Schwarzwald Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Hvis det er meningen at forbrukere skal rense viften sin selv så syntes jeg at det er rart at produsentene ikke gjør det mer brukervennlig å rense viften, istedenfor at alle skal drive å spekulere i hvordan man skal rense viftene sine uten å ødelegge noe. Jeg mener det er en reklamasjonssak. Den utrolig kompliserte bruksanvisningen for hvordan rense viften er: *Kjøp luft på boks *Blås med relativt korte støt inn i vifteåpningene på datamaskinen, helst utendørs. Og hold boksen i stående posisjon. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hva med for noen år siden da det gjerne var forbudt å åpne pc-en? (Mange hadde f.eks. klistrelapper med warranty void if opened) Hvem sitt ansvar er det da med vedlikehold, spesielt siden det ikke fulgte med noe "service-hefte" til pc-ene? Med en bil for du grei beskjed hva som skal gjøres av vedlikehold, burde ikke det være noe lignende for pc-er? Noen som har lover eller rettsavgjørelser på noe slikt? 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Hva med for noen år siden da det gjerne var forbudt å åpne pc-en? (Mange hadde f.eks. klistrelapper med warranty void if opened) Hvem sitt ansvar er det da med vedlikehold, spesielt siden det ikke fulgte med noe "service-hefte" til pc-ene? Med en bil for du grei beskjed hva som skal gjøres av vedlikehold, burde ikke det være noe lignende for pc-er? Noen som har lover eller rettsavgjørelser på noe slikt? En produsent kan gjøre hva de vil med garanti, ettersom den ikke er lovpålagt. Å hevde at garantien er brutt om man åpner PC'en, har de derfor rett til å hevde. Men garantien er stort sett kun ett eller to år, og det er sjelden en PC trenger noe annet enn utvendig rens i løpet av den tiden. Å blåse inn i vifteåpningene er ikke ansett som å åpne PC'en og vil heller ikke bryte garantien. Derfor er det kundens ansvar. Om du åpner PC'en vil det ikke har noen innvirkning på reklamasjonsretten, og produsent/verksted kan ikke nekte å utføre avhjelp på grunnlag av det, med mindre du ved inngrep har gjort noe som har forårsaket feilen. Men har det kommet inn mer støv og skitt enn litt trykkluft kan fjerne ved å blåse utenfra og inn, slik at man må åpne PC'en, så har du brukt PC'en i omgivelser den ikke er ment å tåle. Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Til TS: På bakgrunn av en god del erfaring med reklamasjonssaker på pc'er kan jeg si følgende; Hvis du ønsker å reklamere på denne ville jeg gjort det på følgende måte, ganske enkelt fordi prosessen blir smidigere, og du har mer å fare med når du kommer til butikken (eller snakker med en variant av kundeservice) Prøv først å bruke trykkluft på vifteinntaket (som nevnt tidligere av andre). Gjør dette i korte støt slik at hastigheten på viften ikke overskrider det den er laget for å tåle. Du skal ikke gjøre dette altfor mye, du vil fort se om det kommer støv ut på vifteuttaket. Dette kan bedre situasjonen, men det vil også føre til at tekniker som åpner maskinen ikke blir møtt av en støvsky, og dermed konkluderer med at dette er feilen. Tekniker må kunne vise til, og gjerne ved hjelp av foto, at det faktisk er støv på viftene som forårsaker problemet. Hvis dette ikke hjelper, kjør en recovery (resetting til fabrikkinnstillinger). Hvis dette ikke har blitt gjort på 4 år kan det godt hende der er så mange kjørende prosesser at maskinen til enhver tid "overanstrenger" seg, og dermed stiger temperaturen. Da sparer du deg for at maskinen blir innsendt for softwarefeil, og eventuelle gebyrer for verkstedtid. HUSK å ta backup av alle dokumenter og filer du ønsker å beholde før du kjører recovery. Når dette er gjort og det ennå ikke er noen bedring ville jeg tatt med maskinen der hvor den var kjøpt. Legg fram på en saklig måte at du har problemer med varmgang på maskinen, at du har forsøkt å rense viftene forsiktig med trykkluft og at du har kjørt en recovery for å utelukke softwarefeil. Hvis dette hadde vært en sak jeg fikk inn ville jeg ikke hatt noen problemer med å sende denne inn til produsent/verksted (avhenger av merke/modell), og be om en reparasjon på kjølesystem. Når det kommer til hva du har krav på; Du har ikke automatisk krav på nytt produkt. Det du kan kreve er at maskinen blir utbedret slik at kjøleløsning fungerer. I noen tilfeller vil det være mulig for butikken å søke kreditt på produktet, men dette vil være gjeldende først når maskinen har blitt forsøkt reparert for samme feil 2 ganger tidligere (forbrukerkjøpsloven), når maskinen har blitt reparert 3 ganger tidligere for forskjellige feil (dette er bransjenorm, ikke noe du har krav på), eller når maskinen har vært inne til verksted for lenge, som regel vil dette være snakke om ca 21 dager, men dette vil variere ut ifra hvilke avtaler butikken har med sine leverandører. denne framgangsmåten har fungert fint i de aller fleste tilfellene jeg har vært borti, både som kundebehandler, og som kunde. Lykke til, og husk å ta med deg godt humør og litt høflighet når du kontakter butikken. Selv om du har krav på det samme om du er sur og grinete eller i strålende godt humør vil som regel butikkpersonalet være mer behjelpelige hvis de har inntrykk av du behandler de med respekt. 1 Lenke til kommentar
Znaky Skrevet 4. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2012 Okey, takk for opplysende info Må nok ta å resette den til fabrikk ja Lenke til kommentar
JonasPB Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Bare hyggelig. Post gjerne her etterhvert så får man fulgt fremgangen Lenke til kommentar
Znaky Skrevet 10. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2012 Blåste den ren for et par uker siden, merker ikke noe sånn spesielt til det i det daglige, men prøvde å starte et spill nå og spilte i 10 min, den slo seg ikke av, så da har støvblåsinga funka 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå