Gå til innhold

Krigsskolen inegniørutdanning

Anbefalte innlegg

Hei jeg går første året mitt på VGS nå på en linje som heter TAF det er en linje som gir deg Fysikk 1 og R2 matte og som er en skole som er for folk som har lyst til å jobbe som ingeniører.

Det jeg lurte på er at hvis jeg tar den 4 årige utdannelsen ved krigsskolen som KS - ingeniør hva vil jeg da kunne jobbe som?

Kunne tenkt meg å dra til utlandet og holde på ute i felten ved frontlinjene hvis du skjønner hva jeg mener?Hørte om stormingeniører men de trenger jo ikke fysikk 1 og R2 matte så den utdannelsen jeg holder på med nå ville jo da vært forgjeves.

Vil ikke være for høyt utdannet og komme på et kontor det hadde vært for kjedelig for meg.

Så hva slags jobber kan jeg vente meg hvis jeg gjennomfører den utdannelsen og søker meg til utlandet som ks ingeniør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå kunne eg fortalt en del, men det har sikkert skjedd en del siden eg kom inn på opptaket og mye er nok glemt. eg gikk forøvrig på vanlig bygg ing. skole før eg vurderte KS.

det skal sies at eg ombestemte meg i siste liten på krigsskolen, vil si eg startet aldri der, men eg fikk mye informasjon og leste mye om det på nettet. du finner det allermeste om desse opptakene og kravene for å bli vurdert som søker på militæret sine hjemme sider.

etter det eg husker tilbake så sa sjefen for opptak av nye rekrutter at man måtte inn å avlegge en matteprøve++ for å komme videre inn på opptak. man måtte ivertfall da ha generell studiekompetanse, samtidig under enkelte retningslinjer ha 3mx og minst 2 fy.. vet ikke hva den matten heter i dag.

de hadde akkurat startet 4 årig kurs som omfatter befalskole slik at de som ikke tok befalsutdanning i forsvaret skulle kunne ta kurset vedhjelp av ett år ekstra.

sånn eg forstår deg er det muligens noe innen oprativ du har interresse av.

men uansett om du har fysikk og matte nå så er det aldri! bortkastet. selv om du vil være ute i felten så må du gjennom alle fagene på KS uansett og det inkluderer mer matte og fysikk.

eg har en broder som gikk oprativ på sjøkrigsskolen og så har eg noen bekjente som går på hærens krigsskole. begge skolene er kjempe! errer det eg har fått med meg. vel verdt om du ønsker deg fart og spenning sammen med studien.

men om det er at du har lyst å være nede i "høgget" så er det mangen andre muligheter som har utenlandstjenester.

beste er vel å gå inn på forsvaret.no og få tilsendt informasjon om ønsket aktivitet, kan også ringe direkte og høre med hva som passer deg best.

Lenke til kommentar

du får en valgmulighet for hva du vil drive med der nede. men tar du KS så er det for å bli befal og styre en enhet eller flere. noe papirarbeid kommer man aldri unna. alltid lister og kontrollrapporter og den vanlige mølla. men alt kommer til hva du vil. vil du ned i "krigen" så må man inn på selkesjon for å få lov til å reise ned.

eg ble etter flere år plutslig kallt inn i HV innsatssyrke som jeger. nå er det 2 fra laget mitt som er der nede som sikring av base. det er mye forskjellige "stillinger man kan søke seg på. trenger absolutt ikke KS. man velger KS for å få seg en utdanning og med det målet å lede og styre andre, da vil du ha en del papirer å bla gjennom. bare å sette seg ned å pugge UD2-1^^ forsvarets bibel som forteller deg når du kan gå på do og hvordan man skal kontrollert tryne på en sykkel.

er du fitt for fight, liker å trene og presse grenser, hvorfor ikke satse på noe innen fsk? noen fra mjk som valgte etter noen år i tjeneste og gå over på KS.

direkte hva du gjør der nede kan eg ikkje si så mye om grunnet andre regler, men mange muligheter.

anbefaler deg som sagt å få tilsendt informasjon om det som du syns virker interessant og ta en telefon til kontaktperson for å få visse ting utdypet.

KS ingeniør er mye innenfor operativ og tekniske delen. har noen gamle mapper det står en del om det. men vil ta tid å grave frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...