Gå til innhold

Krise : har slettet BIOS, hva gjør jeg ?


zacka

Anbefalte innlegg

Saken er slik :

 

Jeg skulle flashe/oppdatere BIOS på en Targa Powerline med Chaintech 7AIA5-hovedkort som har AWARD-BIOS. Jeg har gjort dette mange ganger før, så jeg satte da i gang. (Lasta ned BIOS-update fila, la den inn på en boot-diskett sammen med flash-programmet).

 

Jeg trodde det var AWARDS flashe program jeg hadde lagt inn på disketten, men den gang ei.... Hadde riktig update-fil, men da jeg prøvde å flashe den fikk jeg feilmelding. Så ved nærmere studering at det var AMI-flasheprog. jeg hadde prøvd å bruke. Dette medførte at jeg ved reboot fikk feilmelding om at AWARD-flasheprogrammet ikke kunne identifiseres og jeg kunne derfor ikke komme inn i BIOS eller få flashet den på nytt.

 

Har lett på Chaintechs sider for å finne BIOS-fila (som ikke bare er en update-fil) for å legge den inn på nytt via en diskett uten hell. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre ? Dette er ikke min maskin, så jeg sliter noe skikkelig :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til ett tilsvarende hovedkort kan du hotswappe BIOS'en.

Har gjort dette 4-5 ganger før, og det fungerer, men kan vel ikke akkurat anbefales med mindre det er helt krise. BIOS'en leses nemlig kun ved oppstart, og kan dermed hotswappes. Kanskje ikke helt lurt å prøve dette hvis det er jobbens eller kundes maskin el. heller...

 

Hvis du ønsker å gjøre dette, husk å løsne BIOS'en (på HK'et som funker) først, så den sitter litt løst i sokkelen (ikke helt løst!). Det kan være en ide å koble fra alt annet, og sørge for at du har god plass å jobbe på i kassa først... Etter å ha bootet i DOS, bruk flash-programmet til å ta en back-up av BIOS'en. Skift så chip'en med den fra den hærpa maskina (vær veldig ops på å sjekke at du setter den riktig vei, og ikke bommer med en pin-rekke el. Setter du den feil vei risikerer du å brenne den ut...), flash med BIOS-imaget du tok som back-up. Slå av maskina. Du skal nå forhåpentligvis ha to fungerende maskiner.

 

Husk bare at gjør du dette kan du glemme alle garantier ol., og risikerer i verste fall at huset brenner ned osv.

Men jeg kan også nevne at det funka på alle maskinene jeg har testet det på, uten at kåken tok fyr ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...