Gå til innhold

USA - foregangsland når det kommer til demokrati?

Anbefalte innlegg

Siste eksempler er jo Bradley Manning.

Og hvorfor er USA sitt demokrati dårlig? Designet. Det er designet for en tid hvor det er så langt mellom hver stater at majortetsstemme for hver stat ga mening, delegantene da mening da det var så langt i mellom, og partiblokkene ville ikke ha vært et så stort problem fordi det var så langt mellom hver stat. Det første problemet er at systemet ikke er reformert for å fikse denne designdefekten, men ironisk nok tok det veldig lang tid fra designet ble defekt til at ting gikk nedover. Som noen sier overfor, 60-tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fortsatt interessert i den politisk fenglings påstanden, spesielt med tanke på kommunistene, jeg fant ingen eksempler... gikk jeg glipp av dem? (er mest nysgjerrig, er ikke verdens mest opplyste på slikt, så kunne for all

del foregått uten at jeg visste om det, men jeg vil i så fall ha konkrete eksempler)

Det er helt falsk. Ytringsfrihet i USA er større enn i Norge og politiske debatt bredere. Nesten hvert valg er det en kommunist kandidat.

Lenke til kommentar

Med hvert eneste valg er det kun 2 kandidater som sitter med "potensiale" til å vinne. I Norge finnes det også alle slags minoritetspartier, men ingen av dem kan vinne pga tingenes tilstand. Og ytringsfriheten er vistnok "større", selv om det kun er det fordi man har lov til å drive med "hate speech".

Men la oss heller ikke glemme f.eks Abu Ghraid, fylt til randen med politiske fanger, eller andre torturleirer de driver. USA har mange politiske fanger.

Lenke til kommentar

Abu ghraid har vel ingenting med demokrati i USA å gjøre? dette ligger jo i iraq og jeg har ikke hørt om at de har shippet over politiske fanger dit...

om bradley manning: så hørte værtfall JEG at dette var pga mistanke om at han hadde levert materiale til wiki-leaks, dette gjør ham IKKE til en politisk fange desverre.

Fortsatt ute etter eksempler her jeg!

Lenke til kommentar

Han jobbet direkte for regjeringen? det kalles å lekke informasjon.

Det er det samme i næringslivet, om jeg jobber for en bedrift og lekker viktig informasjon, så er dette ulovlig.

Men om jeg er en journalist og oppdager det samme, da er dette lovlig.

Nå vet jeg ikke om det manning gjorde hadde vært lovlig for en journalist heller, det har jeg veldig lite informasjon om, men vi vet han jobbet for regjeringen.

Og om du mener disse reglene IKKE skulle vært der, ja da vet jeg ikke hvordan du mener statlig sikkerhetsorganisasjoner skal virke :)

Lenke til kommentar

Da er det underlig at dette høyteknologiserte landet er et av få land i verden som fortsatt sliter med å akspetere evolusjon og Darwinisme

At de ikke aksepterer den hedenske og totalt ulogiske evolusjonsteorien er nettopp et tegn på høyt nivå.

At det fins så mange underutviklede og mentalt syke og forvrrede ateister som tror på evolusjonsteorien er en medvirkende årsak til at både USA og Europa igjen er på vei tilbake til et steinaldernivå.

Lenke til kommentar

Da er det underlig at dette høyteknologiserte landet er et av få land i verden som fortsatt sliter med å akspetere evolusjon og Darwinisme

At de ikke aksepterer den hedenske og totalt ulogiske evolusjonsteorien er nettopp et tegn på høyt nivå.

At det fins så mange underutviklede og mentalt syke og forvrrede ateister som tror på evolusjonsteorien er en medvirkende årsak til at både USA og Europa igjen er på vei tilbake til et steinaldernivå.

Oi oi oi. Såpass, kompis.

Jeg vet ikke om du troller, men hvis du ikke gjør det: Folk som tror på vitenskapelige teorier, som er utøvd og resonnerende, er forvirrede og mentalt syke, mens de som aksepterer den to tusen år gamle profetien, som det ikke finnes et fnugg av beviser for, og som det ikke finnes grunn til å engang vurdere, er "teknologi på høyt nivå"?

Virkelig?

Du må virkelig utbrodere, om den diskusjon der skal bli noe greie på. Det er altfor mye som ikke stemmer med innlegget ditt.

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det samme i næringslivet, om jeg jobber for en bedrift og lekker viktig informasjon, så er dette ulovlig.

Nå vet jeg ikke om det manning gjorde hadde vært lovlig for en journalist heller, det har jeg veldig lite informasjon om, men vi vet han jobbet for regjeringen.

Og om du mener disse reglene IKKE skulle vært der, ja da vet jeg ikke hvordan du mener statlig sikkerhetsorganisasjoner skal virke :)

Din organisasjon begår en forbrytelse. Du melder fra til dine overordnede. Dine overordnede gjør ikke sin plikt, og fikser ikke noe.

Så hva gjør du? Være passiv mens du ser at folk blir svindlet eller dør av forgiftning, eller tar du saken videre i kjeden? Rettferdighet, eller evig tro på "selskapet"?

Lenke til kommentar

Din organisasjon begår en forbrytelse. Du melder fra til dine overordnede. Dine overordnede gjør ikke sin plikt, og fikser ikke noe.

Så hva gjør du? Være passiv mens du ser at folk blir svindlet eller dør av forgiftning, eller tar du saken videre i kjeden? Rettferdighet, eller evig tro på "selskapet"?

Jeg tar det som bekreftelse på at du er enig i at han jobbet direkte for regjeringen.

Det finnes feil måter å gjøre slikt på og det finnes riktige, du kan f.eks melde avskjed, oppgi grunn, og deretter ta dne lovlige veien til å anmelde dette.

om en hver agent som er uenig med sin regjering skal kunne gå ut med all verdifull informasjon han har tak i, da vil ikke etterretningen fungere, det forstår vi alle, derfor må man operere innenfor visse rammer.

Lenke til kommentar

Mens andre morder folk i bakrommet, skjuler det, og bruker "spionlovene" for å holde det hemmelig. Gudene vet hva som hadde hent med manning om det ikke hadde vært offentlig at han var informanten.

Google Whistleblower Act som viser hva Manning burde ha gjort uten å bli arrestert eller fengslet.

Lenke til kommentar

USA har vel de minst demokratiske spilleregler, ref:

Episoder fra 1800-tallet og i hverfall frem til 90-tallet.

Kan bare nevne fargede, kommunister, homofile, aborttilhengere.

Heller skjønner jeg ikke den evige bønnen til Jesus eller var det Gud om at alt må gå dem vel, og gjerne handler det om penger - før de gjør noe i det hele tatt.

Og jeg betrakter meg som kristen.

Lenke til kommentar

Leste wikipedia siden. Det står ingenting annet enn at "United States federal law that protects federal whistleblowers who work for the government and report agency misconduct."

The whistleblower act is designed to allow government workers to report misconduct without prosecution by reporting through congress instead of the public domain. If manning had hired an attorney and followed the procedure he would have exposed misconduct without compromising national security and suffering prosecution. The system isn't perfect but a compromise between protecting national security and preventing misconduct.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...