Gå til innhold

Vil starte med munnspill!

s1

Anbefalte innlegg

Hei!

Har alltid hatt lyst til å spille et instrument! (Som en liten hobby på siden av)

Og her om dagan satt jeg å surfet litt på youtube, da jeg kom over en som spilte Flåklypa på munnspill! Da slo det meg at munnspill er et kult instrument, og noe som jeg virkelig har lyst å lære meg!

Satte meg straks ned på internett å søkte om dette, da jeg kom over vanvittig mange forskjellige munnspill med antall blåsehull og stemt i forskjellig..

Er det noen der ute som har noen anbefalinger og erfaringer som kan hjelpe meg på veien? A, B, C dur, blues, merke osvosv?

Leste ett sted på nettet at en Lee Oskar Major diatonic i C-dur var et greit munnspill til nybegynnere?

Setter stor pris på svar! :D

Endret av s1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har litt smått drevet med munnspill ved siden av gitar 'n other stuff.

For det første vil jeg anbefale et diatonisk (ikke kromatisk) i G-dur som begynnermunnspill. Kromatisk er dyrere og koster mer og mye vanskeligere å lære.

G-dur/C-dur bestemmer tonearten til munnspillet, og en god del av munnspillkomp foregår i G-dur (Neil Young, hører nå på en John Mayer nå i G-dur etc (Dette da Em og G er ofte brukt i gitarspill)). G-dur er ikke absolutt nødvendig, men en stor fordel om du ønsker å spille sammen med noen, eller til musikk.

Jeg kjøpte først en 12-pack til 500,- med alle toneartene, men fikk etterhvert noen dyrere Hohner. Hohnerene er mye lettere å blåse i, og låter mye bedre.

Annet en det, et godt tips er å forstå oppbygningen i hullene på munnspillet, 1-3: Lav oktav, mangler noen toner i skalaen , 4-7 (4 hull på midten): Hovedhullene/midtoktav, alle tonene i skalaen, 8-10: Høyere oktav, mangler noen toner.

Håper dette hjalp litt, lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Som du sier er ett med G-dur greit om du skal spille sammen med noen, men hadde i utgangspunktet sett for meg mer bålspilling og ikke så mye sammen med noen andre, hvertfalll i starten!

Ser at folk anbefaler C-dur de fleste stedene, og kanskje spesielt Lee Oskar Major diatonic? Er dette en grei start?

Og hvordan burde jeg gå frem når jeg har kjøpt dette? Hva burde jeg starte med?

Setter stor pris på svar! :D

Lenke til kommentar

Lee Oskar i C funker nok supert som start.

Hovedutfordringa i starten er å spille på ett og ett hull, både på innpust og utpust. Videre å lære noen tabs for sanger du liker, etterhvert kan du begynne med bending og mer fancy ting.

2 tips i starten: Rens munnen før du spiller, gjerne puss tenna, så slipper du å få mye graps inne i munnspillet. Blås aldri heller veldig hardt på munnspillet, det kan ødelegge innmaten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips! :D

Da hadde jeg bestilt en Lee Oskar i C! Kostet ikke all verden..

Lurer litt på hvordan teknikk dere bruker når dere hopper mellom de forskjellige hullene, hvordan klarer man å treffe ett hull når man beveger seg kjapt mellom hullene? Er det noe som kommer etterhvert kanskje?

Lenke til kommentar

Kommer etterhvert, finnes hovedsakelig 2 metoder for å blåse 1 hull, trutmunn/plystring og tungeblokking, dvs at du blåser inn i 3-4 hull, men blokkerer alle andre hull enn det éne du skal treffe. Bruker selv plystring selv da jeg fant det mest naturlig. Flytter rundt munnspillet med henda for å skifte hull, og timer innblås/utblås samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...