Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

HJELP TIL STUDIETEKNIKK!


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

 

Går første året på VGS og trenger sårt noen råd og tips til hvordan jeg burde studere. Jeg gir alltid alt på skolen, og studerer mye, men føler at jeg ikke oppnår like mye. Motivasjonen min ligger i at jeg har lyst til å studere medisin etter endt videregående, men vet også at det er essensielt å ha riktig studieteknikk på universitetet da det er lett å falle av. Det er personer i klassen som er "dummere" enn meg , og bruker mindre tid enn meg til å studere, men likevel kan få bedre karakter. Jeg skjønner da at det er noe problemer med hvordan jeg studerer.

 

Er egentlig ganske fokusert i ukedagene. I helgene derimot kan jeg bli nokså lat, noe som medfører at jeg ikke er like effektiv som jeg kunne ha vært, og dermed får en dårligere karakter enn det jeg kunne. Jeg kan også tenke litt for "detaljert" av og til, og fokusere på litt unødvedige ting. I tillegg tenker veldig mye på å studere, men gjør det ikke alltid. Av og til sitter jeg langt ut på kvelden og studerer, da jeg ikke har gjort dette tidligere. DEt er noe som plager meg, og har lyst til å bli bli kvitt disse dårlige vanene.

 

Så lurte på om noen som får femmere og seksere (her jeg har lyst til å være, og vet at jeg skal være) kunne komme med råd og tips til hvordan dere studerer. Spørsmålet er hovedsakelig hvordan dere får gode karakterer?Hvor mange timer studerer dere i uka?Når studerer dere?Når dere sitter ved pulten, hva gjør dere da? Hva fungerer? Hva fungerer ikke?.

 

Så kunne noen være så snille å ta seg tid til å hjepe meg? Hadde satt utrolig stor pris på det!

 

Takk på forhånd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg studerer liker jeg å ha det stille, med minst mulig distraksjoner. Hvis du ikke trenger pc til å slå opp info eller skrive på - skru den av. Legg mobilen i et annet rom, gjerne med lyden av. Sørg for at du er mett og passe varm, det er ting som distraherer meg.

 

Personlig lærer jeg mest av å gjøre oppgaver, lese gjennom stoff og bli spurt om ting gjennom oppgavene. Jeg liker også å markere i boka når jeg leser, for da klarer jeg å følge med på hva jeg leser. Jeg må liksom tenke igjennom hva jeg leser, passe på at jeg ikke bare leser ordene for å komme gjennom siden.

 

Hvis det er puggeprøver jeg leser til, ala historie, norsk eller religion, skriver jeg først fyldige notater på dataen, så leser jeg gjennom og korter det ned (dvs. notat nr. 2). Da må du tenke gjennom og sjekke om du husker stoffet.

 

Hvis du har matte, naturfag eller andre realfag anbefaler jeg deg å gjøre alle oppgavene i boka. Her er mengdetrening tingen.

 

Det lønner seg også å sette av et visst tidsrom du skal lese. F.eks to eller tre timer etter middag. Ta gjerne et kvarters pause når du er halvveis, så får hjernen din tid til å hvile litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan også variere metodene noe.

 

En effektiv metode kan være å gå inn i et samarbeide med en eller to andre elever.

 

Man bytter så på å undervise og legge fram stoffet for hverandre. Hvis det er ting som man ikke forstår så spør man og diskuterer man til tingene kommer på plass. Gjør de det ikke så spør man læreren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet du hva? I din post, følte jeg nesten at du beskrev meg. Jeg sliter med tilsvarende problemstilling som det du beskriver, og kjenner meg veldig godt igjen i forhold til dette med å bruke masse tid på å lese, men at det fortsatt er elever, som etter mitt synspunkt er relativt slappe, får en tilsvarende eller bedre karakter. Det er irriterende og utrolig demotiverende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Velger å svare på PMen din her, da det sikkert er flere i din situasjon som kunne tenke seg et innblikk i medisinstudiet.

 

 

Ser du allerede har fått noen gode råd når det gjelder studieteknikk... Her må du nok bare prøve deg frem på egenhånd - det finnes ingen universell fasit. Finn noe som funker for deg, ikke vær redd for å eksperimentere til du har funnet en god oppskrift. Mitt beste tips er allikevel at du bør prøve å skille deg ut dersom du vil ha 6'ere, spesielt når det gjelder muntlige fremføringer. Ikke på en sær måte, men på en måte som får folk til å reagere og holde seg våken gjennom presentasjonen (det verste du kan gjøre er å smekke opp en vegg av kjedelig tekst på lerretet og forvente at folk skal gidde å lese alt). Dette trenger ikke være så vanskelig - selv lagde jeg alltid powerpointer med NULL tekst, kun bilder innpakket i et kult design. Utfordringen her er at du må lære hele fremføringen utenat, og du må klare å presentere informasjonen på en tydelig og engasjert måte. Klarer du dette er du garantert en god karakter.

 

 

Medisinstudiet:

 

Jeg studerer ved NTNU. Studieoppbygningen varierer veldig fra by til by, så mye av dette vil ikke gjelde for de andre studiebyene.

 

 

Medisinstudentene er, etter min mening, en veldig privilegert studentgruppe. Allerede første året får vi lære undersøkelser, intervjue ekte pasienter, dissekere lik fra topp til tå (høres ekkelt ut, men er veldig spennende!), og har mulighet til å delta på ordentlige operasjoner. Vi har adgang til sykehuset til enhver tid slik at vi kan dissekere/mikroskopere/lese osv. akkurat når vi føler for det. Med andre ord, som medisinstudent vil du ha relativt store ressurser til din disposisjon.

 

Undervisningen er lagt opp slik at en stor grad av læringen skjer ved selvstudium. Vi har ingen faste fag og derfor heller ingen fast timeplan. Vi har kun to eksamener per år (en muntlig og en skriftlig), uten noen former for prøver eller innleveringer ellers iløpet av året. Det er en stor mengde stoff som skal læres på ett studieår, og siden vi aldri blir testet på andre måter enn selve eksamen, er det ekstremt viktig å være disiplinert og strukturert. Dette er et studium hvor skippertak fungerer svært dårlig!

 

 

I forelesningene har vi dyktige forelesere som vanligvis er spesialister/forskere i temaet det undervises i. Tema kan være alt i fra cellesyklus til lungefysiologi til psykiatriske grunnsymptomer. I tillegg har vi opptil flere ganger i uken personlig kontakt med erfarne leger, spesialister og forskere som veileder oss i små grupper.

 

To ganger i uken har vi det som kalles for PBL - Problem Basert Læring. Her samles 7-8 studenter + veileder på grupperom og diskuterer problemstillinger rundt bordet. Hvert PBL-rom har en flatskjerm på veggen hvor dagens oppgave presenteres. Vi diskuterer problemstillingen, og blir til slutt enige om "lekser" til neste møte.

 

 

Hvor krevende studiet er varierer veldig fra person til person. Det er viktig å ha en sterk motivasjon og interesse i bunn! Mangler du dette vil mye av stoffet virke tørt, kjedelig og forvirrende, og dermed blir det hele en ganske traurig opplevelse. Selv synes jeg derimot det første året har vært mye mindre stressende enn f.eks. 3. klasse på vgs. Ikke misforstå, det er et knalltøft studium, men så lenge man har en genuin interesse for stoffet og jobber jevnt gjennom året, vil man som regel klare seg godt.

 

Håper dette var til hjelp.

Til slutt: Husk å velge nok realfag slik at du får tilsammen 4 realfagspoeng. Med disse poengene trenger du "kun" ca 5,3 i rent karaktersnitt for å komme inn på medisin i Norge etter dagens poenggrenser.

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste rådet ang. studieteknikk: Når du er ferdig med å øve lukker du boken og spør deg selv "Hva har jeg lært idag?" Rams opp det du har lært. På denne måten husker du alt til neste gang, fremfor å bare lukke boken og tenke "Nå har jeg lest det og da er jeg ferdig med det". Det tar deg 3-5min og er supereffektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...