oppnå, og jobbe deg mot det. For det andre, om du har dårlig tid til å trene med tanke på skiftene dine, så er det mulig å fordele treningen din til to økter på en dag, en før jobb og en etter der du tar forskjellige øvelser osv.

Ville også funnet/laget ett program ut i fra målene dine, ett greit tips er å involvere alle baseøvelsene. De dekker som regel de største muskelgruppene, så ett tips å starte der. Mange som har lite peiling på trening går ofte over til stronglift først, som er ett godt alternativ på å bygge litt styrke og muskler på kroppen, men det er bare om du klarer å sove nok og kombinere det med ett bra kosthold :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...