henriksson25 Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Hej jeg overvejer at købe fujifilms x100. Jeg kommer til at skulle printe mine billeder i op til A1 størrelse. Jeg tænker om de 12,3 mgp er for lidt til så store prints? Nogen der har erfaringer eller viden på området høre jeg gerne Mvh Thorbjørn Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Hvor stor avstand vil man se bildene på? Det betyr mye for hvor mange MP som trengs. I utgangspunktet er 12MP lite for A1, men er betraktningsavstand stor kan bildene se OK ut likevel. For noen typer motiv kan det også være et alternativ å sy sammen mange bilder for å få flere MP. Endret 20. mai 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Det er nok detaljer i X100 til å kunne blåses opp vilkårlig stort i normal betraktningsavstand. Prøv å laste ned et av testbildene fra dpreview og print det stort! Lenke til kommentar
blixhavn Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Selv har jeg laget forstørrelser på 50x75cm, som er litt mindre enn A1, med mitt 8mp Olympus E-300 og det fungerer helt fint. Selv på en betraktningsavstand på rundt en meter. Ja selv nærmere enn det. Sitter her nå og "test-ser" på en slik forstørrelse jeg har innrammet av en løve i firsprang. Hårene i manken ser skarpe ut helt ned til 70cm avstand. Stiller jeg meg enda nærmere begynner det å bli mer ullent i manken. Men det er viktig at bildet er skarpt i utgangspunktet. Lenke til kommentar
henriksson25 Skrevet 20. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2012 Billederne vil blive betragtet fra 1-4 meter, og vil ofte fremstå på en planche med andet materiale også. Det betyder ikke noget det ikke fremstår helt skarpt, bare det ikke bliver tydeligt pixileret. Tak for svarene jeg vil måske lave en print test inden jeg køber det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå