Gå til innhold

[Løst] Lurt å investere nå i SSD?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpte meg en SSD disk, men spørsmålet, er om det kommer noe nytt på markede snart ? og burde jeg investere i en god SSD disk med en gang (2600 kr) eller kjøpe en middels god til rundt tusenlappen.

hva anbefaler dere ?

 

tenkte på disse to:

 

https://prisguiden.no/produkt/kingston-hyperx-ssd-120gb--149622

og

https://prisguiden.no/produkt/corsair-ssd-performance-pro-series-256gb-152467

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SSD-er blir stadig billigere og raskere, men det skjer ganske stødig og det er liten grunn til å vente på noe spesielt. Men vær advart, det er ingen vei tilbake etter at du har prøvd SSD som systemdisk.

 

Jeg har selv hatt Intel sin X-25m gen1 og gen2, og har en Crucial M4 i jobb-laptopen.

Jeg er dessverre ikke helt oppdatert på hva som er best for tiden, men vil anbefale anandtech.com for mye god lesing.

 

Og invester i en god SSD for den vil være med deg lenge.

PS: Personlig vil jeg anbefale 256GB da 128GB fort blir litt lite.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva som er raskt osv på markedet nå, men angående plassen på disken, vil jeg si at du må finne ut hva du vil bruke disken til.

 

Jeg har selv en 90GB ssd som systemdisk, å har ellers en 2tb disk hvor jeg har alt av programmer, spill osv lagret. Jeg bruker nå da 40 av de 90GB ledig på disken.

Så du kan spare penger på å velge en mindre disk hvis du ikke trenger 128/256

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 90G Vertex 2 som jeg putta i Laptop'en og kjøpte en Corsair Force GT 120G http://prisguide.har...gt-120gb-148911

Grunnen var ikke at ikke 90G var tilstrekkelig til W7, men at jeg trengte å ha PinguyOS (Linux) installert i tillegg.

 

SSD gir deg bedre ytelse på alt som leses fra disk, starting av spill osv. Spesielt på spill som laster maps for hver runde/brett vil SSD gi en ny verden.

 

Jeg vil ikke anbefale å kjøpe en større enn det du trenger siden media-filer og andre ting som er plasskrevende må legges på en stor HDD uansett. Bruk heller en egen HDD til dette, ev. en NAS/Server.

 

Når prisene faller kan du kjøpe deg en større SSD og bruke den du kjøper nå til din maskin nr. 2 (eller eventuell venn eller kjæreste's maskin ?)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Styr unna Sandforce baserte SSD'er - mye kluss der, selv om de har blitt bedre med oppdatert firmware. Marvell baserte som f.eks Plextor M3/M3 Pro og Crucial M4 er både raske og ikke minst stabile. OCZ sin Vertex 4 er også basert på en rebranda Marvell kontroller - så den kan nok også være et lyspunkt fra OCZ blandt alle Sandforcekatastrofene de har solgt.

Lenke til kommentar

Styr unna Sandforce baserte SSD'er - mye kluss der, selv om de har blitt bedre med oppdatert firmware. Marvell baserte som f.eks Plextor M3/M3 Pro og Crucial M4 er både raske og ikke minst stabile. OCZ sin Vertex 4 er også basert på en rebranda Marvell kontroller - så den kan nok også være et lyspunkt fra OCZ blandt alle Sandforcekatastrofene de har solgt.

 

 

INTEL 520 SERIES 2.5" 120GB SSD ville ha vært et godt valg?

Lenke til kommentar

Intel 520 er også Sandforce basert - men den skal være stabil, mye pga av egenutviklet firmware. Men som alle Sandforce disker så er ytelsen ujevn da Sandforcekontrolleren ikke trives så godt med ukomprimerbare data - derfor vil ofte Marvell baserte disker yte minst like bra eller bedre når man ser bort fra benchmarks - her i gården er Crucial M4 førstevalg når jevn ytelse og driftsikkerhet er første prioritet.

 

Edit: Samsung 830 er også kjent som en stabil og rask disk.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Intel 520 er også Sandforce basert - men den skal være stabil, mye pga av egenutviklet firmware. Men som alle Sandforce disker så er ytelsen ujevn da Sandforcekontrolleren ikke trives så godt med ukomprimerbare data - derfor vil ofte Marvell baserte disker yte minst like bra eller bedre når man ser bort fra benchmarks - her i gården er Crucial M4 førstevalg når jevn ytelse og driftsikkerhet er første prioritet.

 

Edit: Samsung 830 er også kjent som en stabil og rask disk.

 

Det er greit med historiefortelling, men har du noen oppdaterte "facts" å komme med ? Intel 520 er vel kjent for å være et meget godt valg.

Lenke til kommentar

Intel 520 er også Sandforce basert - men den skal være stabil, mye pga av egenutviklet firmware. Men som alle Sandforce disker så er ytelsen ujevn da Sandforcekontrolleren ikke trives så godt med ukomprimerbare data - derfor vil ofte Marvell baserte disker yte minst like bra eller bedre når man ser bort fra benchmarks - her i gården er Crucial M4 førstevalg når jevn ytelse og driftsikkerhet er første prioritet.

 

Edit: Samsung 830 er også kjent som en stabil og rask disk.

 

Det er greit med historiefortelling, men har du noen oppdaterte "facts" å komme med ? Intel 520 er vel kjent for å være et meget godt valg.

 

Såvidt jeg vet har jeg ikke sagt noe annet - men det er grunn til å være skeptisk til Sandforcebaserte enheter generelt, hvis du vil ha facts så foreslår jeg blant annet forumene til de aktuelle produsentene.

Jeg har erfaring med mange SSD'er - også Sandforcebaserte, de fleste holder helt fint, men feilprosenten er betydelig større enn hos andre enheter.

 

Fordi din Agility 3 funker fint og feilfritt (enda) så er det ikke sikkert den gjør det hos alle andre.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Fordi din Agility 3 funker fint og feilfritt (enda) så er det ikke sikkert den gjør det hos alle andre.

 

Helt greit svar, men har du noen konkrete tall på feilprosent ? Det jeg kan lese ut fra nyere poster på bl a OCZ sitt forum er at det er en rekke innlegg som baserer seg på frykt skapt på sviktende grunnlag. Hvis du ser på antall solgte enheter, hvor stor er egentlig feilprosenten ? Er forøvrig ikke interessert i å krangle, du har helt klart et poeng ut i fra historiske data :)

 

Nå har jeg for så vidt erfaring med 3 stk Agility 3, så da er i alle fall feilprosenten under 25% ....LOL

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett nyere statistikk med SF2281 (som sitter i din Agility), men det sirkulerer en eldre liste ute, finner den ikke i farten, men der var OCZ klart dårligst, også Corsair var blant de svakere.

Når man da vet at SF2281 har hatt større problemer enn forgjengeren så kan du tenke deg. Jeg har 8 Sandforce 2281 baserte enheter i bruk akkurat nå (4 Corsair Force3 og 4 OCZ Vertex 3), samt 2 Crucial M4 som sitter i laptops som brukes hardt ;-)

 

Ellers ser jeg ganske mange SSD'er i jobb sammenheng - ja nyere firmware har løst mange problemer med SF2281 baserte disker - men de er fremdeles ikke i klasse med Marvell baserte - eller Samsung for den del.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med mine nå, firmware har løst BSOD problematikken stort sett, det jeg ser med SF2281 disker er at de rett og slett ryker/tar helt kvelden mye oftere enn andre merker med andre kontrollere - med Crucial, Intel og Samsung disker har jeg ikke opplevd noen feil.

Unntaket er en av de tidligste firmwarene til M4 og Intel 510 som ga visse BSOD problemer, men det ble fikset relativt kjapt.

 

Og Agility 3 er værstingen, med Vertex 3 på en god 2ndre plass.

Lenke til kommentar

Til TS:

Velg deg den som gir mest GB for pengene i den størrelsen du trenger av disse:

- M4

- Samsung 830

- Kingston Hyper X

- Intel 520

- Sandisk Extreme

- Plextor M3 / M3P

- Corsair Performance Pro.

 

Når det gjelder Sandforce baserte ssder så har firmware fikset de problemene som var da disse kom. Denne kontrolleren kombinert med toggle nand eller sync nand klarer fint ukomprimerbare data så man trenger ikke se bort fra disse ift ytelse. Det er bare de som bruker async nand som Agility 3/Force 3 som lider under dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...