Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en SSD-disk på 64GB som jeg bruker som systemdisk (C-disk). Da jeg installerte PCen så hadde jeg god plass til både Win7 og BF3 på den, men nå etter alle oppdateringer osv så er den snart helt stappfull.

Hva kan jeg gjøre for å frigjøre plass på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diverse løsninger for diskopprydding er som nevnt anbefalt, men det er jo en midlertidig løsning da dette gjelder data som kommer tilbake.

Dette blir litt tøysete sagt. Slår du av "System Restore", så er det en permanent løsning. Kjører du "Disk Cleanup" og "CCleaner" en gang i måneden, så tar dette mindre enn 15 min.

Lenke til kommentar

Det du over meg sier er bare bullshit, dessverre. Den største fordelen med SSD er jo at den både leser OG skriver raskt, uten stor risiko for slitasje. Sjekk tråden "Utholdenhetstest av SSDer", og du finner fort ut at en SSD fint vil takle å ha midlertidige filer som page-file etc. Dette er jo en av de tingene som skaper den store ytelsesøkninga!

Lenke til kommentar

Du kan flytte vekk ting du ikke ønsker på systemdisken over til andre disker og benytte deg av symbolske lenker for å gjøre prosessen smertefri for programmet og operativsystemet.

Eksempelvis hvis du har mapper for nedlasting, dokumenter, bilder eller videoer på systemdisken kan det være en fordel å flytte disse.

Lenke til kommentar

Du kan flytte vekk ting du ikke ønsker på systemdisken over til andre disker og benytte deg av symbolske lenker for å gjøre prosessen smertefri for programmet og operativsystemet.

Eksempelvis hvis du har mapper for nedlasting, dokumenter, bilder eller videoer på systemdisken kan det være en fordel å flytte disse.

Ja, dette har jeg tenkt på. Søkte litt på det men det så ut til å være vanskelig og tungvint. Er det en enkel og sikker måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du SSD er det ikke mye vits i å ha Hibernation (dvalemodus) påskrudd, da det går like kjapt, om ikke kjappere, å skru av og starte dataen hver gang du vil bruke den. Evt kan du jo også bruke sleep-mode, og det fungerer jo strålende.

Lenke til kommentar

Har du SSD er det ikke mye vits i å ha Hibernation (dvalemodus) påskrudd, da det går like kjapt, om ikke kjappere, å skru av og starte dataen hver gang du vil bruke den. Evt kan du jo også bruke sleep-mode, og det fungerer jo strålende.

Ok, skjønner. Takk :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skru av hibernate.

cmd->skriv "powercfg -h off"

Haha, skulle til å lage en tråd om akkurat det samme problemet som OP, men så prøvde jeg "powercfg -h off" og fikk brått tilbake 15GB! Hva i all verden er det den driver og hamstrer på for hibernation?!

Lenke til kommentar

Litt forklaring rundt hibernation og lignende:

Vi skiller mellom sleep mode, hybrid sleep mode, og hibernation (dvale).

1 Sleep: behold hele økten i RAM, slå av alt annet.

2 Hybrid sleep: kopiér økten fra RAM til disk, beholde økten i ram, slå av alt annet.

3 Hibernation: dump økten i RAM over til disk, sett boot flagg, slå av alt.

Ved hibernation og hybrid sleep:

Innhold fra RAM på disken krever plass, og vanligvis er hibernation-filen litt større enn mengden RAM som er installert i maskinen. Filen blir preallokert på disken og ligger der og opptar plass hvis hibernation er på.

I sleep mode kjøres de fleste av komponentene ned og bruker ikke strøm, bortsett fra RAM hvor innholdet beholdes slik at den starter på omtrent 2-5 sekunder. Pga. at økten er lagret i RAM er strøm nødvendig hele tiden. Dette krever ingen hibernation-fil på disken.

Hybrid sleep mode skriver innholdet i RAM til disk, men beholder det også i RAM, og går til sleep. Fordelen er at den lar deg våkne fra sleep hvis det er mulig (har hatt uavbrutt strøm osv.), men hvis den fikk søvnen avbrutt så kjører den opp som fra hibernation, som tar litt lengre tid. Hybrid sleep bruker hibernation-filen akkurat som vanlig hibernation. Dette egner seg spesielt for bærbare maskiner, og i situasjoner hvor en ikke er garantert strøm i tiden maskinen sover.

Jeg vil si at hibernation fortsatt har en nyttefunksjon selv om en har byttet til SSD, hvis man er i et arbeid som man gjerne vil fortsette på senere uten å starte programmene og hente frem alt på nytt, som er hovedgreien med disse funksjonene. De egner seg til noen bruksområder, det må nesten ses an i forhold til bruken.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...