Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende lønn fra påskehelga?

Jakke

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet langfredag, påskeaften og andre påskedag, og hadde det vært vanlig helg hadde jeg egentlig jobbet første påskedag, men vi valge å holde stengt den dagen.

Jeg jobber da i en bowlinghall, kun helgevakt.

Det jeg lurer på er, skal ikke jeg ha mer tillegg enn helgetillegg når det er helligdager som de nevnte ovenfor? Jeg mener 50% er minimum, men de som har tariff har som oftest minst 100%. Jeg har jo ikke tariff, så jeg skulle isåfall hatt iallefall 50%.

For jeg fikk vanlig sats alle dagene, og det er såvidt jeg vet ikke rett, da det er det samme som å jobbe juledagene og 1. og 17. mai.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hadde jeg visst at det ikke var nevnt i loven og jeg hadde sagt ifra (da hadde jeg fått det), så hadde jeg hatt krav på det.

Ergo er jeg screwed, for jeg regnet ut månedens utgifter etter hva jeg var sikker på at jeg skulle få. Jaja, man overlever vel

Lenke til kommentar

Så hadde jeg visst at det ikke var nevnt i loven og jeg hadde sagt ifra (da hadde jeg fått det), så hadde jeg hatt krav på det.

Den her forstår jeg ikke helt. Du mener sjefen din ville vært villig til å gi deg lønnstillegg om du bare hadde spurt ham?

Lenke til kommentar

Jeg fikk det i fjor (andre eiere), da uten kontrakt i det hele tatt. Jeg regner med daglig leder ville sagt ja om jeg hadde spurt på forhånd om jeg hadde fått helligdagstillegg, og jeg tror han skjønte at eneste grunn til at jeg sa ja til å jobbe påska var at jeg trodde jeg fikk helligdagstillegg.

Lenke til kommentar

Det er ingen lovregulert minstelønn i Norge så vidt jeg vet, men dårligere lønn enn det Handel og Kontor sin tariff krever bør man etter min mening styre langt unna. I Tromsø streiket nylig flere arbeidstakere fordi en forretning nektet å betale lønn etter tariff, og det som skjedde var at butikken la ned og alle stod uten jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...