Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Speilrefleks er et flott apparat som eg ikke ville være foruten, men før en går over til denne typen fotoapparat så bør du være sikker på at det er det du vil ha. Gidder du å dra på et relativt klumpete kamera over alt, gjerne med en del ekstrautstyr i vesken. Det blir fort tungt og kan være mye i veien.

 

Jeg har hatt kompaktkamera, har hatt et kortvarig (lite suksessfullt) forhold til hybrid og liker meg best med speilrefleks. Så pr. i dag bruker jeg mest DSLR, og har et bra kompakt i reserve når det passer best.

 

Det er mange fordeler med speilrefleks, men hvis du begyner å irritere deg over ditt (eventuelle) speilreflekskamera så er veien til "null" fotografering kort.

Når noen "nybegynnere" i min krets ber meg om å anbefale et speilreflekskamera, så er mitt første spørsmål "Hvorfor vil du ha speilrefleks?". Svaret er ofte en romantisk illusjon om at da blir bildene alltid bra. Så enkelt er det ikke, et speilrefleks krever etter min mening mer av personen bak kamera enn ett kompakt. Selvsagt kan begge (ofte) kjøres både i manuell og auto, men alt for mange med den romantiske DSLR-drømmen, kommer bare til å kjøre full auto og da er min anbefaling gå for et mindre og mer hendig valg.

 

Når det gjelder 550D v 1100D, så er begge greie valg. xxxD-serien er i utgangspunktet "bedre" enn xxxxD-serien. Men samtidig så er vel 1100D nyere enn 550D med de fordeler det innebærer.

 

Jeg er veldig enig i det du sier her. Men også litt uenig fordi det er litt mer relativt enn som så.

 

Om jeg skal ta meg selv som et eksempel, så var det å få speilrefleks eller M43 (GH2) som jeg har nå en våååt, romantisk og vill drøm. Hvorfor? Fordi jeg hadde vært eier av et kompaktkamera til 2 lapper i 2 år og så begrensningene i KLARTEKST når jeg sammenlignet bilder fra min brors 5DII. Men må i tillegg si at jeg, før jeg kjøpte systemkamera, var langt over middels interessert i foto. Men tilbake igjen; bildekvaliteten er bedre på systemkameraer enn kompakt, prove me wrong :)

 

Og vil selv påstå at autofunksjonen fungerer bedre enn på kompaktkameraer jeg har testet. Hvertfall på GH2-et mitt.

 

MEN!

 

Det å ta skikkelig gode bilder kan ikke et kjøp av systemkamera løse. Man trenger et godt øye for komposisjon, man må lese og lære seg mye teknisk og man trenger erfaring med systemkameraet sitt før man vet hvordan bildene vil oppføre seg i post, hvordan de ser ut, hva som blir utbrent eller hvilke detaljer som forsvinner i skygger osv. Man må leve i ett med sitt kamera, og for å bli i "ett" med sitt kamera vil jeg tippe at 6-12mnd med ambisiøs bruk er nødvendig. I tillegg til mye lesing.

 

Men, dette gjelder for øvrig også kompaktkameraer som har lyssterke objektiver og som har mulighet for manuell kontroll og RAW. Og skal man i det sjiktet kan man likegodt kjøpe systemkamera fremfor kompakt :)

 

 

EDIT: Om jeg skal komme med en anbefaling nå etter at jeg har lest de fleste innleggene vil jeg nok helle mot et speilløst system.

 

Panasonic LUMIX DMC-G3 (inklusive 14-42mm). PRIS: 4257,-

Panasonic Lumix G X Vario PZ 45-175mm PRIS: 3699,-

 

Se Prisguide.no for disse produktene selv om du ønsker.

 

Dette blir en kombo som gir god fleksibilitet og tar opp sinnsvakt lite plass. Panny G3 er så lite at du vil nesten ikke tro det før du selv holder det i hånden. Og det tar i tillegg meget gode bilder til prisen. Jeg personlig ville uten tvil valgt dette og kun dette, ikke noe kompaktkamera i tillegg.

 

Men, nå har du mange forslag så da er det bare å velge og vrake etter din egen smak :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har etterhvert blitt skeptisk til fotoapparat med liten sensor. Min smertegrense går ved m4/3 fra Olympus og Panasonic.

Vurdér tilbud på Panasonic GF3. Rundt 3500 kroner komplett med minnekort og billig std.zoom. Her nærmer vi oss DSLR kvalitet til kompaktkamera størrelse og pris.

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speillos-systemkamera/panasonic/panasonic-lumix-dmc-gf3-m-14-42mm-sort/

Dette er enkle plastgreier, men bildekvaliteten går G12 en høy gang!

(Se også Canon 600d med stabilisert 18-55 til fem tusen kroner i samme butikk...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...