Gå til innhold

Finner harddisk i BIOS men ikke i Windows

MX5

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Seagate Barracuda 120GB 7200.7 IDE som skal erstatte en etterhvert bråkete IBM 120GXP 61GB harddisk. Kobler på den nye som slave i tillegg til IBM'en, dukker opp i BIOS, men er borte når Windows XP Home er operativt. Er koblet til et Aopen AK77-333 hovedkort. Har sett i utforsk og i datamaskinbehandling og lett gjennom forumet her uten å finne tips som virker. Noen som har noen erfaringer???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å finne den nå med Partition Magic 8.0, var blank der også. Prøvte også oppstart med begge i "cable select", var ingen forskjell.... Da gjenstår det DOS og fdisk, men hvordan gjør jeg det? (er litt blank på det området)

Lenke til kommentar

Det letteste du kan og bør gjøre er det som du burde gjort fra starten av, nemlig å boote fra XP-installasjonscd'en. Gå først inn i BIOS og velg riktig boot-rekkefølge (cd-rom som #1 osv..), og boot deretter fra XP-cd'en. Velg installer Windows XP inne i menyen som etterhvert dukker opp, og da du skal velge disk å installere OS'et på, finner du fram til der det står "raw space" eller "rå disk" eller noe lignende, velg denne (du vil se at størrelsen på det "råe" området vil samsvare noenlunde med hvor stor HD du har). Følg instruksjonene, og formater hele det råe området med NTFS, ikke hurtigformatering.

Når formateringen er ferdig, går du inn i BIOS og forandrer boot-sequency tilbake til det den var (slik at det bootes fra HD med OS på), og du vil finne disken i Windows, hvis du har koblet riktig med master og slave.

Lenke til kommentar

Men jeg kjøpte i sin tid PC med ferdig installert WinXP og en medfølgende recovery-CD... Da blir det vel vanskligere? Den kan jeg vel heller ikke bruke til å starte opp ny harddisk med den gamle frakoblet, for den ser at det er en "fremmed maskin"?

Lenke til kommentar

Skal ta det systematisk:

Når jeg går i BIOS står der:

Primary master: (modellkode til gammel harddisk)

Primary slave: (modellkode til Seagate harddisk)

Secondary master: (DVD-rom)

Secondary slave: (CD-brenner)

Har nå prøvd alle gode råd og tips bortsett fra å gå i DOS og kjøre fdisk-formatering noe jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre.

Men iogmed at disken visis i BIOS så må den vere tilkoblet og iorden, det må være Windows som er problemet..?

Lenke til kommentar

Start maskinen med en oppstartsdiskett. Skriv inn fdisk på komandolinjen.

Når fdisk starter får du opp en meny der du kan velge den nye disken.

Velg deretter å opprette en logisk dos stasjon. bruk all tilgjengelig kapasitet på disken.

Start maskinen på nytt med oppstartdisketten og skriv format <stasjonsbokstav>: i komandolinjen.

Etter du har formatert den bør du finne den i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...