Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ungdomsskolefag som privatist?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

I slutten av 9. klasse begynte jeg å bli forferdelig skolelei, og utover 10. klasse var jeg nesten aldri på skolen. Noe som førte til at karakterene mine falt noe voldsomt og jeg kom ikke inn på den vg skolen her jeg bor. Etter noen uker på den vgs jeg kom inn på valgte jeg å droppe ut og ha ett friår. Nå har jeg søkt igjen, men er fryktelig redd jeg ikke får skoleplass i år, og da blir jeg stående utenfor, igjen, enda et år.

Hvis dette skjer må jeg gjøre noe med karakterene. Er det mulig å ta opp ungdomskolefag som privatist? Søkte litt rundt og fant bare fag fra vgs og oppover. Evt. andre ting jeg kan gjøre for å komme meg videre her i livet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt om det før, men et google-søk førte meg her.

Takker, er desverre bosatt i Hordaland, Bergen-området.

Det står at man må ta kontakt ved nærmeste grunnskole/vgs om man er bosatt i andre fylker. Får ta å gjøre det.

Sto også "Privatistkontoret i Oslo arrangerer privatisteksamen for fag i grunnskolen...", har eksamenskarakterer, bare ikke karakterer i alle fag(noen jeg vil forbedre). Kan en eksamenskarakter som privatist gå over karakterer jeg har fra grunnskolen? Eller vil den bli liggende som atskilt eksamenskarakter og evt. være med å trekke snittet mitt opp?

Ble litt innviklet, men håper dere forstår.

Endret av NutrL
Lenke til kommentar

Har ikke hørt om det før, men et google-søk førte meg her.

Takker, er desverre bosatt i Hordaland, Bergen-området.

Det står at man må ta kontakt ved nærmeste grunnskole/vgs om man er bosatt i andre fylker. Får ta å gjøre det.

Sto også "Privatistkontoret i Oslo arrangerer privatisteksamen for fag i grunnskolen...", har eksamenskarakterer, bare ikke karakterer i alle fag(noen jeg vil forbedre). Kan en eksamenskarakter som privatist gå over karakterer jeg har fra grunnskolen? Eller vil den bli liggende som atskilt eksamenskarakter og evt. være med å trekke snittet mitt opp?

Ble litt innviklet, men håper dere forstår.

Vil tro det fungerer på samme måte som med fag på VGS, at man kan ta en eksamen for å få ny karakter i standpunkt. Det viktigste er at du tar kontakt med ungdomsskolen din og hører med dem. Siden du er/har vært elev på skolen deres er de pliktig til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...