kim009 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hvordan ville finansmarkedet blitt påvirket om daytrading og short-term trading ble straffet? Feks. All profitt av aksjer/verdi papirer solgt samme dag som de ble kjøpt gikk til staten. Og for hver dag etter kjøpet fram til si ett par måneder så tok staten en gradvis minkene kurtasje fra hvert salg. Eventuelt kun en høy kurtasje første dagen isteden for tap av all profitt, og kanskje kurtasjen til staten kun tok av profitten og stoppa om det ikke var noe profitt lenger. Short-term handler virker for meg som kun flytting av penger uten noen samfunnsnyttig hensikt. Men så kan ikke jeg så mye om slikt. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Siden det er kurtasje på handelen så tjener allerede Jens & Co penger på daytrading. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Kurtasjen går vel ikke til Jens & co. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Deler av den gjør åpenbart det gjennom skatt. TS: Mener du at alt som ikke er samfunnsnyttig skal avskaffes/straffes? For det er en ganske syk tanke. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Hvorfor mener du at daytrading ikke er samfunnsnyttig? Om en person kan leve av daytrading eller shorting, må han betale skatt av inntektene og derfor er det jo samfunnsnyttig. Endret 20. mai 2012 av Mr. Purple Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 I mellomtiden ble børsen i New York mer "attraktiv" etter at de redusere pingen til London sin børs med 5-6 ms..... Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Short-term handler virker for meg som kun flytting av penger uten noen samfunnsnyttig hensikt. Samtidig bidrar det til et mer likvid marked hvor det er lettere å kjøpe/selge aksjer (fordi det er aktører i markedet), og dermed (kan) bidrar til mer korrekt prising av aksjene og gjør det mer attraktivt å kjøpe aksjer i førstehåndsmarkedet. Ingen vil kjøpe noe de ikke får solgt igjen... Helt konkret så tror jeg man ville ventet til dagen etterpå med å selge, dermed unngått ekstraskatt, og fått heftig aktivitet ved åpningstider på børsen. 3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 ..(kan) bidrar til mer korrekt prising.. Tviler litt på denne. Daytrading handler ikke om reelle verdier, men om hvordan man tror aksjen vil bevege seg på kort sikt. Langsiktige investeringer handler mye mer om hva man mener selskapet er verdt og fremtiden til selskapet. Helt konkret så tror jeg man ville ventet til dagen etterpå med å selge, dermed unngått ekstraskatt, og fått heftig aktivitet ved åpningstider på børsen. Tja, jeg tror ikke man vil få en sånn effekt. En daytrader vil nok benytte hele dagen til å finne det beste punktet og selge på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå