JaySpearing Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hei! Jeg er en gutt som fyller 16 år om fire måneder. De fleste vil si at jeg er relativt tynn, men jeg har en god del magefett som jeg ville gjort mye for å få fjernet. Har googlet mye samt. at jeg har lest gjennom flere poster her inne på forumet, men jeg er fortsatt litt forvirret. Jeg strever f.eks veldig med å finne meg et matprogram som kommer til å gi meg minimalt med kalorier i forhold til det jeg trenger. Jeg trener ganske så mye (dvs. Gåing på mandager, Sykling på tirsdager, jogging på onsdager, fotball på torsdager, fotball på fredager og fotball på søndager.). Har hørt at det er lurt å spise ofte, og lite. Jeg veier altså 74 kg og er 188 cm høy. Målet mitt er å komme ned på rundt 65 kg før jul. Jeg har altså tenkt å gå ned sakte, men sikkert å forhåpentligvis endre livsstilen min. Til nå så har jeg småspist mye sjokolade, kjekser, potetgull og brus fra kjøkkenet. Dette er noe jeg skal slutte med. Uansett så hadde jeg satt pris på om noen kunne gitt meg et matprogram eller evt. fortalt meg litt om hvordan jeg bør gjennomføre det. Jeg lurer også på om treningsprogrammet mitt høres ok ut. Hvis noen vil komme med andre påskudd så gjerne det. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Slutt med alle usune ting (chips, brus osv) og begyn å trene litt styrke. Push-ups, hang-ups o.l. fungerer til å begynne med. Spis meir proteinrik mat. Ikkje prøv å slanke deg no, du treng ikkje det. Ettersom du trener og øker i styrke/muskelmasse, vil fet% gå ned. Imo, det er det enklaste og beste du kan gjøre;) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Vi kan ikke bare gi deg et matprogram. For det første vet ikke vi hvilken mat du har tilgang til, noe som er viktig ettersom man gjerne spiser det samme hver dag. Det andre er at programmet må være tilpasset din vekt og mål. For å gå ned i vekt må man ligge i kaloriunderskudd, det vil si at man forbrenner mer enn man får i seg. Det som skjer da er at kroppen henter energi fra det overflødige fettet du har på kroppen. Ofte må man telle kaloriene, og skal man ha optimale mål er kombinasjonen mellom karbohydrater, proteiner og fett (gjerne sunt fett) viktig. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Ville nok ikke satt fokus på vektnedgang for din del, om du ikke vil se ut som han her: Hvis du vil ha bort magefettet bør du legge deg på et moderat kaloriunderskudd(-500/dag) og trene styrke. Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Hva bør jeg spise for å få i meg såpass lite kalorier? Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Hva bør jeg spise for å få i meg såpass lite kalorier? Hva du spiser er strengt talt irrelevant. Det er energibalansen som har noe å si over tid. Bare så du ikke misforstår, det er ikke snakk om å spise 500 kcal om dagen, men at du finner ditt vedlikeholdsnivå og trekker 500 kcal fra det. Det vil i teorien tilsvare et vekttap på 0,5kg i uka. Sånn generelt når man spiser i underskudd lønner det seg å spise mat som inneholder mye protein, fordi det bidrar til økt metthetsfølelse i tilegg kan det være greit å bruke noen av kaloriene på fiberrike grønnsaker av samme grunn som proteinene. For å sette det litt i perspektiv: 0,5l Coca-cola: 210 kcal. 900g fryst brokkoli: 243 kcal. Lenke til kommentar
JaySpearing Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Hva bør jeg spise for å få i meg såpass lite kalorier? Hva du spiser er strengt talt irrelevant. Det er energibalansen som har noe å si over tid. Bare så du ikke misforstår, det er ikke snakk om å spise 500 kcal om dagen, men at du finner ditt vedlikeholdsnivå og trekker 500 kcal fra det. Det vil i teorien tilsvare et vekttap på 0,5kg i uka. Sånn generelt når man spiser i underskudd lønner det seg å spise mat som inneholder mye protein, fordi det bidrar til økt metthetsfølelse i tilegg kan det være greit å bruke noen av kaloriene på fiberrike grønnsaker av samme grunn som proteinene. For å sette det litt i perspektiv: 0,5l Coca-cola: 210 kcal. 900g fryst brokkoli: 243 kcal. Høres veldig interresant ut dette. Er kun magefettet jeg vil ha bort, ja. Men nå lurer jeg på hvordan jeg kan finne mitt eget kcal behov? Noen formel for det? Hadde vært fint med et par tips om bra og proteinrik mat også. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Les litt her på forumet. Det er lov asså. Disse spørsmåla blir stil ein gong i uka. Minst. Det finst også fantastisk søkefunksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå