stepking2 Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Trenger litt hjelp med vekttap. Veier "litt" for mye iforhold til alderen og høyden min. Jeg er nesten 1,80 og veier 113kg. Men hvordan kan jeg gå ned till mer, jeg vet at man skal spise sundt og trene masse, og det gjør jeg. Jeg går hjem fra skolen ca. 2km og jeg spiser aldri snop eller kake o.l. Men jeg drikker ganske mye brus, men bare lettbrus også i helgene drikker jeg noen energidrikker istedenfor snop, fordi jeg syns det er bedre og er ikke like usunt. Men har dere noen andre tips? Er jo bare 15 år, så det er vanskelig å motstå fristelser, men jeg klarer det. Takk på forhånd for svar :-) Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Du går ned i vekt av å forbrenne mer enn du spiser. En person som forbruker 2500 kalorier hver dag vil gå 0,5 kg hver uke om han får i seg 2000 kalorier hver dag. Hvor mye du forbrenner hver dag kan du finne ut ved hjelp av en kalorikalkulator, men 100% nøyaktig blir det ikke. Man må nesten prøve seg frem. Husk at man kan gå opp i vekt av å spise sunn mat og trener, så lenge du spiser for mye av denne maten. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 (endret) Som allerede nevnt så er det så enkelt som å forbrenne mer enn du får i deg. For å klare dette er det viktigste å legge om kostholdet. Legg deg på et underskudd på 500 - 1 000 kcal i døgnet. Da vil du gå ned 0,5 - 1 kg i uken, noe som er passe tempo. Selv om det er antall kcal som teller, så vil jeg anbefale deg at de kaloriene du får i deg er ting du faktisk trenger. Spis grønnsaker, proteinrik mat (ikke glem fisk) og drikk vann. Kutt kraftig ned på alt annet, spesielt ting som energidrikker; det er bare tull å drikke sukkerlake om en skal gå ned i vekt. Edit: Jeg gikk forresten selv ned 11 kg på 9 uker. Med litt planlegging gikk det helt fint, uten at jeg trengte å gå rundt å være sulten, eller at jeg hadde problemer med at jeg fallt for fristelser. I begynnelsen var det viktig med et ganske strengt regime, men etter en uke eller to så var hjernen "omprogramert", og det hele gikk av selg selv. Endret 18. mai 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Man trenger ikke å telle kaloriene. Om du jogger daglig og spiser sånn passe sunt vil det gå av seg selv. Grønnsaker og vann er anbefalt fordi de fyller opp magen med mye mat som nesten ikke inneholder kalorier i det hele tatt. Dette er derfor ting man spise ubegrenset mye av. Det verste du kan gjøre er å drikke kaloriene dine. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. mai 2012 Del Skrevet 18. mai 2012 Jogg daglig uten et meget godt treningsgrunnlag, og du er dømt til å få belastningsskader. Vekten mister du hovedsakelig på kjøkkenet. Du er nødt til å få i deg mindre kcal enn du forbrenner, og da også sunnere mat. Anbefaler deg å se en dokumentar lagd av HBO. Den gir deg en god pekepinne på viktighetene med riktig kosthold, trening, og hvorfor enkelte kan spise mer enn andre uten å legge på seg. Du finner den gratis her: http://theweightofthenation.hbo.com/films Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 For å ikke repetere det som har blitt sagt over her, vil jeg anbefale deg å droppe brusen helt. Det kommer til å bli vanskelig i starten, men det går seg lettere til etter noen dager. Du vil nok oppleve abstinenser, men det kan du drukne i vann/juice. Jeg kan ikke begynne å forklare hvor mye forskjell du kommer til å merke etter kun noen uker ved å stoppe inntaket av brus og å legge over til vann. Noe annet jeg kan anbefale, er å ikke spise deg mett når du spiser. Du burde spise til du ikke er sulten lenger, altså få i deg en del, men ikke bli så mett at du kjenner at du blir oppblåst og stappmett. Innimellom måltidene burde du ha noe å spise på for å holde kroppen i aktivitet. Anbefaler da selvfølgelig ting som frukt/grønnsaker eller annet som anses som sunt for å få i deg viktige vitaminer og andre næringsstoffer som du kanskje ellers ikke får i deg gjennom hovedmåltidene. Kan til sist si at det hele handler om mentaliteten din. Om du virkelig vil gå ned i vekt, er det lett som bare det etter du har etablert gode vaner. Alt trenger ikke skje på en gang heller, siden du tross alt bare er 15 år. Du kan starte med å prøve å droppe brusen totalt. Få med deg foreldrene dine på et veddemål om at du skal droppe brus i f.eks ett år, så får du pengebelønning, evt. noe annet. Dette kan hjelpe på motivasjonen din ytterligere, om da ikke vekttapet i seg selv er belønning nok. Lenke til kommentar
tom978349235 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Det ser ut til at det meste av praktisk informasjon om hvordan man går ned i vekt er forklart. Problemet er som oftest ikke at folk "glemmer" råd du f.eks. er blitt gitt her, men at det generelt er vanskelig å strukturere seg i henhold til de. I den alderen du er i så er kroppen din fremdeles i vill vekst, og dette påvirker selve måten du tenker på. Evnen til konsekvenstenking er f.eks. lavere nå enn når du kommer i 20-årene, og det er nettopp evnen til å tenke på fremtidige konsekvenser som er viktig å få med seg når man vil gå ned i vekt. Derfor er det veldig viktig å sette realistiske mål og oppfylle de innen en realistisk tidsramme for så å komme med nye mål. Om du setter opp en plan om å gå ned 30 kilo på et år så kan du som nevnt støte på problemer med å faktisk kunne motiveres av en belønning så langt fremme i tid. Ta en dag av gangen, vær disiplinert, men ikke tenk planen din har kollapset om du har tatt en cola; fortsett og prøv, og bruk de rundt deg for å få støtte. Se på det som en utfordring og ikke en byrde. Lenke til kommentar
V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Kanskje du har en sykdom, hvis du ikke greier å gå ned i vekt. Har du skjekket for lavt stoffskifte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå