MX5 Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 Bruker du 80 pins ATA 100 IDE kabel ? Kan telle 40 hull i hver av kontaktene ihvertfall, og ATA100 må det da være for IBM'en er ATA100-standard. Er det flere standarder ut og går da? Og hvis kabelen hadde hatt en annen standard enn den nye harddisken så ville vel ikke BIOS funnet den heller?? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 finer du den i bios så skulle alt være bra. Har du partisjonert den? hvis ikke vil du ikke finne den i min datamaskin etc. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Tror du bør flasha siste biosen ? Lenke til kommentar
MX5 Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 Tror du bør flasha siste biosen ? Har ikke oppdatert BIOS siden jeg kjøpte maskinen (04/2002). Leste en plass at man ikke bør oppdatere BIOS uten at man har problemer relatert til den. Bare tull det eller? Kan tenke meg å prøve oppstartdiskett og fdisk, men hvordan lager man en oppstartdiskett? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Gå til forrige side og les linken :wink: Lenke til kommentar
MX5 Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 Gå til forrige side og les linken :wink: Jepp, var innpå siden men kunne ikke finne noen fix'er der som var relatert til de problemene jeg har. Fixed AOpen CRW5224 hungs at the IDE detecting after system rset a lot of times. Fixed BIOS reports the IDE error message "IDE channel no 80 conductor cable installed" even if IDE 80 pins cable connected. Har aldri fått sånn feilmelding. Lenke til kommentar
tommis Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Finner du hardisken i "diskbehandling" under administrative verktøy? Man må jo aktivere den der i alle fall. Mulig du har sjekket det allerede... Lenke til kommentar
Sleepy Gary Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Kan tenke meg å prøve oppstartdiskett og fdisk, men hvordan lager man en oppstartdiskett? last ned fra www.bootdisk.com og legg det inn på en diskett, Fixed AOpen CRW5224 hungs at the IDE detecting after system rset a lot of times. Fixed BIOS reports the IDE error message "IDE channel no 80 conductor cable installed" even if IDE 80 pins cable connected. Har aldri fått sånn feilmelding. ville prøvd å flashe til nyeste bios allikevel, men husk å ta vare på den gamle. Lenke til kommentar
MX5 Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 Mulig du har sjekket det allerede... Har sjekket det MANGE ganger... Og i forbindelse med flere ulike instillinger.... Var en som tipset om at jeg kunne starte ved hjelp av oppstart-diskett og kjøre fdisk. Velg deretter å opprette en logisk dos stasjon. bruk all tilgjengelig kapasitet på disken. Start maskinen på nytt med oppstartdisketten og skriv format <stasjonsbokstav>: i komandolinjen. Etter du har formatert den bør du finne den i windows. Men hvordan lager jeg en oppstart-diskett. Dette tror jeg er eneste metoden jeg ikke har prøvd. Ringte forrresten PSdata, som ville ta imot reklamasjon på IBM'en pga. bråk. Ingen problem, syns det var god service :smile: Eneste problemet nå er å få berget innholdet over på den nye disken.... Lenke til kommentar
zacka Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 Samme har skjedd meg, og hvis disken er jumpet riktig har det bare vært å gjøre følgende : - Gå inn på Administrative Verktøy i Kontrollpanel og deretter Datamaskinbehandling - Under Lagringsplass finner du Diskbehandling. Klikker du på den får du oversikt over alle harddisker og CD-stasjoner - Finner du den "mystiske" disken din der vil du antagelig se at den ikke er formattert. Høyreklikk i området til disken i oversikten nederst og velg "Formater" Når dette er gjort skal den være tilgjengelig i f.eks utforsker og være klar for bruk. Når dette skjedde meg fant maskina mi den også i BIOS, men ikke i Windows. Dette er pga at diskene ikke er formattert når du kjøper dem nye. For at du skal kunne bruke dem i Windows må man altså formattere den først. :wink: Lenke til kommentar
zacka Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 .....hmmmm, var visst litt treig til å svare der. Ser at du skriver at du allerede har vært der og sett etter den i diskbehandling, så da fungerer nok ikke tipset mitt heller. Lenke til kommentar
MX5 Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 .....hmmmm, var visst litt treig til å svare der. Ser at du skriver at du allerede har vært der og sett etter den i diskbehandling, så da fungerer nok ikke tipset mitt heller. Nix, hadde det bare vært så enkelt.... :-? Lenke til kommentar
zacka Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 For å lage en oppstartsdiskett kan du f.eks gjøre slik : - Bruk en maskin med Win98 og gå inn i MS-DOS ledetekst - Sett inn en tom diskett og skriv format a: /s Da får du i tillegg til å formattere disketten en fil som heter command.com på disketten som gjør at du får opp C: når du starter maskinen med disketten i. Deretter kan du skrive kommandoene du har fått som formatterer disken du har problemer med. Dette er muligens en tungvind måte å gjøre det på, men det er den jeg bruker og det funker ivertfall Ellers er det jo fint å bruke siden bootdisk.com for å få lastet ned filene du trenger for å lage oppstartsdiskett med FDISK som gjør hele jobben med oppretting av partisjoner og formattering . Lenke til kommentar
MX5 Skrevet 28. august 2003 Forfatter Del Skrevet 28. august 2003 last ned fra www.bootdisk.com og legg det inn på en diskett, Holder på med det nå, krysser fingrene.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå