Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmkjørt motor og topp


Anbefalte innlegg

Dette gjelder en 2.0 L doch-motor, som jeg fikk opplyst at mangler kompresjon og var kjørt så varm at den stoppet. Eneste opplysninger jeg har.

 

Jeg gikk i gang med å finne ut om det kunne være toppakningen som var ødelagt. Topplokksboltene var skrudd veldig svakt igjen, knapt nok strammet i det hele tatt. Merkelig? Den ene eksos-ventilen var ødelagt på kanten, så den tettet ikke skikkelig. Ellers så det greit ut, toppakningen var ikke problemet tror jeg. Men ikke rart det mangler kompresjon når toppen ikke er skrudd på engang.

 

Kan disse boltene ha løsnet av seg selv? Det virker jo helt merkelig, men kan virkelig ikke skjønne noe annet.

 

En annen ting, det skal vel gå an å få et papirark mellom stempelside og sylinderside? Ikke på stempelfjæra selvsagt, men ned til man møter fjæra?

 

Lurer på om jeg skal ta sjansen på å kjøpe ny toppakning og bolter, og få toppen planslipt og så skru det sammen igjen og se om det fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boltene kunne ikke ha løsnet selv. Det er mer klaring over ringene og stempelet skal måles under ringene.

 

Hei takk for svar! Kan de løse boltene være en fabrikkfeil? Bilen har såvidt gått 120 000 km. Blokka ser ikke ut til å ha sprekker, kan det være noe annet som må repareres etter en varmskjæring? Bør jeg ta meg bryet med å skru av bunnpanna for å få målt klaringen mellom stempel og sylinder, kan dette bli ødelagt uten å lage merker i selve sylinderforingene? Takknemlig for alle råd!

Lenke til kommentar

Du bør sjekke om blokka er skakk, toppen skal du slipe uansett. Er sjelden det går ut over blokk og stempler når bilen blir varm. Første som ryker er som regel toppakningen. Hvis jeg ikke husker feil så skal boltene dras til 90 grader x 3 så de skal sitte ganske godt, har samme motor selv. Få skiftet den eksosventilen din også hvis ikke blir det ikke kompresjon. Kan også være greit og skifte ut ventiltettningene når du først har toppen ute. Sett også på nytt registersett med vannpumpe, løpehjul og strammehjul. Er vel kort registerintervall på disse motorene. 60 tusen eller 4 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, har bestilt toppakningssett og der tror jeg det følger med ventiltetninger, har også bestilt et par nye ventiler og registerreim/vannpumpe og de to hjulene, så får vi satse på at det blir bra. Skal få planslipt toppen også før jeg setter det sammen igjen. Boltene bruker jeg opp igjen. Denne toppen skal i følge det jeg har lest strammes til 86 nm

 

Hvordan kan jeg sjekke om blokka er skakk? Toppakningen så "dessverre" hel og grei ut, men som sagt var ikke boltene strammet i det hele tatt, noe jeg fortsatt finner merkelig.

Lenke til kommentar

Du bruker et flattjern som er helt rett, legger det nedpå blokka og bruker bladsøker, du skal ikke klare å stikke bladet igjennom når du bruker det tynneste mener jeg å huske. Du kan ikke bruke opp igjen de gamle boltene der, du må ha nye og bolten skal skrues til mye mer enn med 86 newton. Boltene skal strammes i ei viss rekkefølge. Husker ikke helt i farten, men det må du finne ut. Mener det er 35 newton først også skrur du til boltene 90 grader tre ganger etter hverandre i rekkefølge slik at du har alle boltene 90 grader også begynner du på den første igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

Ja boltene skal skrus i en bestemt rekkefølge i tre trinn, men maks moment på boltene i siste trinn er i følge verkstedhåndboka 86 nm.

 

Boltene er ikke strekkbolter, hvorfor skulle de måtte skiftes ut?

Lenke til kommentar

Jeg hadde prøvd oå stramme boltene først for å se om det er nok. Prøv alltif billigste løsningen. Kun strekkbolter skal byttes. Hvie de ikke er strekkbolter, er det nok å stramme med riktig moment.

Rekkefølgen er at du starte på en bolt i midten og så gå utover i en sirkel. Du kan stramme dem i tre trinn, 1/3 av moment først, så neste 1/3 del og så full moment.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Hei. Er du klar over hvor ufattelig mye disse boltene tåler? Strekkbolter må selvsagt byttes, fordi det er vanskelig å få riktig moment etter at de allerede er strukket en gang. Har aldri hørt om at disse boltene faktisk knekker, tror det må være en myte.

 

Hjelpe meg for noen priser, jeg har bestilt toppakningssett, vannpumpe, regreim-sett og en haug med andre ting fra utlandet, og det ble faktisk billigere enn bare regreim-settet på dn sida der, selv med frakt på 600 kroner.

 

Jeg fant ut at ventilene ikke tettet i det hele tatt ved å bruke lommelykt og ved å ha bensin oppå ventilene, så det er ikke rart det har manglet kompresjon i motoren.

 

Kjøper en bil til og tar toppen av den, billigere enn å kjøpe topp i høggeriet fant jeg ut, og i alle fall billigere enn å få noen til å slipe ventilene/ventilsetene.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...