Gå til innhold

Ikke tilgang til HDD, kan ikke tildele bokstav til HDD.

Anbefalte innlegg

Jeg har to harddisker som jeg har brukt i en NAS. Jeg fikk et problem med at jeg ikke kunne se noe volum på NAS-en, og jeg fikk en "share operation failed" error. Jeg tok derfor ut en av diskene og koblet den til PC-en som en ekstern USB harddisk.

Jeg kan se harddisken under diskbehandling, men den har ikke fått tildelt noen bokstav. Det eneste valget jeg får hvis jeg høyreklikker på harddisken er "slett volum" og "hjelp" så jeg kan heller ikke gi den en bokstav.

Er det mulig å få tilgang til dataene på harddisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAIDet på slike NAS bokser er oftest software RAID fra Linux, finnes noen som gjør deres egen implentasjon og da er det verre, men er det standard så er det bare å plugge begge diskene inn og fyre opp en LiveCD som Hårek nevner.

Lenke til kommentar

En NAS boks kjører Linux, og Linux filsystem leses ikke av Windows.

NAS kjører ikke nødvendigvis Linux. Den kan eksempelvis kjøre Windows Storage Server 2008. Linux støtter en rekke filsystemer, med eller uten RAID ("fakeraid", software raid og hardware raid). Mine spørsmål er derfor høyst relevante. Jeg er dog ikke uenig i å fyre opp en live-distro for å sjekke, men dette hjelper ikke dersom diskene har vært satt opp i raid 0 (med mindre begge diskene er tilkoblet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...