Gå til innhold

Venstresidens Maggie Thatcher - hvem kan/kunne dét være?

Anbefalte innlegg

Leter etter meninger om hvem som eventuelt kunne være "venstresidens Margaret Thatcher"..

Den politikeren må altså gjerne være/ha vært: >populær; >kjent for å være streng; >"stor leder" for sitt land; >"fasthet".. i mangel på et bedre ord.., og >polariserende

....disse egenskapene/karakteristikkene altså.

Ja hvem kunne det ha vært? Helst en politiker fra vesteuropa eller USA/kanada da, på 1900tallet eller senere.Forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Franklin D. Roosevelt: Amerikansk president etter depresjonen. Klarte å få økonomien ut av hengemyren. Jeg vil kalle han venstresidens Reagan, siden han er forgudet blandt venstrevridde.

Hugo Chavez: Populær president som ødelegger Venezuela, men imotsetning til andre venstrevridde ledere, så er han folkevalgt.

Olof Palme: Svensk statsminister som fikk igjennom mange venstrevridde reformer, sterk kritiker av Francisco Franco i Spania og apartheid i Spania. Han var den første statsminister som besøkte Cuba. Han ble drept i 1976 og ble en martyr. Hvis FDR er venstresidens Reagan, så kan han være Thatcher.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hehe, gøy, men hvor ble det av Lech Walesa?

Og, si for eksempel Roosevelt(eller andre venstre-Thatchere), var han "streng" som Maggie? For hu er jo kjent blant briter spesielt for å ha vært jernhard, til og med nazi-light som noen betegner henne.

I nordøst -England vel og merke :roll:

Endret av Calippus
Lenke til kommentar

Hehe, gøy,

Absolutt!

men hvor ble det av Lech Walesa?

Jeg fjernet han, fordi jeg følte han ikke var kjent nok. I tilegg vet jeg ikke så fryktelig mye om han.

Og, si for eksempel Roosevelt(eller andre venstre-Thatchere), var han "streng" som Maggie? For hu er jo kjent blant briter spesielt for å ha vært jernhard, til og med nazi-light som noen betegner henne.

I nordøst -England vel og merke

Dette har du rett i. Derfor etter redigering har jeg omdøpt FDR som Reagan, og Olof Palme har blitt Thatcher. :green:

Han var kjent som en kontroversiell person.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvem (hvilken samfunnsgruppe) mener du skal anse vedkommende som "streng"?

Den vestlige verden er i det store og hele relativt sosialdemokratisk, og folk oppfatter status quo som "normalt". Det er først når noen innfører vesentlige endringer i denne balansen at de kan få Thatcher-stemplet. Det er det nok ikke mange forunt.

Det vi leter etter er kontroversielle personer, som er elsket blandt venstrevridde og hatet blandt høyrevridde. Folk som gjennomførte radikale venstrevridde endringer i landet sitt.

Du har levd lengre enn meg og Calippus tilsammen. Det må være noen vi ikke har vurdert. Hvem tror du er venstresiden Maggie Thatcher.

Lenke til kommentar

"Streng" har også noe med stilen til en politiker å gjøre, litt vrient å sette fingeren presis på hva serru. Skriver innlegget nå litt fort så jeg rekker ikke å komme med gode dokumenter/sider på der Thatcher var virkelig streng, men som sagt - hennes stil var å være jernhard.

Demokratisk, ja absolutt - men jernhard(Thatcher)! Hvem innehar disse egenskapene ifra venstreblokken?

Udemokratisk + jernhard = fascistisk derimot. Jeg leter etter dem som var harde, men demokratiske og fra venstresiden/progressiv side.

Lenke til kommentar

Problemet med Chavez er at han på ingen måte er noe forbilde for resten av venstresiden, Tatcher blir jo av mange høyrevridde fortsatt heltedyrket.

Lech Wałęsa vet jeg ikke engang om kan kalles venstrevridd, han kjempet jo mot kommunismen og innførte markedsøkonomien i Polen. Dessuten støttet han liberallistenes kandidat i 2005, Donald Tusk. I tillegg har han støttet en

Jeg sier Gro Harlem Brundtland :green: "Hard" i stilen, kvinne, misslikt av ihvertfall Willoch og Høyre i Norge, satt lenge som statsminister og blir sett på som forbilde.

Lenke til kommentar

Problemet med Chavez er at han på ingen måte er noe forbilde for resten av venstresiden, Tatcher blir jo av mange høyrevridde fortsatt heltedyrket.

Tja, mon tro om det er fordi han fortsatt "tror", dog skal det nevnes at han ER godt likt av mange i SørAmerika

Jeg sier Gro Harlem Brundtland :green: "Hard" i stilen, kvinne, misslikt av ihvertfall Willoch og Høyre i Norge, satt lenge som statsminister og blir sett på som forbilde.

Samt vant aldri ett Demokratisk valg .... utmerket kandidat også, men hun svingte ikke landet radikalt til venstre slik Chavez har gjort, eller som Tatcher gjøre men i andre rettningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...