Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av pcen, trenger TIPS!

Anbefalte innlegg

Her er dagens setup:

Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower

Corsair HX 650W PSU

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

Intel® Core i5-2500 Processor

2x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Gainward GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX

Samsung SpinPoint F3 1TB

så mitt spørsmål er enkelt, hva anbefaler dere å oppgradere ?

geimer veldig mye, og tester mange av de nyeste spillene som kommer ut (bf3, prototype 2, fm 13, Far cry 3 osv) så trenger at alt går helt smooth.

har tenkt litt på det, og dette er mine forslag:

CM FULLTOWER STORM TROOPER XL-ATX (men vet ikke helt hvordan jeg får flyttet inmaten til dette kabintett, men antar at det er bare å flytte i mellom, pcen min ble byggd på komplett)

og så tenkte jeg evt på en SSD disk. eks:

Kingston HyperX SSD 120GB

er åpen for forslag og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe spesielt datageni, men etter en kjapp titt på lista ville jeg vel kanskje tenkt på å bytte ut skjermkortet hvis det skulle være noe. Strømforsyningen er jo ikke noe "kraftplugg" men den burde vel fortsatt holde. SSD disken hjelper ikke noe sånn veldig direkte på spill, her er det vel mer den totale responstiden på operativsystemet som gjelder. RAM mengden din er vel også grei enn så lenge, 8-12GB er vel den gunstige grensen akkurat nå for "generelle" gamere. For de som driver med spesielle ting på data; meget høy oppløsning på spill, CAD design programmer osv. trenger vel mer. Prosessoren er er vel fortsatt veldig bra, igjen når det kommer til spill hvert fall, mye verdi for pengene her. Skjermkort og PSU er vel de tingene du bør satse mest på. Se ann hvor mye strøm/effekt ditt "framtidige" kort vil trekke.

Lenke til kommentar

""geimer veldig mye, og tester mange av de nyeste spillene som kommer ut (bf3, prototype 2, fm 13, Far cry 3 osv) så trenger at alt går helt smooth.""

Hvorfor skal du ha nytt kabinett når du skal ha bedre ytelse på spill? Skal du ha høyere framrates kjøper du et nytt skjermkort isteden.

Lenke til kommentar

Les tester og finn en skjermkort som passer deg innenfor ytelse og pris. Støtter hovedkortet ditt PCI Express 3.0 f. eks? Hvis det ikke gjør det er det kanskje like greit å skaffe seg en lite brukt GTX 580 eller noe i den gata. Men da blir plassen spørsmålet igjen. Hvor mye er du villig til å gi? Hvilken oppløsning du spiller på? Må du bytte hovedkort?.... ja da KAN det hende det er mye annet som må skiftes også. Les tester, ta mål av kabinett, sjekk spesifikasjoner (lengde), strøm forbruk osv. Mulighetene er MANGE men en plass må man som regel stoppe.

SSD medfører vel bare fordeler uansett (pris?) så den er vel grei. Men som sagt, tror ikke den hjelper direkte på spill og ytelse der. Her er det skjermkortet som jobber mest og hardest.

Lenke til kommentar

Les tester og finn en skjermkort som passer deg innenfor ytelse og pris. Støtter hovedkortet ditt PCI Express 3.0 f. eks? Hvis det ikke gjør det er det kanskje like greit å skaffe seg en lite brukt GTX 580 eller noe i den gata. Men da blir plassen spørsmålet igjen. Hvor mye er du villig til å gi? Hvilken oppløsning du spiller på? Må du bytte hovedkort?.... ja da KAN det hende det er mye annet som må skiftes også. Les tester, ta mål av kabinett, sjekk spesifikasjoner (lengde), strøm forbruk osv. Mulighetene er MANGE men en plass må man som regel stoppe.

SSD medfører vel bare fordeler uansett (pris?) så den er vel grei. Men som sagt, tror ikke den hjelper direkte på spill og ytelse der. Her er det skjermkortet som jobber mest og hardest.

:nei: :nei: :nei: :nei: :nei: :nei: :nei: :nei: :nei: :nei: :nei2: :nei2:

Lenke til kommentar

Nei dere vet vel bedre... Skulle ønske dere kommenterte for å hjelpe gutten, ikke for å kritisere.

Takk for meg...

tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg i vertfall, kan ikke si at det du sier er rett eller feil, men har hatt flere innlegg hvor det nesten aldri har kommet noen svar i det hele tatt.

GTX 680 fungerer nok fint.

Men du kan nå like greit gå for GTX670 da dette har så og si identisk ytelse som GTX680, spesielt viss du går for dette:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Dette kortet ble testet for en liten stund siden og da slo det faktisk GTX680.

er det noen flere som kan bekrefte det sveibuen sier ?

vil jeg trenge et nytt hovedkort til det skjermkortet?

Lenke til kommentar

Det går an å faktisk kommentere på innleggene ja!

GTX 580 er vel ikke akkurat et "forferdelig kjøp". Det er kanskje litt "ugunstig" i forhold til noe annet.... men det hele kommer jo ann på. Det var vel bare ment som et eksempel. Videre er det så utrolig mange muligheter/produkter du kan velge. Det er som regel vanskelig for andre og finne den "perfekte løsningen for deg"...

Lenke til kommentar

Et GTX 680 vil fungere med hovedkortet, men er for stort til kabinettet ditt, det støtter opp til 250mm lange skjermkort og det GTX 680 kortet du linket til er på 256mm.

Som sveibuen sier er det like greit å gå for et GTX 670, de yter utrolig godt og er et svært godt kjøp.

Men det kortet han linker til er også for langt (10,7" mot 9,8" som er støttet), med andre ord, bytt ut kabinettet også i denne omgangen :)

Å bytte kabinett er enkelt, dog må du ta fra hverandre det aller, aller meste, men det bør gå greit.

Utover det er en SSD det neste jeg ville ha puttet i maskinen, mer trenger du ikke. En ny CPU kan du vurdere når neste generasjon kommer til neste år.

Edit: Anbefalte SSD'er er Intel 330/520, Samsung 830 og Crucial m4.

-Deluze

@lilleenga

Det er flott at du forsøker å hjelpe, men det er nå engang slik at det er lite hjelp i dårlige råd. Bruk litt tid her inne på forumet og se igjennom oppsettene som olestokk, arni90, vodkish og sveibuen gir, så ser du raskt et mønster i hva som er gode komponenter. Steget derifra er å holde seg oppdatert på tester av alt mulig rart.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Et GTX 680 vil fungere med hovedkortet, men er for stort til kabinettet ditt, det støtter opp til 250mm lange skjermkort og det GTX 680 kortet du linket til er på 256mm.

Som sveibuen sier er det like greit å gå for et GTX 670, de yter utrolig godt og er et svært godt kjøp.

Men det kortet han linker til er også for langt (10,7" mot 9,8" som er støttet), med andre ord, bytt ut kabinettet også i denne omgangen :)

Å bytte kabinett er enkelt, dog må du ta fra hverandre det aller, aller meste, men det bør gå greit.

Utover det er en SSD det neste jeg ville ha puttet i maskinen, mer trenger du ikke. En ny CPU kan du vurdere når neste generasjon kommer til neste år.

Edit: Anbefalte SSD'er er Intel 330/520, Samsung 830 og Crucial m4.

-Deluze

@lilleenga

Det er flott at du forsøker å hjelpe, men det er nå engang slik at det er lite hjelp i dårlige råd. Bruk litt tid her inne på forumet og se igjennom oppsettene som olestokk, arni90, vodkish og sveibuen gir, så ser du raskt et mønster i hva som er gode komponenter. Steget derifra er å holde seg oppdatert på tester av alt mulig rart.

Så det jeg burde ta å første omgang er:

1. nytt kabinett

2. SSD

andre omgang:

1. skjermkort

Har ikke montert pcen min, men antar det vil gå greit, en annen ting, trodde hovedkortet mitt bare støttet 2.0 pci-e ?

Lenke til kommentar

Nei dere vet vel bedre... Skulle ønske dere kommenterte for å hjelpe gutten, ikke for å kritisere.

Takk for meg...

tusen takk for at du prøvde å hjelpe meg i vertfall, kan ikke si at det du sier er rett eller feil, men har hatt flere innlegg hvor det nesten aldri har kommet noen svar i det hele tatt.

GTX 680 fungerer nok fint.

Men du kan nå like greit gå for GTX670 da dette har så og si identisk ytelse som GTX680, spesielt viss du går for dette:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Dette kortet ble testet for en liten stund siden og da slo det faktisk GTX680.

er det noen flere som kan bekrefte det sveibuen sier ?

vil jeg trenge et nytt hovedkort til det skjermkortet?

Heisann.

Jeg fant testen nå :)

Se her:

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_670_Direct_Cu_II/

Lenke til kommentar

Har ikke montert pcen min, men antar det vil gå greit, en annen ting, trodde hovedkortet mitt bare støttet 2.0 pci-e ?

PCIe er bakoverkompatibelt

ehh, bakeroverkompanibelt, betyr ikke det at det fungerer på tidligere versjoner og ikke fremtidige versjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...