AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg kan ikke så mye om Tinnitus (øresus) så derfor har jeg noen spørsmål å stille. For 3-4 dager siden var jeg på skytebanen. Skyter fra et lite skur, så lyden fra smellet blir betydelig høyere der enn utendørs. Når jeg skulle skyte det første skuddet så glemte jeg å ta på meg hørselværnet, og nå har jeg hatt piping i høyre øret i flere dager. Geværet er i kaliber 8x57JS så det smeller en del... Helvetes irriterende når jeg skal sove. Kan det gå over når jeg har hatt det i 3-4 dager? Eller må jeg bare lære meg å leve med dette? Takk for eventuelle svar Anonym poster: 46793c250e714ec89bd9726c631a9c32 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kan variere, holdt på med skyting før, pleide ikke å bruke mye hørselsvern, fikk det der et par ganger, siste gangen hadde jeg sus i en måned. Noen år senere var jeg på en Dimmu Borgir konsert uten hørselsvern og har fortsatt lavt sus i øret. Så hvis ditt forsvinner ta godt vare på hørselen din i fremtiden, bruk propper ved konserter og pass ørene på skytebanen Lenke til kommentar
MakaroniGryte Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Postet i feil tråd. Endret 20. mai 2012 av MakaroniGryte Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Takk for svar. Det siste døgnet har det blitt litt bedre, før det hade jeg piping hele tida. Nå kommer det 4-5 ganger i timen (varer i ett par minutter hver gang), og jeg tror pipinga er høyere nå enn når jeg hadde det hele tiden. Og jeg regner med at hørselen er mer utsatt for høye lyder nå enn før? Hogg ved med øksa igår, og jeg fikk øresus flere ganger når jeg hogg. // Trådstarter Anonym poster: 46793c250e714ec89bd9726c631a9c32 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det med øksa høres rart ut. Har selv hatt tinnituss etter mange konserter, men kanskje spessielt etter TG en gang, hadde det i ca en uke etterpå, men gikk over. Det er lurt på bruke ørepropper, (men selv gjør jeg ikke det ) Lenke til kommentar
andre3028 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 husker selv for et par år siden jeg var her inne og leste om en som hadde fått tinnitus. Så tenkte jeg "håper jeg aldri får det". Men den gang ei. Fikk selv Tinnitus for 2 år siden og har hatt den siden. Syntes egentlig den har blitt høyre det siste halvåret. Så har vært hos øre nese hals spesialist og han sier at det ikke går ann å gjøre noe med det. Bare la vær å tenke på det og kanskje ha noe musikk på øret når jeg skal sove. Så jeg pleier å sove med radio på om nettene. Men etter sånn jeg har forstått det så er det viktig å passe på hørselen så den ikke forværrer seg. Nå har jeg vært hos akkupunktur 2 ganger og hun sier at det kanskje kan forsvinne etter noen behandlinger, så jeg skal nå prøve det ut å se om det hjelper. Men hun mener det er fordi jeg har for mye slim i halsen osv som har gått i ørekanalene og at det er derfor det suser. Så jeg har sluttet med melkeprodukter fordi det produserer slim. Så jeg vet ikke, skal nå prøve videre med akkupunktur og se om det hjelper. Ellers vet jeg ikke. Noe forbanna drit er det ivertfall, men jo lenger du går med det jo mer vandt med det blir du. Håper bare for din del at du blir kvitt det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Takk for et langt og bra svar. Har lest i avisa om akupunktur mot Tinnitus, men er det vitenskapelig bevist at det fungerer mot Tinnitus? Har prøvd å sove med radio og TV, men det er ikke min ting. Jeg blir bare liggende å høre på hva personene sier...Jeg har alltid ønsket å ha det stille når jeg skal sove. Jeg er jeger og derfor har jeg ekstra utsatt hørsel da det blir skutt mange skudd uten hørselvern ute i skogen. For et par år siden kjøpte jeg et hørselvern som FORSTERKER små lyder, men MINSKER høye lyder. Som geværskudd. Har nesten aldri brukt dem, men nå er det nok på tide og begynne å bruke dem... Så jeg stiller er spørsmål til: Av og til (i høst og mange år tilbake) fikk jeg kortvarig øresus etter å ha skutt et skudd med til eksempel hagla uten hørselværn. Så blir hørselskaden mer utviklet for hver gang ørene utsettes for høye lyder? Anonym poster: 46793c250e714ec89bd9726c631a9c32 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 For min del holder det med susinga fra en datamaskin når jeg skal sove. Noen bruker også radiosusing på lavt volum. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Der finnes tinnitus puter som de kaller det. Fikk min gjennom ørenesehals avdelingen. Er rett å slett en pute med høytalere i så kan du koble til pc og høre musikk eller noe. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Bare til informasjon, hårene på trommehinnen kommer aldri tilbake, så bruk det beskyttelseutstyret du kan Hvis du får øresus av å svinge med øksen høres det mer ut som noe blodtrykk greier, sikkert noe flere har merket at hvis man anstrenger seg ganske mye så får man ofte suselyd i ørene. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Når man gjør ting som å slå med øks og slikt er ørene forbredt på at det kommer lyd og dermed forbreder seg slik at det ikke blir like skadelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå