Jakke Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg jobbet langfredag, påskeaften og andre påskedag, og hadde det vært vanlig helg hadde jeg egentlig jobbet første påskedag, men vi valge å holde stengt den dagen. Jeg jobber da i en bowlinghall, kun helgevakt. Det jeg lurer på er, skal ikke jeg ha mer tillegg enn helgetillegg når det er helligdager som de nevnte ovenfor? Jeg mener 50% er minimum, men de som har tariff har som oftest minst 100%. Jeg har jo ikke tariff, så jeg skulle isåfall hatt iallefall 50%. For jeg fikk vanlig sats alle dagene, og det er såvidt jeg vet ikke rett, da det er det samme som å jobbe juledagene og 1. og 17. mai. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Dette blir ikke regulert av arbeidsmiljøloven. Står det noe om helligdagsarbeid i kontrakten din? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 De eneste lønnstillegg som er lovregulert er overtid, 1. mai og 17. mai. Alle andre tillegg følger av arbeidsavtale (evt. tariffavtale). Med andre ord: Se hva som står i arbeidsavtalen din. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Så i teorien er jeg screwed om det ikke står noe om det i arbeidskontrakten? Jeg har en standard en fra butikksjef.com eller hva sida heter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Screwed vil jeg ikke påstå du er, men nei, du har ikke krav på mer enn du har avtalt. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Så hadde jeg visst at det ikke var nevnt i loven og jeg hadde sagt ifra (da hadde jeg fått det), så hadde jeg hatt krav på det. Ergo er jeg screwed, for jeg regnet ut månedens utgifter etter hva jeg var sikker på at jeg skulle få. Jaja, man overlever vel Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Så hadde jeg visst at det ikke var nevnt i loven og jeg hadde sagt ifra (da hadde jeg fått det), så hadde jeg hatt krav på det. Den her forstår jeg ikke helt. Du mener sjefen din ville vært villig til å gi deg lønnstillegg om du bare hadde spurt ham? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg fikk det i fjor (andre eiere), da uten kontrakt i det hele tatt. Jeg regner med daglig leder ville sagt ja om jeg hadde spurt på forhånd om jeg hadde fått helligdagstillegg, og jeg tror han skjønte at eneste grunn til at jeg sa ja til å jobbe påska var at jeg trodde jeg fikk helligdagstillegg. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Grunnen til at jeg ikke ville jobbe i påska var jo da klart at jeg hadde andre ting å gjøre som innebærer familie. Men i god tro om helligdagstillegg så jobbet jeg da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Du kan jo prøve å prate med ham og forklare? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Skal det, sammen med ham som jobber motsatt helg av meg, siden han også kan havne i samme situasjon allerede neste helg med pinse. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Det er ingen lovregulert minstelønn i Norge så vidt jeg vet, men dårligere lønn enn det Handel og Kontor sin tariff krever bør man etter min mening styre langt unna. I Tromsø streiket nylig flere arbeidstakere fordi en forretning nektet å betale lønn etter tariff, og det som skjedde var at butikken la ned og alle stod uten jobb. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Vel, jeg skal ikke streike, jeg skal jobbe her til over sommeren... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå