SunnyCloud Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Hva er trylleformelen for å regne ut spørsmål som disse: Hvis du holder en fart på 7 knop, hvor langt har du kommet i løpet av 1 time og 30 minutter? Du skal seile fra A til B. I kartet finner du at kursen mellom disse punktene er 273 grader. Deviasjonen om bord er 2 grader vest og kartets misvisning er 3 grader øst. Hva blir kompasskursen? Endret 18. mai 2012 av byredyre Lenke til kommentar
weebl Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 den første er så enkel som å regne om knop til km/t, del på 60 og så ganger du med 90..... mener jeg den andre blir vel kartkurs - deviasjon + kartets misvisning? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Bakgrunn: 1 Knop =1 nautisk mil (Nm) per time. 1nm er 1852meter, som også er et bue minutt, altså et breddeminutt på draftet. Det er 60minutter i en grad, og 360grader rundt jorden. 60*360=21600 bue minutter = nautiske mil ved polene. 21600*1.852=40003.2km som er ca jordens omkrets ved polene. Oppgave 1, 7 Knop i 1t og 30 min blir 7*1.5=10.5nm. Avstander til sjøs oppgis i nautiske mil. Dersom det mot formodning skal oppgis i km, multipliserer du med 1.852, men det er altså helt uvanlig å bruke km på sjøen. Oppgave 2, Denne oppgaven er litt lettere å bli lurt på. Øst skal i utgangspunktet være positivt mens vest er negative tall. Men du må benyttet vanlige matematiske regler: Minus og minus blir pluss, pluss og minus blir minus. Kartkurs -misvisning - deviasjon. 273-(-3)-(+2)=274 Korrigert: 273-(+3)-(-2) 273-3+2=272 Endret 19. mai 2012 av Per69 Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Ja, du måtte komme å gjøre det mer komplisert . "Vanlige matematiske regler" hjelper lite for meg. Jeg falt av det lasset på barneskolen, og kan takke læreren min for at jeg fikk en 2`er i matte på studiekompetansen. Er i dette øyeblikk helt oppgitt over hvor mye stoff en potensielt må lære/huske for å klare prøven. I tillegg, hvis "273-(-3)-(+2)=274" er rett, er testen på http://livredd.no/eksamen/eksamen.htm feil. Der blir svaret 272. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) Jepp, jeg har skrevet det rett og byttet om fortegnene på tallene. Det var sent da det ble skrevet uten at det er noen unnskyldning . Kompasskurs = Rett kurs - misvisning - deviasjon. KK=273-(+3)-(-2) KK=273-3+2 KK=272 Beklager. Poenget med å ta med den historiske forklaringen var å vise at det ikke er helt tilfeldige enheter som ble brukt på sjøen. Dette er gamle enheter som er bygget logisk opp. Nå er de litt pussige fordi (nesten) alt er metrisk på land her og nå. Til sist vet jeg at det å få to i et fag KAN skyldes andre ting enn ikke tilstedeværende faglige evner. Matematikk er veldig nyttig, og egentlig er ikke grunnleggende matematikk veldig vanskelig. Men matematikk er et fag man må jobbe for å forstå. Ikke gi opp. Endret 19. mai 2012 av Per69 Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 19. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2012 Joda, kan stemme det. Har ikke tatt IQ-test, men jeg var veldig lei av skolen da jeg var 19 år. Hadde liksom ikke håpet at jeg skulle opp til flere "ufrivillige" eksamener, senere i livet. Er nødt til å klare prøven, for jeg kan ikke risikere at det skjer noe med båten, og så sier forsikringsselskapet fuck off, siden jeg ikke har lappen. Da er det bedre å prøve og feile et par ganger på eksamen, enn at en halv million bokstavelig talt forsvinner i dypet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå