Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Aluminiumklorid, Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år som lenge har slitt med ett forferdelig svetteproblem i armhulene.

Har slitt med dette problemet så lenge jeg kan huske, og det vil jo aldri gi seg. Kan ikke gå i noen stramme gensere eller T-skjorter ettersom svære svetteringer oppstår så snart jeg har fått klærne på meg. Virker utrolig negativt på selvtilliten min, og er jo i tillegg så utrolig irriterende!

Men en dag ble jeg anbefalt å prøve aluminium klorid 25 %, som jeg løp til apoteket og kjøpte ved nærmeste anledning.

Første gangen jeg prøvde dette var det mildt sagt helt forferdelig! Sved og klødde som besatt, som resulterte i lite nattesøvn gjennom natten. Morgenen etter hadde jeg fått svære brennmerke lignende merker i armhulene, og jeg kunne knapt bevege dem! Det var helt forferdelig, men allikevel bestemte jeg meg for å gå på skolen, for første gang på lenge i stram genser. Svettemerkene holdt seg fullstendig borte! Selv om det var helt fantastisk å slippe svetten under armene, så hadde jeg svære "brannsår" og ekle "skorper" under armene i en hel uke, før "nytt skinn" ble dannet under armhulene mine.

Har fortsatt med Aluminiumklorid nå i ettertid, ca 1 gang i uken. Har aldri turt å ta på en like stor mengde som jeg hadde på første gangen, kun veldig mye mindre doser, men dette resulterer i altfor vond kløe og svie alikevell, i tillegg til at virkningen blir mye mye dårligere.

Så er det noen som har noe tips for at virkningene av Aluminiumkloriden ikke skal være så vonde? Eller også andre tips for å unngå sterk svette i armhulene! På forhånd tusen takk for alle svar! Nå trenger jeg sårt hjelp her... Anonym poster: 2b5715ea64f49ef882615dc3b5b8a1f4 Anonym poster: 2b5715ea64f49ef882615dc3b5b8a1f4 Anonym poster: 2b5715ea64f49ef882615dc3b5b8a1f4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjerne legge til at denne reaksjonen av Aluminiumklorid er vanlig. Jeg også tåler det ikke.

Forsøk deoderant, og ikke Antipesperant...det er sistnevnt som inneholder Aluminiumklorid.

Det fins også "bind" til å ha under armene. Disse er veldig tynne og usynlige.

Legen kjenner nok til det meste.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Forskjellen på deodorant og antiperspirant er at en antiperpirant er primært laget for å redusere mengden svette, mens en deodorant er primært laget for å maskere lukten. Virkningen til en antiperspirant kommer fra at den tilstopper svettekjertlene, noe som generelt er en ganske dårlig ide, spesielt siden det er aluminium som brukes til dette, og den helsemessige effekten av både tilstopping og aluminium er betenkelig.

Skjønner jo at problemet er av praktisk art og at det er hemmende og kjedelig, så det er jo alltid en personlig vurderingssak hvordan man vil takle det, men det virker jo ikke som du er fornøyd med noen av delene.

Du kan jo vurdere å prøve svettelapper, evt ta opp problemet ditt med lege.

Mye svette kan f.eks ha med stressreaksjoner og gjøre, og det kan også være knyttet til høyt stoffskifte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg strevde også med voldsom svette under armene i tenårene. Jeg forsøkte også natriumklorid og fikk samme bivirkning som deg, men også som deg, fortsattte jeg med det og tok smertene og ubehaget. Når jeg ble ca. 20 år, ga svetteproblemet seg. I dag tror jeg at det faktisk kom av en konstant nervøsitet. Lykke til uansett hva du gjør. Det er ikke flaut å ta det opp med legen din. Han har garentert hørt verre ting.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...