bover Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Du har for dårlig beskyttelse når du betaler med mobilen, skriver Bente Øverli i Forbrukerombudet. Kommentar: ? Teleselskapene må ta større ansvar ved mobilbetaling Lenke til kommentar
War Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg lurer på hvor grensen går, betal på finn.no, kjøp en brus, betal en kinobilett, gi 200 til røde kors. Kan jeg kjøpe et hus med mobilen? Finnes det noen beløpsgrense? Jeg kan jo ringe for 6543 billioner dollar om jeg vil. Men ejg får ikke 8mill i huslån om ikke kona skriver under også. Lenke til kommentar
Antons1 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg lurer på hvor grensen går, betal på finn.no, kjøp en brus, betal en kinobilett, gi 200 til røde kors.Kan jeg kjøpe et hus med mobilen? Finnes det noen beløpsgrense? Jeg kan jo ringe for 6543 billioner dollar om jeg vil. Men ejg får ikke 8mill i huslån om ikke kona skriver under også. Jeg mener å huske at det er en grense på hvor mye du kan bli belastet per melding du mottar. I tillegg opererer mobiloperatørene med en "kredittgrense", og dersom ditt foreløpige forbruk overstiger denne, vil abonnementet ditt automatisk bli sperret. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) Eit sim-kort kan dermed på mange måtar samanliknast med eit kredittkort. Dermed har ein også eit ansvar for å behandle det som det, slik at ikkje uvedkommande kan få tak i det. Skilnaden frå kredittkortet er, slik forbrukarombodet påpeikar, at kvensomhelst kan belaste kortet for ukjent beløp berre ved å sende ut ei tekstmelding. Om noko er feil eller svindel er det inga hjelp i å gå på teleoperatøren, som berre henviser til innhaldsleverandøren. (Løysinga kan i somme tilfelle vere å sperre for alle innhaldstenester, evt. skifte nummer, slik at ein unngår framtidig misbruk, men dette er inga god løysing). Når det gjeld kredittkortet har ein her krav på å få pengane tilbake, så sant som ein sjølv ikkje har vore aktlaus og medverka til at kortet er blitt tappa. Eg meiner operatøren/nettleverandøren i alle fall må få eit ansvar for at dei innhaldsleverandørane som opererer i deira nett er seriøse. Noko heilt anna er at mange innhaldsleverandørar opererer med dyre abonnement som står omtalt med lita skrift i reklamer for ringetonar og anna fjas, og at mange dermed vert abonnentar utan å vere klar over det. Dette er ikkje operatøren sin feil, men er likevel på grensa til svindel. Endret 19. mai 2012 av torbjornen Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Bente Øverli: Man skal være forsiktig med å skryte av et arbied som er alt for sent ute. Dette har vært helt reel problemstilling i mange år allerede. Ikke minst gjennom rene svindel-selskap som selger lyder og bakgrunner. Dette har jo forumbrukere og de som følger med på data og tele etterlyst i minst 10 år. SÅ, det er ikke bare baransjen som er trege her. Dere er ubertrege dere også, og da tar det seg ikke pent ut når dere skryter av at dere er på banen, 10 - 15 år etter. Endret 20. mai 2012 av Babelfisken Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 (endret) I mellomtiden minner jeg om disse rådene: http://www.diskusjon...&showentry=3517 Endret 21. mai 2012 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg