Gå til innhold

Er netshop urimelige ved min bruk av angrerett?


Anbefalte innlegg

En ting er å bytte programvare på en PC, dette kan lett erstattes.

En vare som kjøling som er tatt i bruk er forringet, de får aldri solgt dette som nytt.

100,- er nok et trekk man kan leve med.

Å herregud. Har du giddet å lese en eneste post i denne tråden? Hva du synes er greit er irrelevant, vi har en lov som regulerer dette, og den er uenig med deg. Det koster penger å få varer tilbake på angreretten, ja. Men dette er en driftskostnad som butikken må ha med i sine kalkyler. Man må ikke "regne med" å måtte betale 100 kroner for å benytte seg av angreretten, det er ulovlig å kreve det.

 

Har lest hele tråden, har aldri sagt at det er et problem å benytte angreretten, men her er det en vare som har en funksjon som man vet om på forhånd, vil man teste støynivå osv så kobler man til utstyret _uten_ å montere det.

I denne saken så er varen forringet, Netshop skal ikke gå på et tap på grunn av dette.

Angreretten er her for å beskytte brukeren, men med måte.

Hva er det du babler om? Angreretten er ikke noe løst definert som du bestemmer når det er passende å bruke og når det ikke er passende å bruke. Unntakene fra angrerett er temmelig klart definerte i loven, og situasjonen her er klart utenfor. At du synes dette burde vært annerledes fordi det gjør at butikkene taper penger får så være, dine meninger er fullstendig irrelevante.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig mener jeg urimeligheten i denne saken er at Netshop fortolker lovverket på egen måte og gir meg som kunde valget mellom pest eller kolera. Hadde jeg stått på kravene hadde nok produktet kommet i retur med oppkrav og en pen regning fra serviceavdelingen for "merarbeid". Man føler ikke at det er verdt å ta opp kampen for denne hundrelappen når det kan ende opp med å koste 300 - 400 kr i straffegebyrer...

 

Og til alle dere som lurer; for å kunne teste en prosessorkjøler må den naturlig nok kunne monteres til hovedkortet, uavhengig av tap av fabrikkmontert kjølepasta. Jeg tok meg som nevnt god tid til rengjøring av kjøleblokken før innsending (rensesett fra Artic Silver) i god tro om at jeg sparte nettbutikken for eventuelt merarbeid som følge av eventuelt utklint gammel pasta. Det er da veldig synd å registrere at netshop ikke verdsetter denne jobben, men heller velger å fortolke lovverket til sitt eget forgodtbefinnende og gir meg valget mellom "pest eller kolera" som svar. Som jeg har påpekt til dem flere ganger, så har jeg aldri vært borti lignende behandling i andre nettbutikker. Når sant skal sies har jeg aldri erfart at jeg som kunde skal belastes for "merarbeid" ved tidligere bruk av angreretten ... :hm:

Lenke til kommentar

En ting er å bytte programvare på en PC, dette kan lett erstattes.

En vare som kjøling som er tatt i bruk er forringet, de får aldri solgt dette som nytt.

100,- er nok et trekk man kan leve med.

Å herregud. Har du giddet å lese en eneste post i denne tråden? Hva du synes er greit er irrelevant, vi har en lov som regulerer dette, og den er uenig med deg. Det koster penger å få varer tilbake på angreretten, ja. Men dette er en driftskostnad som butikken må ha med i sine kalkyler. Man må ikke "regne med" å måtte betale 100 kroner for å benytte seg av angreretten, det er ulovlig å kreve det.

 

Har lest hele tråden, har aldri sagt at det er et problem å benytte angreretten, men her er det en vare som har en funksjon som man vet om på forhånd, vil man teste støynivå osv så kobler man til utstyret _uten_ å montere det.

I denne saken så er varen forringet, Netshop skal ikke gå på et tap på grunn av dette.

Angreretten er her for å beskytte brukeren, men med måte.

Hva er det du babler om? Angreretten er ikke noe løst definert som du bestemmer når det er passende å bruke og når det ikke er passende å bruke. Unntakene fra angrerett er temmelig klart definerte i loven, og situasjonen her er klart utenfor. At du synes dette burde vært annerledes fordi det gjør at butikkene taper penger får så være, dine meninger er fullstendig irrelevante.

 

Så og si alle nettbutikker må vel ta risikoen som innebærer økonomisk tap når kunder benytter angreretten. Disse produktene kan de jo ikke selge som nye når embalasjen er brutt, og må selges som demovarer. Am I right?

 

Jeg vil jo tro det er normal praksis for nettbutikkene å selge dette vannkjølingssettet som demovare hvor de enten påpeker at det selges som det er uten kjølepasta, eller selges sammen med en tube kjølepasta. I begge tilfeller synes jeg det er merkelig at man som kunde skal belastes med en hundrings i kreditteringssum...

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Har lest hele tråden, har aldri sagt at det er et problem å benytte angreretten, men her er det en vare som har en funksjon som man vet om på forhånd, vil man teste støynivå osv så kobler man til utstyret _uten_ å montere det.

I denne saken så er varen forringet, Netshop skal ikke gå på et tap på grunn av dette. Angreretten er her for å beskytte brukeren, men med måte.

 

Slik jeg leser det så har du nok misforstått dette med angrerett generelt og ender opp med å konkludere for deg selv med at angreretten er til for å beskytte selger, som i dette tilfellet er Netshop. Problemet i denne saken ligger helt klart hos Netshop som ikke klarer å lære sine ansatte til å ta riktige avgjørelser i slike saker. Noen burde egentlig tilby dem et kurs i problemstillingen slik at vi slipper disse gjentatte diskusjonene som alltid handler om det samme. Netshop er en av de få nettbutikkene sammen med Amentio / Datakjeden som alltid går igjen i disse endeløse diskusjonene. Amentio og Datakjeden har vært konkurs flere ganger og det er vel bare et spørsmål om tid før Netshop også er i samme situasjon hvis de fortsetter på denne måten. Det eneste kunden(ne) kan gjøre med Netshop når de gjør som de gjør er rett og slett å slutte å handle der. Jeg var selv tidligere trofast kunde hos Netshop fram til våren 2010 hvor jeg opplevde en lignende situasjon som ikke løste seg, og jeg har ikke handlet der siden (bortsett fra et tilfelle hvor jeg var nødt for å spare tid). Jeg har ikke tapt noe på det, og har nok siden den gang handlet for opp mot 250.000 i datarelatert utstyr som Netshop kunne solgt meg det meste av. Netshop må i tillegg til forbrukerkjøpsloven lære seg denne enkle setningen, "En god kunde er en fornøyd kunde". Man får ikke gode kunder ved å behandle dem som om alle var kjeltringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Komplett er nok de som er best på kundebehandling slik jeg har erfart det, sammen med MPX som vel kanskje er samme firma, de deler ihvertfall logistikk ser det ut som. Dustinhome har jeg også god erfaring med, sammen med CDON som er nærmest uslåelige på rask levering og rimelig frakt. Det samme gjelder for mange nettbutikker så lenge man ikke opplever problemer omkring kjøpet, først når problemene evt. skjer kommer butikkens kvaliteter med hensyn til kundebehandling til syne. Netshop var da jeg handlet hos dem, veldig gode på delen som handlet om salg og leveranse, men etter at den fasen var over så var det slutt på den gode servicen. Da er valget enkelt, og jeg er helt enig med deg, man finner seg en annen butikk å handle hos.

Lenke til kommentar

Det er jo ganske ironisk, for netshop "slo seg jo opp" for noen år siden på ekstremt god kundeservice, rask respons osv.

 

Ja, jeg husker den tiden der. Det var ofte da de kjørte disse supertirsdagene som resulterte i et noe fremskyndet nybygg... De var jevnt over mer imøtekommende og tok seg bedre tid til å lytte til kundene sine dersom det ble problemer i etterkant av kjøpet.

 

Det er nesten skummelt å tenke på at jeg har kjøpt bortimot 3 av mine siste bygg i butikken, men det får så være. Jeg har til og med fått flere av mine kjente til å kjøpe monterte pc'er derfra.

Lenke til kommentar

Det er merkelig og ulovlig, og jeg ville tatt saken til ftu om jeg var deg. Men skjønner jo at du ikke gidder.

 

Jeg skulle gjerne tatt opp denne kampen, men det får være når beløpet er i kategorien ubetydelig. Straffen for netshop får heller bli at jeg aldri kommer til å legge igjen penger der, heller ei anbefale butikken for familie og venner som ønsker å kjøpe seg konfigureringsbare PC - oppsett bygd av butikken.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Sist fredag fikk jeg tilbake et Supermicro H8QGL-iF som har vært i USA i forbindelse med RMA, i Norge koster dette kortet omkring 8K inkl. mva. å kjøpe nytt. http://www.nextron.n...=info&PNO=26512

 

Jeg kjøpte det på ebay, men fikk det tilsendt fra SuperBiiz.com for 3 måneder siden. Kortet var helt nytt og hadde 3 års garanti fra leverandøren Supermicro. Kortet ville ikke starte med alle 4 CPUene montert og jeg fant ut etter kort tid at det skyldes en skade i CPU socket2. Dette var en fysisk skade som jeg mener var der da jeg pakket ut kortet, og som såvidt kunne ses med lupe.

 

De fleste som har opplevd dette vet at det omtrent umulig å få gehør for denne type skade på RMA under henvisning til garanti. Jeg søkte likevel RMA hos SuperBiiz.com hvor kortet ble sendt fra, men forklarte i beskrivelsen at jeg ikke hadde oppdaget skaden før jeg monterte CPUene, og at jeg under monteringen ikke opplevde noen motstand eller hindringer (kanskje det lå noe i sokkelen). Jeg sendte med bilder av alle fire CPU soketene, hvor skaden i soket2 kunne ses hvis man blåste opp bildet noe. Jeg viste til skaden og tilbød meg å betale for selve reparasjonen under henvisning til at jeg ville ha forståelse for om de avviste at skaden kunne ha vært der før jeg fikk kortet. Dette var ikke en innrømmelse fra min side, men jeg forsøkte å åpne for en positiv dialog om saken.

 

Jeg fikk på dette grunnlaget innvilget RMA og sendte kortet over dammen omkring månedskiftet mars - april. Kortet ble av SuperBiiz.com sendt videre til fabrikken som Supermicro har i San Jose California, og der lå det nok i bort i mot tre uker før det skjedde noe. Inntil jeg endelig fikk en mail om at det nå var reparert og jeg ble avkrevd $55 for reparasjon / bytte av CPU socket2.

 

Vel en uke senere dukket det opp i PIB lokalt og jeg hentet det med stor spenning. Det viste seg at de hadde sendt meg et splitter nytt kort som erstatning, og jeg er i dag lykkelig eier av 3 slike kort, hvorav bare de 2 første er kjøpt i Norge. Det siste som jeg har hatt RMA på er altså kjøpt på ebay, men jeg har likevel opplevd en kundebehandling fra SuperBiiz.com som kundene hos foreks. Netshop bare kan drømme om. Utgiftene for meg i denne saken ble frakten til og fra USA og et salær på $55 for "reparasjonen" som endte med et nytt kort, hvor utgiftene ble på til sammen ca. 1100 kroner, som jeg betaler med glede. Kortet fra USA ble likevel betydelig billigere enn om det hadde vært kjøpt i Norge, og da er det slett ikke sikkert at jeg hadde fått innvilget RMA på det.

 

Hvor vil jeg hen med denne historien, jo nemlig at norske nettbutikker har mye å lære av enkelte utenlandske butikker med hensyn til kommunikasjon og kundebehandling. Jeg hadde nok i dette tilfellet ikke hatt mye å stille opp med hvis SuperBiiz.com / Supermicro hadde nektet meg RMA, og kortet i sin helhet ville vært tapt.

 

Hvorfor de sendte meg et helt nytt kort vet jeg ikke, men en fantastisk service og enda bedre kundebehandling er det i hvertfall!

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hvor vil jeg hen med denne historien, jo nemlig at norske nettbutikker har mye å lære av enkelte utenlandske butikker med hensyn til kommunikasjon og kundebehandling.

 

Ja, jeg er helt enig i dette. Men nå er det nok mye variasjon fra nettbutikk til nettbutikk her til lands, og Netshop er kanskje det verste eksempelet i dag dersom man leser kundeomtalene av butikken inne på prisguiden.

 

Jeg har tross alt opplevd mange positive kundeerfaringer med andre norske nettbutikker opp gjennom den siste tiden, blant annet hos komplett/mpx/dustin. Sett i lys av min siste erfaring med Netshop, innser jeg at jeg må prioritere kundeservice fremfor billigste pris i større grad i framtiden.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

...

Hvorfor de sendte meg et helt nytt kort vet jeg ikke, men en fantastisk service og enda bedre kundebehandling er det i hvertfall!

Det er relativt vanlig å swappe kort istedetfor å vente på reparasjonen. Verkstedet sitter da med en pool med kort som de sender ut. Sparer en god del tid for kunden.

 

Typisk skjer dette hvis du har en defekt skjerm, mange som da sender deg en ny skjerm og så bruker du esken fra denne til å returnere den defekte skjermen. Fikk f.eks byttet min 20" Philiphs lcd skjerm som var 2år og 11 måneder gammel på denne måten. :)

Lenke til kommentar

Tror nok ikke swapping av kort er tilfellet her, de brukte tross alt over 3 uker på jobben, så jeg gjetter heller på at reparasjonen ikke gikk helt som planlagt. Men det er selvsagt mulig du har rett likevel, det er travelt i denne bransjen og tid er ikke hyllevare. Jeg er 100% fornøyd med kundebehandlingen fra denne nettbutikken, som var mitt poeng her.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS er neppe den første som er sviktet av Netshop.

 

Etter å ha vært lojal kunde i mange år og sikkert lagt igjenn 30-40k sendte jeg inn et hovedkort på garantien som var altfor tregt (15 min boot time osv), prøvde å skrape av kjølepasta-en, men fikk litt på piggene i prosessor slotten, fikk bare hovedkortet i retur med beskjed om at garantien var brutt.

 

Har ikke lagt igjenn penger der siden, og det syns jeg ikke du skal gjøre heller TS.

Hehe, det var jo kjipt da.

 

Mitt Radeon HD 5970 som koster godt over 5000 når det var nytt hos netshop, hadde jeg litt småproblemer med.

Etter rundt 20 måneder, så gikk vifta i stykker. Men siden jeg hadde et annet 4870 kort liggende som bruker samme vifte, så byttet jeg bare vifta. Gadd rett og slett ikke sende inn skjermkortet pga vifta ikke fungerer.

 

Rundt 1-2 uker før garantien gikk ut, så tok skjermkortet nesten kvelden. Da fikk jeg masse rare artifacts. Sendte da inn skjermkortet, som de skulle fikse. Fikk melding noen dager senere at returen var godkjent og at de hadde sendt det videre til reparesjon. Tok riktignok 3 måneder før jeg fikk skjermkortet tilbake, men ellers er jeg fornøyd med netshop.

 

Har dog ikke testet skjermkortet siden jeg fikk det tilbake (har 7970 nå), så aner ikke om de faktisk har fiksa det, men de stod iallefall til test et par 3 dager før de sendte det til meg. :p

Lenke til kommentar

TS er neppe den første som er sviktet av Netshop.

 

Etter å ha vært lojal kunde i mange år og sikkert lagt igjenn 30-40k sendte jeg inn et hovedkort på garantien som var altfor tregt (15 min boot time osv), prøvde å skrape av kjølepasta-en, men fikk litt på piggene i prosessor slotten, fikk bare hovedkortet i retur med beskjed om at garantien var brutt.

 

Har ikke lagt igjenn penger der siden, og det syns jeg ikke du skal gjøre heller TS.

Hehe, det var jo kjipt da.

 

Mitt Radeon HD 5970 som koster godt over 5000 når det var nytt hos netshop, hadde jeg litt småproblemer med.

Etter rundt 20 måneder, så gikk vifta i stykker. Men siden jeg hadde et annet 4870 kort liggende som bruker samme vifte, så byttet jeg bare vifta. Gadd rett og slett ikke sende inn skjermkortet pga vifta ikke fungerer.

 

Rundt 1-2 uker før garantien gikk ut, så tok skjermkortet nesten kvelden. Da fikk jeg masse rare artifacts. Sendte da inn skjermkortet, som de skulle fikse. Fikk melding noen dager senere at returen var godkjent og at de hadde sendt det videre til reparesjon. Tok riktignok 3 måneder før jeg fikk skjermkortet tilbake, men ellers er jeg fornøyd med netshop.

 

Har dog ikke testet skjermkortet siden jeg fikk det tilbake (har 7970 nå), så aner ikke om de faktisk har fiksa det, men de stod iallefall til test et par 3 dager før de sendte det til meg. :p

 

Den jevne kunde ville ikke akseptert 3 måneder reperasjonstid på en enkeltkomponent. Hadde det tatt så lang tid hadde jeg krevd erstatningskort eller ny vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...