Gå til innhold

Flekk på alle bilder (ikke noe på linsa)

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at alle bildene jeg tar med mitt 450D har en flekk på samme plass. Denne flekken endrer "fokus" og størrelse avhengig av hvor mye jeg zoomer. Har prøvd med to foskjellige linser og flekken er der fremdeles.

Hvor er det mest trolig at problemet ligger og hvordan renser/fikser man det. evt. hvor mye koster det å få en fotobutikk til å rense et kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt sikkert støv på selve bildebrikken - regner med at den blir tydeligere jo høyere blendertall du bruker?

Hvis kameraet har innebygget sensorrenseprogram er det kanskje lurt i første omgang å prøve det noen ganger for å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Prøv også med en blåsebelg før du gjør noe mer. Ellers så har jeg brukt dette rensesettet med bra resultat, er ikke så skummelt og farlig som en skulle tro.

Ta et "uskarpt" (bruk manuell fokus) bilde mot noe lyst, f.eks himmelen og bruk liten blender f/29 eller noe, spørs om du ikke får litt sjokk da....

Lenke til kommentar

Så lenge flekken befinner seg på bildene, så er det støv på sensoren (som andre også nevner her).

Bruk en blåsebelg eller evt. trykkluft på boks mens du holder åpningen nedover. Ikke berør sensoren (eller glasset forran) før det er absolutt nødvendig. I 90 % av tillfellene holder det med en blåsebelg :)

Lenke til kommentar

Tok ufokuserte bilder mde f/29 og fikk se støvet tydelig. Prøvde med blåsepumpe, men det hjalp ikke. Tror jeg tar en tur innom den lokale fotobutikken for å se om de har noe bedre blåseinstrument evt. kjøper jeg en bedre pumpe (den jeg har var ikke særlig god). Funket forøvrig heller ikke med sensorrensingsfunksjonen på kameraet.

Lenke til kommentar

Ville definitivt ikke brukt trykkluft på boks. Du risikerer for høyt lufttrykk, og du risikerer at det er fuktighet eller annen drit i lufta i boksen.

Og ikke bare det, man får kondensproblemer, kjøleeffekten kan påvirke limet i de forskjellige filtrene som er foran sensoren* og all støv som er inne i selve kameraet fyker omkring.

*temperaturforskjellene kan gjøre at enkelte filterlag kryper mens de som fortsatt holder jevn temperatur ikke påvirkes med muligheter for at filterlagene løsner.

Trykkluft på boks er ikke det farligste og bruke ved å holde kameraet opp/ned og boksen en viss avstand unna kamerahuset, ville ikke brukt et forlengelse-rør på dysa og bruke tykkluft helt inntil sensoren. Bare ikke bruk trykkluft fra en kompressor, det blir omtrent som og sandblåse sensoren hvis kompressoren ikke innehar en medisinske spesifikasjoner angående størrelsen på partikler.

Til Trådstarteren, hvis du ikke føler deg komfortabel ved å gjøre en våtrens av sensoren selv så anbefaler jeg og levere det inn til rens til en seriøs forhandler.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...