Gå til innhold

Ipod volumepatch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Dere kan lese mer kommentarer om programmet her:

http://www.ipodlounge.com/ipodnews_comment...id=1076_0_7_0_C

eller her:

http://www.ipodlounge.com/forums/showthrea...pod+volumeboost

Det tar ca 2-3 sekunder å oppdatere et par tusen sanger med nytt volum.

mvh

EspeN

Er det du som har laget dette programmet?

Jeg har ikke iPod selv, men lurer på hva programmet egentlig gjør. Modifiserer det mp3-filene, informasjon iPod har lagret om hver enkelt fil eller noe annet?

Lenke til kommentar

Jepp, det er lagret en volume indikator for hver låt i ipoddatabasen.

Det er denne som endres.

Derfor rører den ikke noen av mp3'ene, og siden ipoden er bygd for høyere volum enn det som er på de europeiske kan man da sette opp volumet på denne måten uten at jeg ivertfall har merket noe støy av den grunn.

Lenke til kommentar
Jepp, det er lagret en volume indikator for hver låt i ipoddatabasen.

Det er denne som endres.

Derfor rører den ikke noen av mp3'ene, og siden ipoden er bygd for høyere volum enn det som er på de europeiske kan man da sette opp volumet på denne måten uten at jeg ivertfall har merket noe støy av den grunn.

Glimrende saker, kanskje jeg skal kjøpe meg en ipod allikevel da, var i singapore og hørte på en, men syntes volumet ble litt lavt. Super innsats.

OT: Fonten over bildet på hjemmesida de blir helt fucka i opera, sikker på at det er riktig HTML?

AtW

Lenke til kommentar

Dette var imponerende :):) Så ikke at det var .no på linken :lol:

Gratulerer med bra program. Så dette fungerer lossless som MP3Gain gjør, bare at modifiseringen av volume-tag`en skjer inni Ipodèn. Genialt rett og slett!! Blir line-ut også justert likt oppover ?

Lenke til kommentar
. Så dette fungerer lossless som MP3Gain gjør, bare at modifiseringen av volume-tag`en skjer inni Ipodèn. Genialt rett og slett!! Blir line-ut også justert likt oppover ?

Tror ikke mp3-gain er lossless, når du først har kjørt mp3-gain får du ikke tilbake den orginale fila såvidt jeg husker.

AtW

Lenke til kommentar

Her er et lite utdrag angående MP3gain hentet fra MP3gain help ;

Lossless Gain Adjustment

The bad news: MP3Gain can only adjust the volume of your mp3 files in steps of 1.5 dB.

The good news: 1.5 dB is a small enough step for most practical purposes. Most humans can just barely hear a volume change of 1 dB.

The other good news is that this volume adjustment is completely lossless. In other words, if you adjust an mp3 by -6 dB and then change your mind, you can adjust it again by +6 dB and it will be exactly the same as it was before you made the first adjustment.

Here's the technical reason why it's lossless, and also why the smallest change possible is 1.5 dB:

The mp3 format stores the sound information in small chunks called "frames". Each frame represents a fraction of a second of sound. In each frame there is a "global gain" field. This field is an 8-bit integer (so its value can be a whole number from 0 to 255).

When an mp3 player decodes the sound in the frame, it uses the global gain field to multiply the decoded sound samples by 2(gain / 4).

So if you add 1 to this gain field in all the frames in the mp3, you effectively multiply the amplitude of the whole file by 2(1/4) = 119% = +1.5 dB.

Likewise, if you subtract 1 from the global gain, you multiply the amplitude by 2(-1/4) = 84% = -1.5 dB.

De hevder iallefall selv at dette blir "lossless"

Lenke til kommentar
Dette var imponerende :):) Så ikke at det var .no på linken :lol:

Gratulerer med bra program. Så dette fungerer lossless som MP3Gain gjør, bare at modifiseringen av volume-tag`en skjer inni Ipodèn. Genialt rett og slett!! Blir line-ut også justert likt oppover ?

Ja, det tror jeg den gjør. LINE UT.

Fordi, jeg har lest en post av en entertainer som brukte den på speakerne sine når han opptrodde, og da bruker man jo LINE UT.

Det er mange som kombinerere mp3gain med dette programmet. Får all musikk like høyt med mp3gain, og booster opp resten med progget..

Når det gjelder OPERA.

Jeg skrev HTML'en for hånd, og trodde jeg var flink med å starte avslutte tags. Hvis noen ser hva som er feil; let me know! :-)

Lenke til kommentar

De hevder iallefall selv at dette blir "lossless"

Er litt på tynn is her, men mener å huske at det kan bli avrundings-feil når du gjør ting med mp3-gain, og at man må ha logfiler får å vite hvor mye man har forandret (dvs, setter du den ned 1.5db og sender fila til en kamerat, så vet ikke han hvor mye fila er endret på). Mener også å huske at vi prøvde å sette ned og opp lyden med mp3-gain, og at vi da ikke fikk en bit for bir lik kopi av fila, men det er en stund siden, mulig ting har endret seg, eller at jeg husker feil. Jeg skal sjekke det opp en dag jeg får tid.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...