Gå til innhold

Spm ang befalsskolen


Anbefalte innlegg

Halloen! Har kommet inn på opptak til hærens befalsskole alle linjer, i juni. Dermed kommer det noen spørsmål:

 

-Er veldig åpen for alle plasser, så derfor lurer jeg på hvor det anbefales å tjenestegjøre som befal hvis jeg kommer inn. Gjerne en plass med bra "base", hvor det er ting å gjøre på ettermiddagene og helgene hvis jeg har fri :)

 

-Hadde lfs' befalsskole på 2. valg. Hvis jeg ikke kommer inn på hærens linje, er det da mulig å komme inn på lfs'? Hvis det er færre søkere osv på den linjen? :)

 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med å kommet et stykke nærmere!

 

-Er veldig åpen for alle plasser, så derfor lurer jeg på hvor det anbefales å tjenestegjøre som befal hvis jeg kommer inn. Gjerne en plass med bra "base", hvor det er ting å gjøre på ettermiddagene og helgene hvis jeg har fri

 

Tror du bør fokusere på hva du kunne tenke deg å gjøret. Ikke tenk så mye på hva basen inneholder. Det suger mer å drive med noe du ikke liker, enn å være plassert på en base hvor det ikke skjer så mye. Samholdet vil hjelpe deg med å få tiden til å fly.

 

-Hadde lfs' befalsskole på 2. valg. Hvis jeg ikke kommer inn på hærens linje, er det da mulig å komme inn på lfs'? Hvis det er færre søkere osv på den linjen?

 

Litt usikker. Både hæren og luft har tatt inn flere folk enn hva de trenger som har skolene på første pri. Og på FOS så har de forskjellige linjene/skolene egne puljer. Så tror ikke det vil være mulig.

Ettersom skolene selekterer selv.

At du får muligheten til å sette opp ønsker. Er for at det skal være lettere for forsvaret å fylle alle linjene.

 

(har selv fått vite at jeg har kommet inn på opptak til luftforsvaret operativt)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Nice! Hadde den linja på 2. valg, og er ganske usikker på hvor jeg egentlig vil av de to ;) Men i all hovedsak synes jeg garden ser ganske interessant ut. Jeg har dog fått inntrykk av at det ikke er mye "jeger-tjeneste", noen som kan av-/bekrefte det? Eller står man stiv som en stokk utenfor slottet 24/7?

Lenke til kommentar

Nice! Hadde den linja på 2. valg, og er ganske usikker på hvor jeg egentlig vil av de to ;) Men i all hovedsak synes jeg garden ser ganske interessant ut. Jeg har dog fått inntrykk av at det ikke er mye "jeger-tjeneste", noen som kan av-/bekrefte det? Eller står man stiv som en stokk utenfor slottet 24/7?

 

Kan på en måte avbekrefte det. Garden har er en jegertropp i hver av infanterikompaniene (totalt 3). Har hatt kompiser som har vært der. Som har sagt at det var mange feltdøgn og mye infanteritjeneste. Så hvis du klarer å bli befal der, så er det absolutt håp om å få "jeger tjeneste".

Men hvor lett det er å bli befal der, kan jeg ikke svare på. Er vel forsvarets behov som styrer. Men vil tro at store deler havner på infanteri troppene (vakt og sikring etc).

 

Garden legger opp utdanningen slik:

Befalsutdanningen bruker 90 % av tiden til å utdanne lagførere for geværlag. Dette innebærer mye utdanning innen våpen og stridsteknikk på lag og troppsnivå. Denne delen av tjenesten er fysisk krevende. 10 % går med til forberedelser mot det operative vakt- og sikringsoppdraget Garden til enhvertid løser. Dette medfører noe trening opp imot vakt og parade, men denne kunnskapen opparbeides primært når man kommer ut til avdelingene sine.

(hentet fra forsvarets sider)

 

Og det er jo tross alt 12 måneder du skal drive med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du stiller på opptak til HBS (Hærens Befalskole) stiller du på opptak til den linjen du har søkt, og ingen andre. Du vil ikke få muligheten til å prøve deg på ditt andrevalg om du ikke kommer inn på førstevalget ditt da det er verken tid eller anledning til å gjøre dette. Husk at flesteparten av disse opptakene foregår samtidig med hverandre. Jeg vil også bare påpeke at om du ikke består kravene som blir stilt ved HBS så vil du heller ikke klare kravene som vil bli stilt ved HVBS, SBS / UBHH, LBS, da disse linjene følger samme modellen under seleksjonsprosessen, kanskje med unntak av UBHH som har et tidagers opptak istedenfor fem og kjører det samme opplegget som de som skal på opptak til gjennomgående sjøkrigsskole.

 

Du må forberede deg på akkurat det samme når det kommer til opptak innenfor de forskjellige våpengrenene når det kommer til opptak, og det er først når man kommer til selve utdanningen og tjenesten at forskjellene vil begynne å vise seg.

 

Angående hvor du skal søke etter eventuell fullført kurs / skole så vet du vel egentlig det best selv. Det er heller ikke slik at du kan velge hvilken linje du vil gå med mindre du går linjebestemt befalsutdannelse, men det vil derimot bli kamp om plassene der kullets beste elever og nedover vil få velge sine tjenestesteder før de mindre 'dekorerte' gjør det. Dette blir gjort gjennom en søknadsprosess mot slutten av kurset / skolen.

 

Lykke til med opptaket.

Lenke til kommentar

Hmm. Ut i fra hva jeg har hørt er det ofte sånn at HBS har flest søkere, og at kandidater som er kvalifiserte for å gå den linjen ikke blir tilbudt plass. Disse kandidatene kan få tilbud om å ta utdanningen hos LBS? Det er jo felles opptak med LBS på Kjevik, er det ikke? Er litt usikker, men dette er hva jeg har fått hørt.

Lenke til kommentar

Både LBS, SBS og HBS er populære. Og det vil være flere kandidater som er kvalifisert, som ikke kommer inn. Mest pga at det er noen som er bedre enn de.

 

Jeg trodde først det ikke var mulig. Fordi alle skolene har mer enn nok søkere. Men en kompis av meg snakket med noen fra FOS (han har kommet på andre valget sitt, og vil helst på første). De sa at det var bare å møte opp. Mye kan skje på 2 uker sa de. Virket som de er vant med at folk ikke møter opp eller at det er flere som ikke gjør det bra nok. Sa kompisen min fikk beskjed om at det var mulig å rykke opp til første valget sitt, så da ser jeg for meg at det også er mulig å rykke ned til andre valget. Men jeg tror det har litt med flaks å gjøre. Du skal være heldig hvis du ikke klarer å komme inn på HBS, men får plass på LBS. Mange forskjellige ting som må passe sammen. Men det er mulig utifra det FOS sier.

 

Men du kan jo spørre de på deres facebook side ? De pleier å svare veldig fort og veldig bra. Så da vil du helt klart finne ut av det fortere. Enn at vi driver å gjetter ;)

 

Har du blitt oppringt fra FOS forresten?

Lenke til kommentar

Jeg har søkt ja. Har kommet inn på LBSK. Var første valget mitt, eller retter sagt det eneste valget mitt. Men har ikke sendt inn bekreftelse på at jeg kommer enda.

 

Bare lurer. Ble selv oppringt for ca en uke siden, av Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Lurte på om jeg hadde noen spørsmål angående FOS, om jeg hadde de fysiske minstekravene under kontroll og om jeg visste hva jeg gikk til (svarte ja, at jeg hadde en liten anelse. Ettersom jeg har vært i førstegangstjeneste).

Syntes det var rart at de i det hele tatt ringte. Og synes det er enda merkeligere nå hvis ikke alle blir ringt :/

Lenke til kommentar

Mulig du har huket av ja på et skjema på at du vil bli oppringt? Husker jeg ble oppringt av noen fra vpv etter vgs, og jeg mener jeg da hadde sagt at jeg var interessert i å bli oppringt for å få svar på en del spm osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Halloen! Har kommet inn på opptak til hærens befalsskole alle linjer, i juni. Dermed kommer det noen spørsmål:

 

-Er veldig åpen for alle plasser, så derfor lurer jeg på hvor det anbefales å tjenestegjøre som befal hvis jeg kommer inn. Gjerne en plass med bra "base", hvor det er ting å gjøre på ettermiddagene og helgene hvis jeg har fri :)

 

-Hadde lfs' befalsskole på 2. valg. Hvis jeg ikke kommer inn på hærens linje, er det da mulig å komme inn på lfs'? Hvis det er færre søkere osv på den linjen? :)

 

Mvh Sindre

Spørs om du kommer deg gjennom opptaket, mange som ikke er sterke psykisk nok...
Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg at dersom du har søkt hæren havner du ikke på veldig sentraliserte baser med unntak av garden. Jeg syntes heller ikke fritidsaktivitene burde være avgjørende for hvor du ønsker deg hen, men tjenesten! Hvis du søker garden får du ikke på langt nær så god og operativ utdannelse som du gjør ved 2.bn. Merk at 2.Bn utdanner stormlagførerne til PBN også. Jeg kan ikke anbefale Skjold som tjenestested på bakgrunn av fritidstilbud, men 2.bn er det stedet der du vil få den beste utdannelsen og hvor du nesten garantert kommer opp på et høyere nivå enn ved garden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...