Gå til innhold

USA - foregangsland når det kommer til demokrati?

Anbefalte innlegg

Lovforslag er også lover, de blir bare ikke godkjent. Men utallige udemokratiske lover er blitt godkjent. Bare se på http://www.openleft.com/diary/14505/congress-rarely-passes-unpopular-laws

Men hvis du ser på SOPA vil du se at den ville blitt godkjent hvis ikke folket hadde reist seg. Den var på vei til å seile gjennom med GOD margin. Du kan gjerne si at SOPA er et eksempel på demokratisk prosess ved at folket slo ned loven, og det er korrekt, men hvis landet var demokratisk som du sier, ville den aldri kommet gjennom komiteen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lovforslag er også lover, de blir bare ikke godkjent. Men utallige udemokratiske lover er blitt godkjent.

Tre tvilsomme eksempler er utallige? Slike eksempler finnes i andre europeiske land ogsaa

Men hvis du ser på SOPA vil du se at den ville blitt godkjent hvis ikke folket hadde reist seg. Den var på vei til å seile gjennom med GOD margin. Du kan gjerne si at SOPA er et eksempel på demokratisk prosess ved at folket slo ned loven, og det er korrekt, men hvis landet var demokratisk som du sier, ville den aldri kommet gjennom komiteen.

Det hender at politiker ikke vet hvor stor motstand er för saken blir velkjent og publikum reagerer. Så snart de vet at de tar en stor risiko så stanser de. Det hender også at en lov kan bli populær i en region men ikke andre. Det er ikke udemokratisk å foreslå lover som flertallet ikke stötter, i et fungerende demokrati så er jobben for politikker å forandrer meninger gjennom offentlig debatt. Nesten ingenting ville forandre seg hvis politikkerne bare leste meningsmålene för de foreslo lover, det er gjennom debatt at demokratiet lever og gode politiker leder.

Lenke til kommentar

jjkoggan,

Vet du at det finnes mektige lobbyorganisasjoner i USA, som American Legislative Exchange Counsil, som på egenhånd utarbeider lovforslag som de overleverer til lovgivere - hvorpå lovgiveren presenterer lovforslaget som sitt eget, uten å engang har lest gjennom det? Vi vet dette på grunn av tilfeller som dette:

Oops: Florida Republican Forgets To Remove ALEC Mission Statement From Boilerplate Anti-Tax Bill

In November, Florida state Rep. Rachel Burgin ® introduced a resolution (PDF here) that would officially call on the federal government to reduce corporate taxes, but she apparently forgot to remove ALEC’s mission statement from the top of the bill, which she seems to have copied word-for-word from ALEC’s model bill

Som Shruggie skriver, er det vanlig at politikere som tjener lobbyorganisasjoner får godt betalte lobbyistjobber "konsulentjobber" når de slutter som politikere. Dette er grov korrupsjon på samme måte som direkte pengegaver, men det blir sett på som "greit" fordi "that's the way DC works".

Endret av Spenol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er visst vi som ligger bak i demokrati!

Not quite, just behind when it comes to individual rights.

Dette må du nesten begrunne. Hvordan ligger Norge etter USA når det gjelder individets rettigheter?

Jeg tror personen siktet til videoen jeg linket, som var ment som morsomthet, hvorav en reporter poengterer ut at "norge nok ikke er et demokrati, da politimennene ikke alle bærer våpen engang"

Selv om individual rights da ikke har noe med hva politiet bærer, men heller om sivile hadde bært d, så tror jeg han siktet til dette :9

Lenke til kommentar

Er det demokratisk at politikerne får betalt av firmaer, skrevet loven av firmaer, og får godt betalte jobber i firmaet etter at de er ferdig?

Jeg er for store endringer til lobby virksomheter likevel kan man ikke si at industri lobbyister er mektigere enn stemmerne, ellers ville det bli lett å finne godkjente upopulær lover. En må ikke glemme også at de mektigste lobbyister er ikke industri lobbyister men borgerlige grupper som har både penger og enda viktigere-stemmer. NRA, AARP og tea party har mye større innflytelse

Det du peker på gjelder ikke bare USA men flere europeiske land som Tyskland. Intersannt at jeg har aldri lest noe om hvor udemokratiske Tyskland er i disse fora .... Herr Schrøder jobber nå for...

Lenke til kommentar

Dette må du nesten begrunne. Hvordan ligger Norge etter USA når det gjelder individets rettigheter?

Individual right to bear arms and the right to keep the fruits of your labor for example. The welfare state focuses more on society as a whole, not the individual.

Ron Paul would consider Norway a living hell

Lenke til kommentar

Individual right to bear arms and the right to keep the fruits of your labor for example. The welfare state focuses more on society as a whole, not the individual.

Ron Paul would consider Norway a living hell

Dette var litt tynt. Jeg anser det ikke som noen stor krenkelse av mine rettigheter at jeg ikke har lov til å bære skytevåpen på åpen gate. Vi har rett til å eie og bruke våpen, men kun på legitime bruksområder som sportsskyting og jakt. Er det ikke på samme måte en krenkelse av amerikaneres rettigheter at dere ikke har rett til å bære Bazooka eller helautomatiske våpen?

Dere har heller ikke rett til å beholde "the fruits of your labor" - dere betaler også inntektsskatt og kapitalskatt, bare mindre enn oss.

Jeg aner ikke hvorfor du drar inn Ron Paul. I mine øyne er han en farlig politiker som ville ødelagt det amerikanske samfunnet om han ble president. Han er også en løgner og en sell-out som støtter establishment republicans som Mitt Romney, til tross for at han fremstiller seg som prinsippfast og idealistisk. Hans våpenhvile med Romney, og det faktum at hans sønn Rand Paul nettopp har uttrykt støtte til samme kandidat, har til og med fått galningen Alex Jones til å hisse seg opp (eller late som han hisser seg opp - egentlig er han vel bare en entertainer som skremmer folk for penger). Forhåpentligvis går det ikke lenge før ivrige "Paul bots" forlater det synkende skipet.

Lenke til kommentar

Er det demokratisk at politikerne får betalt av firmaer, skrevet loven av firmaer, og får godt betalte jobber i firmaet etter at de er ferdig?

Jeg er for store endringer til lobby virksomheter likevel kan man ikke si at industri lobbyister er mektigere enn stemmerne, ellers ville det bli lett å finne godkjente upopulær lover. En må ikke glemme også at de mektigste lobbyister er ikke industri lobbyister men borgerlige grupper som har både penger og enda viktigere-stemmer. NRA, AARP og tea party har mye større innflytelse

Det du peker på gjelder ikke bare USA men flere europeiske land som Tyskland. Intersannt at jeg har aldri lest noe om hvor udemokratiske Tyskland er i disse fora .... Herr Schrøder jobber nå for...

Er NRA virkelig en borgerorganisasjon? Er det ikke bare en front group for våpenindustrien og Det republikanske partiet?

EDIT: Anbefaler denne artikkelen fra Mother Jones: Who Does the NRA Advocate For?

Ifølge artikkelen mottar NRA 5,7 millioner dollar bare fra våpenforhandleren MidwayUSA alene. Noe som er interessant med tanke på at NRA selv hevder de ikke har tilknytning til våpen- eller ammunisjonsindustrien.

Organisasjonen Violence Policy Center operer med mye høyere tall: http://www.vpc.org/s.../bloodmoney.pdf

EDIT2: Legger ved et utdrag fra rapporten til Violence Policy Center (denne informasjonen har de hentet fra NRA selv):

Among the NRA’s “corporate partners” acknowledged in the Ring of Freedom are 22 that manufacture firearms, including many of the best-known gunmakers: Arsenal, Inc.; Benelli; Beretta USA Corporation; Browning; Charles Daly (now out of business); DPMS Panther Arms; Doug Turnbull Restoration, Inc.; FNH USA; Glock, Inc.; H&R 1871, LLC; Investment Arms; Krieghoff International Inc.; Marlin Firearms; McMillan Group International; Nosler; ParaUSA; Remington Arms Co., Inc.; John Rigby & Co.; SIGARMS, Inc.; Smith & Wesson Corporation; Springfield Armory; and, Sturm, Ruger & Co., Inc.

Litt av en borgerorganisasjon dette. Skikkelig grass roots.

Endret av Spenol
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var litt tynt. Jeg anser det ikke som noen stor krenkelse av mine rettigheter at jeg ikke har lov til å bære skytevåpen på åpen gate. Vi har rett til å eie og bruke våpen, men kun på legitime bruksområder som sportsskyting og jakt. Er det ikke på samme måte en krenkelse av amerikaneres rettigheter at dere ikke har rett til å bære Bazooka eller helautomatiske våpen?

Some americans would disagree with you but I mostly agree with you.

Dere har heller ikke rett til å beholde "the fruits of your labor" - dere betaler også inntektsskatt og kapitalskatt, bare mindre enn oss.

I only said that the USA was ahead of Norway when it comes to respecting indvidual rights, not that we were perfect in that respect, nor did I say that I thought it was a good idea to think exactly like Ayn Rand. You just assumed so I guess. I do, however believe that the nordic welfare model would not work well in multicultural USA, it requires a level of trust and cooperation that simply doesn't exist. More focus on the individual is the better multicultural model, especialy with respect to immigration.

Jeg aner ikke hvorfor du drar inn Ron Paul. I mine øyne er han en farlig politiker som ville ødelagt det amerikanske samfunnet om han ble president. Han er også en løgner og en sell-out som støtter establishment republicans som Mitt Romney, til tross for at han fremstiller seg som prinsippfast og idealistisk. Hans våpenhvile med Romney, og det faktum at hans sønn Rand Paul nettopp har uttrykt støtte til samme kandidat, har til og med fått galningen Alex Jones til å hisse seg opp (eller late som han hisser seg opp - egentlig er han vel bare en entertainer som skremmer folk for penger). Forhåpentligvis går det ikke lenge før ivrige "Paul bots" forlater det synkende skipet.

Luckily few americans support Pauls ideology. I have met Rand Paul, however and he may be much more successful. He is well liked in nearby Kentucky. Otherwise, I mostly agree with you. If I were you I would avoid Alex Jones and rotate between CNN, FOx and MSNBC if you want to get the big picture. Focusing only on those that agree with you can lead to ignorance.

Lenke til kommentar

Er NRA virkelig en borgerorganisasjon? Er det ikke bare en front group for våpenindustrien og Det republikanske partiet?

EDIT: Anbefaler denne artikkelen fra Mother Jones: Who Does the NRA Advocate For?

Ifølge artikkelen mottar NRA 5,7 millioner dollar bare fra våpenforhandleren MidwayUSA alene. Noe som er interessant med tanke på at NRA selv hevder de ikke har tilknytning til våpen- eller ammunisjonsindustrien.

Organisasjonen Violence Policy Center operer med mye høyere tall: http://www.vpc.org/s.../bloodmoney.pdf

EDIT2: Legger ved et utdrag fra rapporten til Violence Policy Center (denne informasjonen har de hentet fra NRA selv):

Among the NRA’s “corporate partners” acknowledged in the Ring of Freedom are 22 that manufacture firearms, including many of the best-known gunmakers: Arsenal, Inc.; Benelli; Beretta USA Corporation; Browning; Charles Daly (now out of business); DPMS Panther Arms; Doug Turnbull Restoration, Inc.; FNH USA; Glock, Inc.; H&R 1871, LLC; Investment Arms; Krieghoff International Inc.; Marlin Firearms; McMillan Group International; Nosler; ParaUSA; Remington Arms Co., Inc.; John Rigby & Co.; SIGARMS, Inc.; Smith & Wesson Corporation; Springfield Armory; and, Sturm, Ruger & Co., Inc.

Litt av en borgerorganisasjon dette. Skikkelig grass roots.

Corporate donations amount to less than 15% of the NRA budget, so they have influence but the NRA is not a puppet with over 4 million members contributing more than 85% of the donations. It is the size and scale and activity of the members themselves that scare congressmen with their voting power more than their donations anyways, and yes it is grass roots voting and grass roots donations that dominate NRA activity.

Lenke til kommentar

Luckily few americans support Pauls ideology. I have met Rand Paul, however and he may be much more successful. He is well liked in nearby Kentucky. Otherwise, I mostly agree with you. If I were you I would avoid Alex Jones and rotate between CNN, FOx and MSNBC if you want to get the big picture. Focusing only on those that agree with you can lead to ignorance.

De få gangene jeg ser på Alex Jones er det for underholdningens skyld og intet annet. Jones er enten ravende gal, en kynisk entertainer som tjener penger på å skremme folk, eller en agent for myndighetene. Jeg heller mest mot kynisk entertainer.

Jeg er enig i at det kan være lurt å få nyhetene sine fra varierte kilder, men er skuffet over at du nevner Fox News Channel. Flere vitenskapelige undersøkelser utført av amerikanske universiteter har vist at Fox-seere er dårligere informert om aktuelle nyhetssaker enn personer som ikke ser på nyheter i det hele tatt. F.eks. denne studien utført av Fairleigh Dickinson University.: Study shows Fox News viewers less informed than those who watch no news

MSNBC kommer også dårlig ut i slike undersøkelser, men ikke like dårlig som Fox. Men til MSNBCs forsvar er de en ekte nyhetskanal, og ikke en 24-timers reklamekanal for et politisk parti.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg brukt BBC News, Al Jazeera og en av de amerikanske nettavisene. Nyhetsmediene i USA er litt... spesielle...

Tja, det finnes mange gode nyhetsmedier i USA, som McClatchy, PBS, Salon.com osv. MSNBC er heller ikke dårlig, til tross for at de har overvekt av liberale show hosts. Rachel Maddow Show er kanskje det beste og mest faktabaserte reportasjeprogrammet i verden - og det er i tillegg interessant å se på.

Lenke til kommentar

De få gangene jeg ser på Alex Jones er det for underholdningens skyld og intet annet. Jones er enten ravende gal, en kynisk entertainer som tjener penger på å skremme folk, eller en agent for myndighetene. Jeg heller mest mot kynisk entertainer.

Jeg er enig i at det kan være lurt å få nyhetene sine fra varierte kilder, men er skuffet over at du nevner Fox News Channel. Flere vitenskapelige undersøkelser utført av amerikanske universiteter har vist at Fox-seere er dårligere informert om aktuelle nyhetssaker enn personer som ikke ser på nyheter i det hele tatt. F.eks. denne studien utført av Fairleigh Dickinson University.: Study shows Fox News viewers less informed than those who watch no news

MSNBC kommer også dårlig ut i slike undersøkelser, men ikke like dårlig som Fox. Men til MSNBCs forsvar er de en ekte nyhetskanal, og ikke en 24-timers reklamekanal for et politisk parti.

I mention FOX not to get accurate news but to get a point of view if you want to understand the political side of the USA, what the conservatives are thinking at the time. THis is something there is little of in Norway, broad, raucous public debate over the television.

From Bruce Bawer , an american journalist living in Norway-

Yes, there’s much about the American news media that deserves criticism, from the vulgar personality journalism of Larry King and Diane Sawyer to the cultural polarization nourished by the many publishers and TV news producers who prefer sensation to substance. But to suggest that American journalism, taken as a whole, offers a narrower range of information and debate than its foreign counterparts is absurd. America’s major political magazines range from National Review and The Weekly Standard on the right to The Nation and Mother Jones on the left; its all-news networks, from conservative Fox to liberal CNN; its leading newspapers, from the New York Post and Washington Times to the New York Times and Washington Post. Scores of TV programs and radio call-in shows are devoted to fiery polemic by, or vigorous exchanges between, true believers at both ends of the political spectrum. Nothing remotely approaching this breadth of news and opinion is available in a country like Norway. Purportedly to strengthen journalistic diversity (which, in the ludicrous words of a recent prime minister, “is too important to be left up to the marketplace”), Norway’s social-democratic government actually subsidizes several of the country’s major newspapers (in addition to running two of its three broadcast channels and most of its radio); yet the Norwegian media are (guess what?) almost uniformly social-democratic—a fact reflected not only in their explicit editorial positions but also in the slant and selectivity of their international coverage.3 Reading the opinion pieces in Norwegian newspapers, one has the distinct impression that the professors and bureaucrats who write most of them view it as their paramount function not to introduce or debate fresh ideas but to remind the masses what they’re supposed to think. The same is true of most of the journalists, who routinely spin the news from the perspective of social-democratic orthodoxy, systematically omitting or misrepresenting any challenge to that orthodoxy—and almost invariably presenting the U.S. in a negative light. Most Norwegians are so accustomed to being presented with only one position on certain events and issues (such as the Iraq War) that they don’t even realize that there exists an intelligent alternative position.

http://www.hudsonreview.com/BawerSp04.html

Lenke til kommentar

jjkoggan,

Bruce Bawer er en norgeshater og en høyreradikal nutjob som ikke kan eller bør tas seriøst på noen måte. Han skapte for ikke lenge siden stor oppstandelse og forargelse i Norge med boken sin The New Quislings: How the International Left Used the Oslo Massacre to Silence Debate About Islam.

Jeg tror ikke du vil overbevise særlig mange nordmenn om liberal bias i norsk presse når du bruker Bruce Bawers "observasjoner" som argument.

Fra Wikipedia:

Far Right extremist Anders Behring Breivik, the perpetrator of the 2011 Norway attacks, cited Bawer's While Europe Slept in his manifesto.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Bawer

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

jjkoggan,

Bruce Bawer er en norgeshater og en høyreradikal nutjob som ikke kan eller bør tas seriøst på noen måte. Han skapte for ikke lenge siden stor oppstandelse og forargelse i Norge med boken sin The New Quislings: How the International Left Used the Oslo Massacre to Silence Debate About Islam.

Jeg tror ikke du vil overbevise særlig mange nordmenn om liberal bias i norsk presse når du bruker Bruce Bawers "observasjoner" som argument.

Fra Wikipedia:

Far Right extremist Anders Behring Breivik, the perpetrator of the 2011 Norway attacks, cited Bawer's While Europe Slept in his manifesto.

http://en.wikipedia....iki/Bruce_Bawer

Tilsammen får Ap og SV nesten 70 prosent av stemmene til journalistene.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/08/368278.html

Most Norwegians are so accustomed to being presented with only one position on certain events and issues (such as the Iraq War) that they don’t even realize that there exists an intelligent alternative position.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...