Gå til innhold

PC-bruk på skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil du fram til? Hva vil du at vi skal diskutere?

Facebook er bra fordi man har alle ting på et sted, sitter man hjemme er det lett å bruke Facbook chat isteden for SMS f.eks.

Enigg! og sms er DYRT!

det er utrolig sprøtt hvor mye tid som sløses bort på 'tidsbesparende face.

en velbruukt sannhet: mannge venner på face... få venner i virkeliigheten,

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt... Jeg snakket om at Facbook er bra, så sier du deg enig, men sier at facebook ikke er bra?

Jeg har mange venner på både face og i virkligheten, man legger jo til de man er venner med?

Jeg tror du misforsto meg. Forresten, hva skjer med mange ekstra bokstaver?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt... Jeg snakket om at Facbook er bra, så sier du deg enig, men sier at facebook ikke er bra?

Jeg har mange venner på både face og i virkligheten, man legger jo til de man er venner med?

Jeg tror du misforsto meg. Forresten, hva skjer med mange ekstra bokstaver?

siste først:

jeg r sterkt hcapet,, oog orkker ikke rette alle feil. sorry håper dere forstår tanken

ddefiner 'venn' plis

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva du vil diskutere, men min mening om PC-bruk i skolen er at å gi en bærbar PC til hver av elevene på videregående er feil prioritering av ressursene.

Hvorfor? Vi er i 2012, ikke 1997 ( som bøkene våres ).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi at PC-ene sjelden brukes i fagene likevel, og når de blir brukt, velger mange å bruke dem på andre ting enn å finne kunnskap. Slik har det vært de tre årene jeg har gått på videregånde nå. I noen fag, slik som IT og økonomistyring, har man behov for PC, men da holder det i massevis med noen datarom med PC-er som går på rundgang mellom elevene. Det gjelder også tentamener og prøver man trenger PC for å gjennomføre, de kan utføres på skolens egne PC-er.

Jeg vet ikke hvor mye penger PC-ene koster, men jeg synes at de pengene kunne blitt brukt på andre ting, som for eksempel utdannelse av lærere. Skolebøkene mine er forresten fra 2006-09, de fleste i alle fall, men jeg skal innrømme at jeg ikke har sjekket årstallet på alle bøkene mine.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PC er morsommere og gir deg motivasjon.

PC har helt oppdatert informasjon.

PC har forskjellig programmer som gjør det enklere å lære og jobbe.

PC gjør så ting går kjappere ( som ikke nødvendigvis er en god ting, men i de fleste tilfeller er det jo det ).

PC koster mye, men å kjøpe 40k blyanter koster endel det også.

På barneskolen hadde vi datarom, bare tull. Da bare spilte vi spill når vi var der. På U-skolen sitter vi med hver vår bærbare sånn at læreren kan se hva vi driver med til en hver tid :)

Sier ikke at vi ikke går på Facebook i timen, men vi gjør ofte ferdig ting først, ihvertfall i min klasse!

- SLi

Endret av SLi
Lenke til kommentar

PC er morsommere og gir deg motivasjon.

Det stemmer sikkert for deg, men det er helt individuelt. At skolen skal være morsom er ikke et krav. Ei heller motivasjon hvis den er rettet feil vei.

PC har helt oppdatert informasjon.

Det kommer helt an på hvor du finner informasjonen. Det meste av det som er skrevet på internettet er feilaktig eller subjektivt rettet, og ukritiske elever som leser blir dermed utsatt for vranglære.

PC har forskjellig programmer som gjør det enklere å lære og jobbe.

Lærdom er noe du gjør, ikke pc-en din. Hvis du har vansker med å lære noe, skyldes det dårlige studieteknikker og/eller -vaner. Jeg ser at geogebra og microsoft word er nyttige programmer i henholdsvis matematikk og stilskriving, som kan spare deg litt tid, men de fleste fag klarer seg helt uten PC. Det er bare å se på resultatene i andre land der elever ikke har PC som en ordinær del av undervisningen. De færreste norske skoleelevene er så disiplinerte at de klarer å vie seg fullt og helt til skolearbeidet når de har en PC i hendene. Da blir den bare et hinder.

PC gjør så ting går kjappere ( som ikke nødvendigvis er en god ting, men i de fleste tilfeller er det jo det ).

PC-en trenger mer oppstartstid enn papir og blyant. Man blir fortere sliten i øynene av å se på en PC-skjerm. De fleste kan sikkert skrive en stil raskere og mer oversiktlig på PC enn på papiret, men når det gjelder å finne informasjon er bøker like gode. Dessuten er det ikke snakk om å utelukke PC-er fullstendig fra skolen. Det er bare unødvendig å gi enhver elev sin egen bærbare PC som sjelden blir brukt.

PC koster mye, men å kjøpe 40k blyanter koster endel det også.

Jeg vet ikke hvor du tar tallet fra, men 40000 blyanter er langt billigere enn 40000 PC-er. Og så er det vel elevene selv og ikke skolen som kjøper skrivesaker.

På barneskolen hadde vi datarom, bare tull. Da bare spilte vi spill når vi var der. På U-skolen sitter vi med hver vår bærbare sånn at læreren kan se hva vi driver med til en hver tid

Jeg vet ikke hvordan dere gjør det, men når læreren står ved tavla foran elevene og underviser, er det vanskelig å se hva som foregår på PC-skjermene. Ofte må læreren også bevege seg rundt i klasserommet og svare på spørsmål. Det blir liten tid til å sitte bakerst i klasserommet og følge med på 20 PC-skjermer.

Sier ikke at vi ikke går på Facebook i timen, men vi gjør ofte ferdig ting først, ihvertfall i min klasse!

Da er dere mer disiplinerte enn de fleste, men jeg tviler på at dette gjelder alle i klassen. Hvis dere har tid til å gå på facebook etter å ha gjort oppgavene, har dere enten slurvet eller fått for lite å gjøre. Hadde det ikke vært noe facebook i det hele tatt, kunne dere vært mye mer effektive.

Endret av Zarac
  • Liker 5
Lenke til kommentar

sorry, zar: jeg klarer ikke lese så lange ogg tette (selv om du bruker bra med luft).

hvor ofte trenger man SÅ oppdatert informasjon? som har 0 kvalitetssikring?

kanskje jeg kan foreslå at man (i relevante timer) utnevner 1-2 nettansvarlige til å finne ''fakta'.

det man trenger i klassen er

øyekontaakt

fokus

lite støy fra vifter

ingen beepelyder

ingenn avbrytelser med systemer som henger, utladete batterier, virus etc

Lenke til kommentar

Husker vi måtte kjøpe bøkene selv da jeg gikk på skolen.

Kanskje man burde punge ut litt mer for PCer? - Har selv tro på at utgiften ikke nødvendigvis ligger i antall utstedte PCer, men heller på ungdommer som ikke eier respekt for andres eiendom. - Hadde de kjøpt laptoppen selv, hadde ikke problemet vært det samme.

Lenke til kommentar

right

jeg tror ryktet om foreldete læremidler er EN SMULE opphauset av media.

spør du meg, så er det nok et større problem når enkelte feks ønsker å fjernee ww2 fraa pensum.

jeg tror forresten problemet kan bli mindre, men det er jo trist at vi får noen tapende kull.

Lenke til kommentar

Husker vi måtte kjøpe bøkene selv da jeg gikk på skolen.

Kanskje man burde punge ut litt mer for PCer? - Har selv tro på at utgiften ikke nødvendigvis ligger i antall utstedte PCer, men heller på ungdommer som ikke eier respekt for andres eiendom. - Hadde de kjøpt laptoppen selv, hadde ikke problemet vært det samme.

PC-ene er forsikret.

Lenke til kommentar

Og skolene blokkerer Facebook, eller burde gjøre det. Vips så er det ingenting å bruke maskina til for mange.....

Er ikke stort vansklig å komme rundt en sånn blokkering, men om IT-avdelingen finner ut av det så mister du retten til bruk av PC eller bare en advarsel... På min skole ihvertfall :p

Lenke til kommentar

Sitter å leser denne tråden på skolen, oh the irony. :p

Etter min mening er PCen genial å ha på skolen, men problemet er at skolene ikke utnytter den godt nok. Etter min mening burde vi fått alle skolebøkene digitalt på PCen evt. at de er tilgjengelig på skolens nettsider. Det hadde vært til utrolig stor hjelp.

Hvor nødvendig PCen er varierer fra fag til fag.I fag som matte og fysikk trenger man ikke PC i det hele tatt, men f.eks. i engelsk, norsk og økonomistyring er den svært hjelpsom.

Når det gjelder facebook så er det åpent på skolen jeg går på. Dette er fordi alle lastet ned programmer for å komme rundt dette og halvparten endte opp med virus og PCer som ikke koblet seg på nett når eksamen osv. skulle leveres. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å fjerne elev-PC-er tror jeg ikke vil påvirke elevenes motivasjon eller konsentrasjon i særlig grad. Elever som ikke er i stand til å følge med på undervisningen med PC foran seg, klarer etter min erfaring heller ikke å få noe utbytte av undervisningen uten PC foran seg. Forskjellen er at eleven i det ene tilfellet sitter på sosiale medier, mens eleven i det andre tilfellet sitter og klikker med en kulepenn og kun er fysisk til stede i klasserommet.

Lærerne har et stort ansvar når det kommer til å engasjere elevene og få dem til å bidra i undervisningen. Om PC skal benyttes, bør være opp til læreren i hver enkelt time. Jeg synes det blir litt for enkelt å si at læreren på forhånd kan finne frem til relevante kilder. I et samfunn som vi lever i idag, der informasjonstilgangen er ekstremt stor, er det viktig at elevene lærer seg å finne frem til relevante kilder og bruke dem på en god måte. At mange elever ikke er i stand til dette, er etter min mening ikke et godt nok argument for å fjerne PC-er fra undervisningssituasjoner, men et argument som viser at opplæringen av elever rett og slett er for dårlig. Elevene er nødt til å lære seg kildekritikk og korrekt anvendelse av kilder, men det lærer man seg ikke uten erfaring.

PC-bruk i skolen har etter min mening et svært stor potensial. Interaktive arbeidsoppgaver og relevante videoer kan utvilsomt øke læringsutbyttet dersom læreren legger litt innsats i det. Å skrive lange stiler og særemner med penn og papir, er dessuten alt for upraktisk og tidskrevende. Det er til syvende og sist læreren som skal styre undervisningen, og at elever ikke følger med, må læreren ta på sin egen kappe. Det er et tydelig signal på at undervisningen ikke er planlagt i tilstrekkelig grad.

Endret av Concrux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...