Gå til innhold

Forslag til objektiv til Canon 60D

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg et brukt 60D-hus og trenger forslag til et objektiv som kan passe meg.

Jeg skal ta den med på reise om ikke så alt for lenge, så i all hovedsak er det til det jeg trenger objektivet til.

Jeg reiser på interrail, så det bør være mulig å ta bilder inne i et tog, og blir nok en del bybilder også.

Annet enn det så vet jeg ikke helt, har tenkt litt på fastobjektiv, men vet ikke helt om jeg hadde klart meg med ett, og jeg vil ikke dra med meg for mye greier.

Pris: så lav som mulig for et helt ok objektiv, det bør ikke være så dyrt at jeg er redd for det.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamronen virket som en ganske grei løsning, den fra canon var litt i overkant av det jeg vil betale akkurat nå.

Ellers har jeg sett at det er en del Canon EF-S 17-85 mm til salgs brukt, men de er ikke så lyssterke da.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Ellers har jeg sett at det er en del Canon EF-S 17-85 mm til salgs brukt, men de er ikke så lyssterke da.

Jeg ville heller hatt 17-85 enn Tamron 17-50/2.8. Jeg offrer litt lysstyrke hvis jeg må for å få et større zoomområde. Dessuten har 17-85 stabilisator så du kan bruke litt lengere lukkertider på motivs om er i ro.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller hatt 17-85 enn Tamron 17-50/2.8. Jeg offrer litt lysstyrke hvis jeg må for å få et større zoomområde. Dessuten har 17-85 stabilisator så du kan bruke litt lengere lukkertider på motivs om er i ro.

Der er jeg er faktisk ikke enig - har hatt både Tamron 17-50mm f/2.8 og 15-85mm f/3.5-5.6 IS (som er klart bedre enn 17-85mm-en), og jeg trivdes bedre med Tamron sin 17-50mm.

Lenke til kommentar

Det er lov å være uenig, ser at veldig mange prioriterer lysstyrke foran zoomområde, og har en viss forståelse for det også.

Ja, det er alltid en prioritering. Grunnen til at 15-85mm ikke er en favoritt, er at økningen av zoomområde ikke er nok i forhold til den lavere lysstyrken. Da ville jeg heller valgt 18-135mm-en til Canon, et utskjelt objektiv, men som er faktisk ganske så trivelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller jeg vil prioritere lysstyrke over zoom selv. Jeg liker vel heller å gå litt nærmere enn å stå der og zoome.

I tillegg er jeg nok mer opptatt av å ta bilder av mennesker enn arkitektur-detaljer langt oppe på en vegg.

Lenke til kommentar

Jeg har EF-S 17-85 og 60D, og det fungerer helt greit. IS'en hjelper en del.

Men: Til vanlig bruker jeg heller EF 17-40. Heller ikke særlig lyssterkt, men det er (mye!) skarpere, noe som jeg setter pris på særlig ved foto av mennesker og arkitektur.

Har i tillegg minste utgaven av 70-200 når jeg trenger noe med mer zoom, savner egentlig ikke området mellom 40 og 70 nevneverdig mye.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv 15-85 IS mye, grunnen brennvidde-omfanget og de to millimeterne i den vide enden.

Man kan ikke sammenlingne Canon17-85IS og Canon 15-85IS "som nesten blir gjort her", to helt forskjellige objektiver når det gjelder skarphet og stabilisering og noen andre ting, 15-85IS går for og være like skarp som de anerkjente 24-70L og 24-105L Canon-objektivene.

Er det 17-85IS vs Tamron 17-50 er nok tamro'en som vinner, men er dem mellom 15-85IS og 17-50 tamron er det vanskeligere, da er det lysstyrke vs brennvidde-omfang som burde være avgjørende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg reiste i nesten 8 månder nylig, 6månder i west afrika og litt 6uker i asia med et Canon 60d canon 15-85mm og et 100-400mm fra canon også,

var veldig fornæyd med 15-85.

du trenger hvertfall ikke tenkte på at utstyret ser dyrt og være redd folk skal stjele det, jeg hadde kamera framme i Nigeria, Burkina Faso og andre jalla land i afrika uten problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...