Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomi og ledelse - Markedstilpasning, vannskelig

Anbefalte innlegg

Noen som er gode i økonomi her? Sliter veldig med denne oppgaven.

Et av Ekornes sine nyeste produkter er stolen Stressless Jazz. Salgspris til forhandler er i dag kr. 6 500,- og salget er 600 enheter. Produksjonskostnadene per enhet utgjør ca. kr. 2 000,-. Faste fordelte kostnader er beregnet til

ca. kr. 2 000 000,-. En markedsundersøkelse viser at for hver 500 kroner prisen settes ned, øker salget med 200 enheter. Per i dag er produksjonskapasiteten 2 000 enheter.

En ny hotellkjede ønsker å kjøpe inntil 200 Stressless Jazz. Kjeden har sagt seg villig til å betale kr. 4 500,- per stol.

Finn optimal markedstilpasning, og vis og forklar viktige skjæringspunkter i diagrammet.

Beregn optimalt dekningsbidrag og resultat.

Forklar sammenhengen mellom priselastisitet og differanseenhetsinntekt (grenseinntekt) for dette produktet og vis i diagrammet.

Vis i diagrammet og beregn endret resultat.

Bestem ny markedstilpasning når du tar hensyn til forespørselen til hotellkjeden og gjør rede for hva som skjer når forutsetningene endres.

Bruk modellen: www.okforlaget.no/filarkiv/marked_ol_elev.xls

Enormt takknemmelig om noen kan løse denne for meg så fort som mulig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn som det ser ut for meg må du dele oppgaven i to. Ta hotellkjeden for seg selv i andre omgang.

Var en litt kronglete oppgave, men den optimale tilpasningen er trolig ca 440 enheter. Dette finner du der DEI (differanse enhetsinntekter) krysser DEK (differanse enhetskostnader).

Det optimale dekningsbidraget får du ved å ta salgsinntekt - variable kostnader.

Altså

6500*600 (salgspris*mengde) - 2000*Mengde (kostnader*mengde).

Kan svare på resten senere om jeg får tid. Håper dette hjalp litt. Sitter selv og leser til eksamen i Økonomi og ledelse. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...