Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dokumentasjon og vurdering i forhold til autisme

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden student men misliker studiet jeg går på. Derfor vil jeg bytte. Jeg søkte om særskilt vurdering på samordna opptak og sendte inn dokumentasjon som bekreftet at jeg har gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (autisme).

Problemet her er at mine karkaterer er meget dårlige. Jeg har akuratt 3 i snitt. Studiet jeg vil inn på har et snitt på 4,3.

Ja, dette er et stort sprang, men hvorfor skal jeg bli straffet fordi jeg er autist?

På vgs ga diagnosen meg ting å slite med. Jeg var stor sett taus og sa lite. Dette gjorde utslag på mine muntlige vurderinger. Ikke var jeg så god å formulere meg skriftelig heller. Dere som har kjennskap til autisme, vet hvilke problemer dette kan medføre.

Hvordan har det gått på universitetet?

De to årene jeg har studert nå, har gått over all forventning. Med mine forutsetninger så trodde jeg det skulle gå dårlig. Jeg har for det meste fått D og C. Å har en A.

Jeg har alikevell hatt problemer med det sosiale til en viss grad, men jeg synes det har gått bedre på universitetet enn på vgs.

Det å få særskilt vurdering gir ikke automatisk studieplass. Det skal vurderes i tilegg om du har samme kompetanse som de andre som får plass. Det mener jeg at jeg har egentlig, men hvordan skal jeg påvise dette?

Jeg har vurdert om jeg skal sende inn hele utredningen fra BUPA (barne og ungdomspsykriatisk avdeling.) For å underbygge diagnosen ytterligere.

Det jeg trenger nå er råd og veiledning på hvordan jeg kan gjøre dette videre? Har dere noen forslag?

Jeg har prøvd å få snakke med en av de som saksbehandler særskilt vurdering søknader ved universitetet, men det nekter universitetet meg. Jeg synes det er så urettferdig viss jeg skal bli stengt ute, fordi jeg er autist. De sier jeg bare må vente til opptaket. Burde ikke jeg også fått en sjanse?

På forhånd, takk for bidrag.

Anonym poster: b252bbefecf2d752c77a97bdd2e8c3ab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...