Gå til innhold

Forskjell på WACC og unlevered cost of capital

Anbefalte innlegg

Emnet sier vel sitt.

Søkt en del rundt dette nå, og klarer ikke helt å forstå hva forskjellen på disse to modellene er. Det eneste jeg ser forståelsen i er at wacc brukes med skattesatsen som bedriften er rammet av. Men selve betydningen av "unlevered" oppfatter jeg som noe rundt det å ikke ha lån/gjeld. Er det helt feil ?

I boken står det at unlevered cost of capital gjerne brukes til å evaluere prosjekter som kun er finansiert med egenkapital. Da skjønner jeg ikke hvorfor man bruker gjeld med i formelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnet sier vel sitt.

Søkt en del rundt dette nå, og klarer ikke helt å forstå hva forskjellen på disse to modellene er. Det eneste jeg ser forståelsen i er at wacc brukes med skattesatsen som bedriften er rammet av. Men selve betydningen av "unlevered" oppfatter jeg som noe rundt det å ikke ha lån/gjeld. Er det helt feil ?

I boken står det at unlevered cost of capital gjerne brukes til å evaluere prosjekter som kun er finansiert med egenkapital. Da skjønner jeg ikke hvorfor man bruker gjeld med i formelen?

Selve ordet "leverage" stammer fra det å bruke et redskap for å øke sin egen styrke. Se for deg at du ikke klarer å flytte en stein, og så tar du i bruk et redskap for å forsterke din kraft:

leverage.jpg

Når det gjelder finans så kan du bytte ut det redskapet med å låne penger. For leverage er jo hovedsakelig et synonym for å låne penger i finansverden, og graden av leverage måles gjerne med hvor mye gjeld man har i forhold til egenkapital. Så ja, å være "unlevered" betyr at du ikke har noen form for lånefinansiering: du finansierer utelukkende med egenkapital.

Grunnen til at prosjekter / bedrifter som er "unlevered" behøver en litt annen verdsettelsesmetode enn WACC er fordi dette gir et mer korrekt bilde av den faktiske verdien på prosjektet / bedriften.Jeg tipper at gjeld er med i formelen for å eliminere det fra verdiberegningene. Det er jo ikke nødvendigvis sikkert at alle som foretar en sånn beregning faktisk sitter i et gjeldfritt selskap, men det kan hende at de lurer på hvordan situasjonen hadde sett ut uten gjeld. Det blir litt det samme som at avskrivninger er med i beregningene når man setter opp en kontantstrøm, hvis du kjenner til sånne ting.

Leverage kan imidlertid være rimelig farlig om du ikke vet hva du driver med, men det er kanskje ikke noe du interesserer deg for :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...