EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hei! Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjene en lærer i time? Lenke til kommentar
auto82 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 er vel bare til å sjekke skatte listene så får du en ca peiling? spørsmålet er vel kansje hvor mange timer jobber en lege kontra en lærer delt på lønn. lønn varierer fra sted til sted og hvilken stilling en har. så det er ingen fasit. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem. Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Jeg kjenner en lege, og han tjener ca 1,5 mill i året. Han er en vanlig fastlege. Jeg kjenner også en lærer. Han tjener ca 500 000 i året. Han er gymlærer og rådgiver ved en videregående skole. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kommer ann på hva slags lærer du er. Hva slags lege du er osv. Gjenomsnittslønnen for leger er ca 750 000 kr i året(Utdanning.no). mens en nyutdannet lektor har ca 400 000 kr i året. viss du vil vite hva andre lærere tjener se her. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/laerer Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Ikke glem at leger har relativt mye overtid. Jeg tror også det er slik at fastleger får 260,- (eller noe?) for hver person de har fast. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Han jeg kjenner som er lege er på jobb hele tiden. Jobben er visst omtrent 50% kontorarbeid noe som skjer utenom åpningstidene til legesenteret. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem. Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic. Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem. Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic. Ikke bare er det off-topic, det er også drittpreik/løgn. 4 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem. Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic. Lærere får veldig godt betalt med tanke på at de egentlig ikke gjør annet enn å lese fra en bok som enhver person kan gjøre. Er nå litt mer enn som det da, så å si alle lærere må ta med seg arbeidet hjem. Poenget er at alle kan bli lærere, krever nesten ingenting. men dette er off-topic. Ikke bare er det off-topic, det er også drittpreik/løgn. Kom å ha Rettslære læreren min i en uke, så skal du se at du plutselig endrer mening. Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Kom å ha Rettslære læreren min i en uke, så skal du se at du plutselig endrer mening. Lektorer er ikke skikkelige lærere, de har gjerne tatt mastergrad i geologi/norsk/tysk og tatt et år med pedagogikk (ink. 5 ukers praksis). Allmennlærere har 4årig gjennomsyret pedagogisk utdannelse, hvor de skal ha minst 16 uker praksis. Det vil si at du får en yrkesgruppe som er ekstremt spesialisert på et felt. Å argumentere med at "alle kan være lærere" viser heller hvor inkompetent og trangsynt du faktisk er. Tipper også at du er av elevtypen "læreren skal lære meg alt, og jeg trenger ikke å gjøre noen ting". Er uansett ikke imponert over din rettskriving, gremmes nedover ryggen min. Det er en grunn til at 20-35% av lærerstudentene hopper av studiumet, rett og slett fordi de ikke klarer arbeidspresset, situasjonene, drittelevene eller har lærerkunsten i seg. La meg nå heller påstå at alle kan bli økonomer, det er bare å betale seg inn på BI det. På de beste lærerhøgskolene i landet må du ha et gjennomsnitt på 5 for å komme inn. Det i seg selv sier at ikke alle kan bli lærere. --- En nyutdannet adjunkt tjener omlag 360 000 i året, adjunkt med opprykk ca 380 000, og lektorer(mastergrad) 400-410 000 kr. Endret 24. mai 2012 av Melkesjokoladen 4 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Vanskeligere å komme inn på de beste økonomistudiene enn på de beste lærerstudiene. Så etter din logikk er økonomi bedre enn lærer. På de "dårligste" lærerstudiene, derimot, hva er opptakskravene der? Lenke til kommentar
.Andre Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Mitt råd til trådstarter er å velge hva du vil utdanne deg til utifra interesser. Hva liker du? Tror ikke det er smart å velge jobb kun utifra lønnen du kan få når du er ferdig. Du skal jobbe i 40 år, og da er det en fordel å gjøre noe man liker. Endret 26. mai 2012 av .Andre Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Vanskeligere å komme inn på de beste økonomistudiene enn på de beste lærerstudiene. Så etter din logikk er økonomi bedre enn lærer. På de "dårligste" lærerstudiene, derimot, hva er opptakskravene der? Lærer- og førskolelærerutdanningene er de eneste (meg bekjent) som myndighetene stiller formelle karakterkrav til å komme inn på. Derfor vil de på enkelte skole være et krav på 3.5 i snitt, da dette er minstekravet. Til forskjell fra BI feks, så kan en komme inn med 2 i snitt, bare en har penger nok. For dere som velger mellom læreryrket og noe annet, så har dere valgt allerede - og det er andrevalget. Det er få som står mellom "hm lege eller lærer" (hvilket jeg faktisk gjorde) og ender opp på lærerutdanning. Det er noe iboende i dem som ikke helt kan forklares. De bare vet at de skal bli lærere. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg syntes det er morsomt at du kaller folk som sier læreryrket er lett for inkompetente og tangsynte Melkesjokoladen, når du sier nøyaktig det samme selv bare om en annen utdanning. Vi kan derfor konkludere med at også du er inkompetent og trangsynt, dine egne ord. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Hei! Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjne en lærer i time? Det er forskjell på hva slags lege, privat, offentlig, turnuslege, assistentlege. Som turnuslege på sykehuset tjente jeg godt, rett oppunder 500k i året, 40 timer på papiret, i praksis 3-5 timer ubetalt overtid. I allmennpraksis 400k i året, betaling for legevakter kom i tillegg. Brutto inntjening per nattevakt: 6500kr, for 9 timers jobbing, fastlønn. Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k. Allmennleger - der har jeg ikke oversikten, da veldig mye avhenger av hva slags takster de klarer å ta, hvor mye raskere de klarer å bli ferdige med pasientene enn 20 min per konsultasjon, fordi de får betalt 136 for 20min, og deretter tidstillegg. Tidstilleggene er bedre betalt per min, men dersom du tar blodprøver, tilleggskonsultasjoner, osv, så tjener du mer på å være raskere. Fastlegene er så imponerende raske at de behandler tilstander jeg burde kunne så evig mye bedre enn dem allikevel så mye raskere at det er utrolig at pasienten har tid til å fortelle noe. Spesielt de som må hjelpes for å kunne få en halvveis kronologisk ok sykehist på beina. De sparer inn noe tid på å slurve med å lage sammenfattende skriv for konsultasjonen, og lever heller farlig mtp klagesaker og fylkeslege (jævla svinet). Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 (endret) Hei! Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjne en lærer i time? Det er forskjell på hva slags lege, privat, offentlig, turnuslege, assistentlege. Som turnuslege på sykehuset tjente jeg godt, rett oppunder 500k i året, 40 timer på papiret, i praksis 3-5 timer ubetalt overtid. I allmennpraksis 400k i året, betaling for legevakter kom i tillegg. Brutto inntjening per nattevakt: 6500kr, for 9 timers jobbing, fastlønn. Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k. Allmennleger - der har jeg ikke oversikten, da veldig mye avhenger av hva slags takster de klarer å ta, hvor mye raskere de klarer å bli ferdige med pasientene enn 20 min per konsultasjon, fordi de får betalt 136 for 20min, og deretter tidstillegg. Tidstilleggene er bedre betalt per min, men dersom du tar blodprøver, tilleggskonsultasjoner, osv, så tjener du mer på å være raskere. Fastlegene er så imponerende raske at de behandler tilstander jeg burde kunne så evig mye bedre enn dem allikevel så mye raskere at det er utrolig at pasienten har tid til å fortelle noe. Spesielt de som må hjelpes for å kunne få en halvveis kronologisk ok sykehist på beina. De sparer inn noe tid på å slurve med å lage sammenfattende skriv for konsultasjonen, og lever heller farlig mtp klagesaker og fylkeslege (jævla svinet). litt dumt at jeg gikk på denne tråden i dag, har vært faktisk veldig opptatt tidligere men ka mene du med k. Du skrev Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k. ka mene du med k-en? og med overlegeløne mener du at de tjener mer enn de vanlige leger? Endret 4. august 2012 av EzioAuditoreDaFirenze Lenke til kommentar
ENY Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Hei! Jeg har hørt at legene tjener dårligt her i Norge så et spørsmål pga nysjerrighetskyld hvor mye tjener en nyutdannet lege i time? og jeg har lyst for å vite gvor mye tjne en lærer i time? Det er forskjell på hva slags lege, privat, offentlig, turnuslege, assistentlege. Som turnuslege på sykehuset tjente jeg godt, rett oppunder 500k i året, 40 timer på papiret, i praksis 3-5 timer ubetalt overtid. I allmennpraksis 400k i året, betaling for legevakter kom i tillegg. Brutto inntjening per nattevakt: 6500kr, for 9 timers jobbing, fastlønn. Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k. Allmennleger - der har jeg ikke oversikten, da veldig mye avhenger av hva slags takster de klarer å ta, hvor mye raskere de klarer å bli ferdige med pasientene enn 20 min per konsultasjon, fordi de får betalt 136 for 20min, og deretter tidstillegg. Tidstilleggene er bedre betalt per min, men dersom du tar blodprøver, tilleggskonsultasjoner, osv, så tjener du mer på å være raskere. Fastlegene er så imponerende raske at de behandler tilstander jeg burde kunne så evig mye bedre enn dem allikevel så mye raskere at det er utrolig at pasienten har tid til å fortelle noe. Spesielt de som må hjelpes for å kunne få en halvveis kronologisk ok sykehist på beina. De sparer inn noe tid på å slurve med å lage sammenfattende skriv for konsultasjonen, og lever heller farlig mtp klagesaker og fylkeslege (jævla svinet). litt dumt at jeg gikk på denne tråden i dag, har vært faktisk veldig opptatt tidligere men ka mene du med k. Du skrev Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 700-800k. ka mene du med k-en? og med overlegeløne mener du at de tjener mer enn de vanlige leger? K = 1000. Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 4. august 2012 Forfatter Del Skrevet 4. august 2012 ok så det han mente er at Assistentleger kan ligge opp mot overlegelønn, ca 7 000 000-8 000 000 i år?. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå