Gå til innhold

Bevaring av rase/kultur/religion? Rasisme?

Anbefalte innlegg

La meg først gjøre det klart, når jeg skriver "mange", så betyr det netopp "mange, men langt ifra alle". Anyway here it goes:

Mange innvandrere ønsker ikke å ha noe forhold med nordmenn, eller de har foreldre og familie som ikke ønsker at de skal ha noe forhold med etniske nordmenn. Det gjelder både gutter og jenter, men kanskje i større grad jenter av utenlandsk opprinnelse.

Det er nok ikke fordi de, eller foreldre ikke liker nordmenn, men antakeligvis fordi de ønsker å bevare kulturen, rasen/folket eller religionen sin slik den er.

Nå skal ikke jeg si noe om jeg mener dette er en moralsk riktig eller gal holdning.

Det jeg derimot skal si, er at hva om en nordmann hadde hatt de samme holdningene? "Nei, sønnen min, du kan ikke treffe utenlandske jenter. Vi må holde familien vår norsk og kristen vet du".

En far som sier noe sånt ville fått rasisme kortet med en gang, mens vi har langt mer aksept for at innvandrere har slike holdninger.

Er det riktig at vi skal stille strengere etiske regler for oss selv?

Hva skyldes denne forskjellen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En far som sier noe sånt ville fått rasisme kortet med en gang, mens vi har langt mer aksept for at innvandrere har slike holdninger.

Nja. Jeg er slett ikke sikker på om aksepten er større. Derimot er forventningene mindre. Vi tror de er sånn, og at det ikke er noe å gjøre med det.

Er det riktig at vi skal stille strengere etiske regler for oss selv?

Nei, det synes jeg ikke. Ikke mindre strenge heller.

Hva skyldes denne forskjellen?

At vi tror at vi nordmenn er så mye mer kulturelt framskredne enn den gjennomsnittlige innvandrer. Vi tror ikke vi kan stille samme krav til dem, og dermed slipper de unna med fordommer vi ikke tillater oss selv..

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Frem til cirka 1970 var Norge en sterkt homogen nasjon, men etterhvert fikk vi relativt stor arbeidsinnvandring fra Pakistan m.m. samtidig som vi fikk store mengder flyktninger fra Vietnamkrigen. I 1975 vedtok Stortinget en "innvandringsstopp", altså at Norge skulle nekte å ta imot flere arbeidsinnvandrere, begrunnet i hensynet til integrering av de som allerede var her og frykten for at hvis vi tok imot for mange arbeidsinnvandrere ville vi ikke kunne oppfylle våre forpliktelser iht Flyktningekonvensjonen på en kvalitativt god måte.

Det er altså ikke mer enn 40 år siden Norge i noe monn begynte å ta imot innvandrere. Men vi har da altså tilpasset oss hverdagen som et land der grensene er relativt åpne. 40 år er nesten en mannsalder (begrep brukt i historisk betydning).

Finnes det rasjonelt grunnlag for å opprettholde en slik forskjellig tankegang? Beror på hvem du spør. For min del, nei -- men alle mine kjærester har vært av samme etnisitet som meg (bleik nordvesteuropeer), og jeg kan nevne et tosifret antall medlemmer i min familie som vil ta opp spørsmålet dersom jeg skulle velge meg noen av en annen etnisitet. Så jeg er ikke nødvendigvis enig i premisset at vi er så mye "bedre" -- men den sosiale kontrollen hos oss er mer subtil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At vi tror at vi nordmenn er så mye mer kulturelt framskredne enn den gjennomsnittlige innvandrer. Vi tror ikke vi kan stille samme krav til dem, og dermed slipper de unna med fordommer vi ikke tillater oss selv..

Her er du nok inne på noe ja :)

Det samme gjelder kanskje delevis for vår større aksept for kallenavn som "potet"(ofte brukt om nordmenn) fremfor f.eks "sotrør", eller kanskje en bedre sammenlikning: "mokkamann" som vi har friskt i minne, hehe

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Frem til cirka 1970 var Norge en sterkt homogen nasjon, men etterhvert fikk vi relativt stor arbeidsinnvandring fra Pakistan m.m. samtidig som vi fikk store mengder flyktninger fra Vietnamkrigen. I 1975 vedtok Stortinget en "innvandringsstopp", altså at Norge skulle nekte å ta imot flere arbeidsinnvandrere, begrunnet i hensynet til integrering av de som allerede var her og frykten for at hvis vi tok imot for mange arbeidsinnvandrere ville vi ikke kunne oppfylle våre forpliktelser iht Flyktningekonvensjonen på en kvalitativt god måte.

Det er altså ikke mer enn 40 år siden Norge i noe monn begynte å ta imot innvandrere. Men vi har da altså tilpasset oss hverdagen som et land der grensene er relativt åpne. 40 år er nesten en mannsalder (begrep brukt i historisk betydning).

Finnes det rasjonelt grunnlag for å opprettholde en slik forskjellig tankegang? Beror på hvem du spør. For min del, nei -- men alle mine kjærester har vært av samme etnisitet som meg (bleik nordvesteuropeer), og jeg kan nevne et tosifret antall medlemmer i min familie som vil ta opp spørsmålet dersom jeg skulle velge meg noen av en annen etnisitet. Så jeg er ikke nødvendigvis enig i premisset at vi er så mye "bedre" -- men den sosiale kontrollen hos oss er mer subtil.

Absolutt, slike holdninger i beste live i norske familier også. Men vår aksept for dem er mindre, noe som kanskje også fører til at de blir mer subtile, som du sier

Lenke til kommentar

Det samme gjelder kanskje delevis for vår større aksept for kallenavn som "potet"(ofte brukt om nordmenn) fremfor f.eks "sotrør", eller kanskje en bedre sammenlikning: "mokkamann" som vi har friskt i minne, hehe

Ja. Jeg mener vi ville gjøre både dem og oss en tjeneste om vi forventet at voksne mennesker tålte såpass, uansett etnisitet. Jeg ser ikke poenget med kulturelle knebeskyttere, ingen dør av et verbalt skrubbsår.

Geir :)

Lenke til kommentar

Dette du beskriver er vel strengt tatt temmelig naturlig, trådstarter. Veldig mye tyder på at det er dypt forankret i menneskets natur med en viss preferanse for de menneskene som vi er nærmere beslektet med, og ligner mer på. En slags naturlig etnosentrisme (dette er ikke det samme som "rasisme" i betydningen "hat" mot andre basert på etnisk eller rasemessig tilhørighet, men altså en naturlig preferanse).

Det har vært registrert i flere undersøkelser at individer viser en (ofte underbevisst) preferanse for andre individer som står fenotypisk sett nærmere en selv - dette gjelder hvite såvel som mennesker med opphav i andre verdensdeler.

Uansett hvor mye politisk korrekt utdanning og skolering individene påtvinges, er det usannsynlig at dette noengang vil forsvinne helt.

Endret av Wyrd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette du beskriver er vel strengt tatt temmelig naturlig, trådstarter. Veldig mye tyder på at det er dypt forankret i menneskets natur med en viss preferanse for de menneskene som vi er nærmere beslektet med, og ligner mer på. En slags naturlig etnosentrisme (dette er ikke det samme som "rasisme" i betydningen "hat" mot andre basert på etnisk eller rasemessig tilhørighet, men altså en naturlig preferanse).

Det har vært registrert i flere undersøkelser at individer viser en (ofte underbevisst) preferanse for andre individer som står fenotypisk sett nærmere en selv - dette gjelder hvite såvel som mennesker med opphav i andre verdensdeler.

Uansett hvor mye politisk korrekt utdanning og skolering individene påtvinges, er det usannsynlig at dette noengang vil forsvinne helt.

Tja, veldig mange jenter som liker "eksotiske" menn.

Det passer ikke helt inn i teorien din

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Tja, veldig mange jenter som liker "eksotiske" menn.

Det passer ikke helt inn i teorien din

Jada, det er en del jenter som liker negroide menn, gutter som liker øst-asiatiske kvinner/jenter o.l.

Dette endrer ikke på det faktum at majoriteten av hvite/europeiske mennesker velger partnere som er nærmere beslektet med dem selv fenotypisk/rasemessig sett, også steder hvor det finnes et stort marked for ulike raser og etniske grupper. (Noen liker å mase om hvor mye "vakrere" individer av blandingsrase, eller t.o.m. ikke-europeisk opphav er, men samtidig kan man se på den massivt dominerende stillingen hvite kvinner har i mannfolkblader, kvinneblader osv.)

Like barn leker best. Massiv indoktrinering kan påvirke dette til en viss grad, men det er et faktum som er vanskelig, kanskje umulig, å utrydde.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan bevare din kultur så mye du bare vil. Det blir diskriminering om vi ikke skal slippe inn innvandrere fordi de har en annen kultur enn oss.

Bevaring av kultur ≠ Norge for nordmenn

Det er ingen som frarøver kulturen våres, den forsvinner av seg selv, slik som amerikanerne har gjort lenge før disse "skumle" muslimene kom.

Lenke til kommentar

Du kan bevare din kultur så mye du bare vil. Det blir diskriminering om vi ikke skal slippe inn innvandrere fordi de har en annen kultur enn oss.

Det er ingen som frarøver kulturen våres, den forsvinner av seg selv, slik som amerikanerne har gjort lenge før disse "skumle" muslimene kom.

Ja, en nasjon drepes innenfra. Dette har vært et velkjent faktum ganske lenge. Et folks og en kulturs farligste fiender er å finne i og blant oss selv. Korrupsjon, forfall, dekadense, degenerering, forfall i standarder og prinsipper. The list goes on...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvem du sikter til med "du" her, men ingen her som snakker om "skumle muslimer", og så vidt jeg vet heller ingen som har tatt til orde for at de frarøver oss vår kultur.

Og den eneste som har snakket i retning av at det er riktig å bevare kulturen er Wyrd.

Men det er som du sier, kulturen vår forsvinner på grunn av at vi tillater det.

Vi går mot en verden der alle er av blandet opphav, alle er ateister, snakker engelsk, hører på justin bieber, drikker cola og har på puma klær :)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Ja, en nasjon drepes innenfra. Dette har vært et velkjent faktum ganske lenge. Et folks og en kulturs farligste fiender er å finne i og blant oss selv. Korrupsjon, forfall, dekadense, degenerering, forfall i standarder og prinsipper. The list goes on...

Drepes? Du leker med ord her. Hva er egentlig en nasjon for deg? Ingenting du gjør daglig kan kalles norsk, alt du eier i heimen din er et resultat av disse nasjonale mordene som du snakker om.

Norge er en politisk og økonomisk grense, ikke en kulturell grense. Ser du noen vikinger? Hallingdans? Geitost? Hva i all verden er det du vil bevare? Rase? Hvilken rase? Jeg er etnisk norsk, men har nære slektninger rundt i hele verden. Er jeg norsk?

Vet ikke hvem du sikter til med "du" her, men ingen her som snakker om "skumle muslimer", og så vidt jeg vet heller ingen som har tatt til orde for at de frarøver oss vår kultur.

Og den eneste som har snakket i retning av at det er riktig å bevare kulturen er Wyrd.

Men det er som du sier, kulturen vår forsvinner på grunn av at vi tillater det.

Vi går mot en verden der alle er av blandet opphav, alle er ateister, og alle hører på justin bieber, drikker cola og har på puma klær :)

Ahh! Så det er muslimer vi snakker om ja. Alle andre land skal få lov til å forpeste Norge, men det kommer ikke på tale om vi skal ha noe fra midtøsten! Jeg vil si at dette er en temmelig diskriminerendes innstilling, fordi du ikke lenger snakker om å bevare den norske kulturen, men er livredd for at Norge skal bli multikulturelt spesifikt av muslimer.

Jeg synes ikke Justin Bieber er noe særlig mer norsk enn Koranen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det er ingen som frarøver kulturen våres, den

forsvinner av seg selv, slik som amerikanerne har gjort lenge før disse "skumle" muslimene kom.

As long as different cultures communicate with each other they will change each other. To the degree that different cultures liveand communicate so become they more alike, but best of all they understand each other

Isolation, as wyrd desires never leads to better understanding and tolerance of others. It asserts irreconcilable differences, supposes eternal conflict, promotes ignorance and racism and condemns us all to our genetic destinies.

Worst of all it teaches our children that change is not really possible nor desirable. Luckily very little science supports this thesis and the success some multicultural nations have achieved contradicts these ideas

Lenke til kommentar

Isolation, as wyrd desires never leads to better understanding and tolerance of others. It asserts irreconcilable differences, supposes eternal conflict, promotes ignorance and racism and condemns us all to our genetic destinies.

No, I've never advocated "isolation", unless by that you are referring to policies with the intent of cancelling the on-going process of alien mass-immigration to the European nations and the general "multicultural" madness which are making the future of our children, descendants and people less certain, harmonic and safe. Postmodern political correctness and multicultural/multiethnic mania in European societies have to this date been a failed project, although some people obviously don't want to realize this, and hold on to their fanatical ideological convictions and policies, refusing to change the course no matter how many social facts that signal the necessity of this. I'm a pluralist defender of ethnic and cultural uniqueness, and the right of all peoples to have their own destiny and their own sense of belonging. In not many years, the demographic majority of the Norwegian capital city of Oslo will be of foreign ethnic, cultural and geographic origin. The multicultural project of our ruling elites have already alienated ethnic Norwegians in many parts of the city, but this is probably not enough; the work will have to continue, maybe until we can't even talk about anything such as ethnic Norwegians anymore. As was said by the Norwegian academic Thomas Hylland Eriksen: "The last white spot is remaining. We shall deconstruct the majority, and do it thoroughly, so that it never could be called a majority again".

To achieve understanding and tolerance of other people, it is no good idea to go for politics that in the end will make the ethnic and cultural majority feel threatened in many different ways - this breeds conflict, no matter what starry-eyed multiculturalist-liberals think the reality is supposed to be like. A "tolerance" that essentially is based on the assumption that all people are alike, equal and fundamentally the same, will never put an end to "racism" and conflict. Because it is a lie.

Politics with a greater focus on the interests and well-being of Europes indigenous populations (which in a way could be compared with modern Japan, which comes somewhat closer to responsible demographic politics in this regard), would in no way be the same as total isolation or rejection of all new ideas and innovations. The modern mass-immigration of non-European peoples greatly from Africa, the Middle East and Asia can not even be compared to this, and is something else entirely (unless Islam represents all this new stuff you want to take root in our societies, of course, which anyhow could be done without great numbers of people coming over to live in our territories).

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Japan is extremely racist due touts isolation. This racist attitude and sense of uniqueness if culture allowed it to committ som of the worse atrocities in WWII ask thhe Chinese

All cultures are not alike or equal but all people have the ability to adapt and live in harmony no matter what their ethnicity with each other Happy adopted children of all ethnicities can be found in western culture. The question is about how best to integrate diverse cultures not whether their genes make it impossible. I live and work in a well functioning vibrant multicultural town, I know it can work, regardless of their genes

Lenke til kommentar

Japan is extremely racist due touts isolation.

You say that the Japanese are "racist". Please define "racism", and tell me how the present-day Japanese attitude to other peoples and cultures is a problem, as long as this is not combined with extreme expansionist politics.

This racist attitude and sense of uniqueness if culture allowed it to committ som of the worse atrocities in WWII ask thhe Chinese

Oh yeah, then I guess Dalai Lama is an evil, hateful nazi-racist who wants to commit genocide because he's advocating Tibetan cultural and ethnic survival.

All cultures are not alike or equal but all people have the ability to adapt and live in harmony no matter what their ethnicity with each other Happy adopted children of all ethnicities can be found in western culture. The question is about how best to integrate diverse cultures not whether their genes make it impossible. I live and work in a well functioning vibrant multicultural town, I know it can work, regardless of their genes

I think I now understand what you yearn for. This is really all about the deconstruction of genuine cultural and ethnic differences, to achieve this one-world global paradise where everyone live happily as one? If this means reducing all ethnic and cultural differences to a uniform gray mass, then this is actually the very opposite of encouraging and respecting differences and a colourful global diversity. In fact, your postmodern multiculturalism only coincides too well with the spread of global American-style capitalism and mass consumer-society, and have so far only resulted in social alienation, and in Europe's case, unsafe urban areas, more cultural nihilism (the true nature of modern multiculturalism) and a long-term threat to the majority-position of the European ethnic groups. Soft genocide, is what I call this.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...