Gå til innhold

Vedvarende problemer med trådløst nett

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har hatt problemer i vårt trådløse kollektiv over lang tid, som jeg sliter veldig med å løse. Jeg har over middels peiling på trådløse nett, men har forsøkt det aller meste uten å lykkes.

Situasjon

70/10 linje fra canal digital -> d-link dir 825

8-manns kollektiv med smarttelefoner, ps3, etc... over 20 enheter til sammen.

2 etasjes trehus

Problem

Særlig i 2. etasje har flere av oss hatt problemer med store lagspikes i spill, ellers er pingen normal.

Ingen får i nærheten av 54 mbps når vi tester nettfart.no, heller ikke trådkoblet i ruteren får vi i nærheten av teoretisk fart. Når vi kobler direkte med kabel i modemet får vi 70/10. (I 2. etg ligger jeg på rundt 10 - 15 ned og 5 - 10 opp)

Løsning?

Har prøvd andre rutere, men da klarer vi ikke engang å koble de opp mot modemet.

ISP har ikke sett noen problemer hos seg.

Jeg har skiftet kanaler, koblet til en repeater osv, men ser ingen endringer.

Jeg skjønner ikke hva som er galt, og spesielt ikke hvorfor vi plutselig spiker helt.

Må vi kjøpe ny ruter?

Er det noe galt med modemet/linja?

Er det noe galt med trådløskortene?

Andre ideer?

Jeg begynner å bli ganske desperat, så alle ideer mottas med takk!!

- Øivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd andre rutere, men da klarer vi ikke engang å koble de opp mot modemet.

ISP har ikke sett noen problemer hos seg.

Her må ofte modemet restartes for at den skal gi en ny IP addresse til en router, kan det ligge her? :)

Det vil være naturlig å teste med noen annen routere eller oppgradert firmware.

Lenke til kommentar

Dette tar jeg ut i fra "bakhodet", men er det ikke fortsatt slik at det trådløse nettet reduseres til wireless-b standarden hvis wireless-b klienter er tilkoblet? Hvis du logger deg inn på routeren får du oversikt over aktive klienter. Dere kan eventuelt prøve å koble fra alle klienter med wireless-b og se om hastigheten bedres. Hvis dette er tilfelle kan dere sette opp en router til og lage ett nytt trådløst nett for trege klienter.

Edit:

Fra test på CNET:

The good: Virtual networked USB port; mobile router capability; true dual-band; intuitive and responsive browser interface; gigabit LAN and WAN; easy to set up; support separate wireless networks for guests; convenient preset settings.

The bad: Slow mixed mode performance; 5Ghz range could be better; bulky design.

The bottom line: The D-Link Xtreme N Dual Band Gigabit Router DIR-825 is a stable performer with great features and an excellent Web interface. The outdated and bulky design, relatively short range, and merely average throughput, however, lessen its appeal.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Omnithunder har helt rett. Dersom du har 802.11b klienter på trådløstnettet vil dette bringe hastigheten ned på hele nettet. Dropp mixed mode og bruk 2 routere eller 1 router og et aksesspunkt, ett for b og ett for g klienter. Da må den ene routeren settes opp som et rent AP, slik at du bare har én DHCP server/router på nettet, eventuelt bruk et trådløst aksesspunkt uten routerfunksjoner.

Det er ikke sikkert det ligger her, men et rett steg i problemløsningen.

Her forutsettes det at alle har 802.11g eller 802.11n nettverkskort, så en mulig løsning her og. Finnes det en 802.11b enhet på nettet så ikke drep vedkommende eier. En liten smekk holder ;)

Endret av process
Lenke til kommentar

Du kan og laste ned programmet InSSIDer , meget nyttig program.

kjør det for å sjekke hvilke trådløse nett som er i nærheten, og om frekvensene overlapper.

Sjekk og kanal instillinger... bl.a har jeg selv hatt mye problemer med modemer som står på "AUTO" Channel. De har f.eks. en 5 - 15 min timer, der de sjekker om andre bruker samme kanaler, og så bytter den. Når det da byttes, vil en falle ut et lite sekund, og det kan oppleves som en lagspike.

Sjekk at ruteren står på en fast kanal , og sett gjerne channel width til 20mhz for å ikke forstyrre for mye. (40mhz bruker dobbelt med kanaler, men gir økt båndbredde for enheter på 802.11n)

Slå av alt av QoS og auto funksjoner i routeren.

Har selv DIR-655 og har slått av QoS , WAN traffic shaping, og alt mulig av "auto" funksjoner. Rett ut av boksen så har den så mange "nyttige" funksjoner slått på ,. som i praksis aldri funker noe bra.

kan ikke se for meg at DIR-855 er så annerledes.

håper du finner ut av det ;)

Lenke til kommentar

Dropp mixed mode og bruk 2 routere eller 1 router og et aksesspunkt, ett for b og ett for g klienter. Da må den ene routeren settes opp som et rent AP, slik at du bare har én DHCP server/router på nettet, eventuelt bruk et trådløst aksesspunkt uten routerfunksjoner.

Eventuelt 3 hvis dere har både b- g- og n-klienter.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg dro til Elkjøp på lørdag og kjøpte meg en Netgear N900-router for å teste om det fungerte bedre. Vi har fortsatt noen spikes i 2. etasje, og etter gjentatte fartstester på nettet over flere dager, ser jeg at vi ligger på mellom 5 og 15 mbps ned, og 10 opp. I det samme tidsrommet har pc'er i første etasje fått 50 mpbs ned, noe som er mye nærmere 70.

hva kan grunnen være til at nettet er så mye tregere i andre etasje?

PS: jeg har testet tipsa deres, og nettet kjører på n-standarden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...